Sovestilling

KS-Bkk

Flørter med forumet
Jeg er bare i uke 6 (5+4) men har alltid slitt med litt ryggplager. Føler ikke at det har blitt noe verre enda pga graviditeten men derimot sovingen sliter jeg litt med.
Eneste er at jeg allerede begynt å få stølhetsfølelse i lår og rompe om jeg sitter for lenge.
Da jeg har sovet på magen hele livet har jeg prøvd å forandre sovestillinger nå da jeg vet dette verken anbefales eller er veldig behagelig (naturligvis) når man får mage. Og leste et sted at man burde sove på venstre side. Stemmer dette? noen som har lest det samme? Jeg prøve å sove på siden men får fort vondt i hoftebeinet.... Noen som har det sånn? Og har dere noen tips isåfall? Har vurdert å kjøpe sånn body pillow men føler det er litt rart å kjøpe det nå siden jeg er så kort på vei og langt fra å ha fått noe mage enda... Noen med erfaringer med sånn pute?
 
Det å sove på magen gjør ingenting... Hva har du fått høre man er redd for når man sover på magen? Det er heller det at det kanskje ikke føles så behagelig ut etterhvert. Babyen er godt beskyttet den. Så tidlig i svangerskapet har det lite å si hvilken sovestilling du bruker, nå gjelder det å finne frem til hva som føles best ut :)
 
Ikke redd for å sove på magen men vet at det blir ubehagelig etterhvert så tenkte å prøve å forandre stilling nå da jeg aldri har klart å sovne på en annen måte før :) Men får som sagt veldig vondt i hofta og lurte på om noen andre hadde det sånn og om sånn body pillow virkelig hjelper :)
 
Det med venstre side er aktuelt senere, fordi noen nerver kan komme i klem om du sover på høyre. Jeg var lenger på vei enn 30 uker sist før jeg merket noe til det :) hvis du sover best på magen ville jeg gjort det nå, som du trenger all den hvilen du kan få. Når du blir stor er det sikkert vanskelig å ligge behagelig uansett hva en er vant til, så ville ikke begynt å trene på å sove en bestemt vei nå. Håper det går greit og at du får sove og ikke får mer vondt i ryggen når du er gravid! Jeg vet om folk som har fått behandling hos fysioterapeut pga rygg- og bekkenproblemer, så hvis du ikke har det allerede kan du sikkert få henvisning av fastlegen din :)
 
Takk for tips. Da koser jeg meg på magen enn så lenge og så tar jeg omstillingen når den evt måtte komme :)
 
Sov på magen så lenge jeg klarte sist. Men til slutt var det bare høyre siden som fungerte. Har allerede nå litt vondt om jeg ligger på venstre. Kan virke som om det ikke rakk å bli helt normalt siden forrige graviditet.
Så det er noe av det jeg gjerne vil snakke med legen om ganske tidlig, redd for å slite med bekkenløsning tidlig i svangerskapet.
 
Jeg sover enda på magen, og du har sett min :D vell og merke med en fot opp mot magen, da jeg synes det er best. Om jeg ligger rett på magen kjenner jeg en kul som klemmer der nede :) liker ikke å kjenne akkurat på det, derfor ligger jeg litt opp med en fot. Hehe.
 
Jeg sover enda på magen, og du har sett min :D vell og merke med en fot opp mot magen, da jeg synes det er best. Om jeg ligger rett på magen kjenner jeg en kul som klemmer der nede :) liker ikke å kjenne akkurat på det, derfor ligger jeg litt opp med en fot. Hehe.
 
Ikke redd for å sove på magen men vet at det blir ubehagelig etterhvert så tenkte å prøve å forandre stilling nå da jeg aldri har klart å sovne på en annen måte før :) Men får som sagt veldig vondt i hofta og lurte på om noen andre hadde det sånn og om sånn body pillow virkelig hjelper :)

Skjønner ;) Men det kommer til å komme naturlig tenker jeg, nyt søvnen din i dag, det blir veldig mye vanskeligere å få en god nattssøvn senere...
Jeg kan også anbefale BB hug me ;) Eller en dyne som du bruker mellom beina, langs kroppen og under magen når den kommer. Kanskje bare en pute mellom beina til å begynne med...
Sov godt ;) :)
 
Liten oppdatering; ikke sovet noe særlig i natt. Kjempevondt i begge hoftene (mest venstre) med stråling ned i lårene. Ligget og vridd meg hele natten. Kjenner også at jeg er veldig spent i korsryggen og ikke funnet noen stilling (ikke på magen heller) som har hjulpet.
Håper da virkelig ikke det er bekkenet - kan det være det SÅ tidlig?!? Er jo bare uke 6(5+6) idag.
 
Jeg sov på magen hele svangerskapet med eldste. Nå sist sov jeg med to puter mellom beina pga bekkenet.

Godt mulig å ha vondt i bekkenet allerede ha.. har selv fått mye vondere i bekkenet nå, og jeg er 4-5 uker på vei ca.. er for noen det første symptomet, siden det er hormoner som fører til bekkenløsning.
 
Jeg fikk låne pute av hjelpemiddelsentralen forrige svangerskap. Gjorde natta så mye bedre
 
Jeg sov på magen hele svangerskapet med eldste. Nå sist sov jeg med to puter mellom beina pga bekkenet.

Godt mulig å ha vondt i bekkenet allerede ha.. har selv fått mye vondere i bekkenet nå, og jeg er 4-5 uker på vei ca.. er for noen det første symptomet, siden det er hormoner som fører til bekkenløsning.

Takk for svar. Kjenner ingenting når jeg rører på meg og er aktiv, men når jeg sitter lenge og verst på natten.... Veldig ubehagelig men om det er et symptom på at jeg er "skikkelig" gravid så skal jeg klare å bite tenna sammen og bare være glad det (forhåpentligvis) er liv inni magen :)
 
Takk for svar. Kjenner ingenting når jeg rører på meg og er aktiv, men når jeg sitter lenge og verst på natten.... Veldig ubehagelig men om det er et symptom på at jeg er "skikkelig" gravid så skal jeg klare å bite tenna sammen og bare være glad det (forhåpentligvis) er liv inni magen :)
Jeg syns du burde ta en tur til legen og be om henvisning til fysio og evt snakk med ergoterapeut som kan hjelpe deg med hjelpemidler :) vet om flere som har vært veldig plaget med bekkenet tidlig, men med hjelp har de klart seg fint.
 
Jeg syns du burde ta en tur til legen og be om henvisning til fysio og evt snakk med ergoterapeut som kan hjelpe deg med hjelpemidler :) vet om flere som har vært veldig plaget med bekkenet tidlig, men med hjelp har de klart seg fint.

Ja tror jeg skal gjøre det. Og så skal jeg kjøpe meg en sånn stor pute :)
 
Sniker fra desember:p

Var også redd for hvordan jeg sku klare å sove på slutten av svangerskapet når jeg er vant med å sove på magen. For å si det sånn, det ble bare helt naturlig å sove mer på siden etterhvert, kroppen omstilte seg fort. Ligger fortsatt halveis på magen og halvveis på siden:p nyt heller tiden du kan ligge på magen, du kommer til å savne det etterhvert men du takler det for en periode:)
 
Back
Topp