Soverutiner

IB20

Blir kjent med forumet
Hvordan ser deres dag ut? Når står dere opp, hviler og når tar dere kvelden?
 
Babyen våkner ca kl 8.
Etter 1,5-2 timer vil han gjerne sove igjen, enten mens han spiser eller (helst) trilletur i vogna. Ulikt hvor lenge han sover, men etter 2 timer våken vil han sove igjen, så det blir vel 3-4 dupper i løpet av en dag, på puppen, i vogna eller i vippestolen.
Litt over kl 21 legger han og jeg oss for natta. Da sover han til kl 8, bare avbrutt av 3 til 6 spisepauser.
 
7-våkner, bytter bleie, pludrer litt.. Sover igjen med amming
10- våkner, steller og klar for dagen

Så... Kommer.. Problemet..
Hun sover ikke igjen etter det.. Ikke i vogn, ikke i bilstol, ikke i vugga eller vippestol... Hender hun sovner på puppen.. Legger hun ned.. Sover 10 min så våken igjen pleier å gjøre det ved 14 tiden og 17 tiden..

Jeg aner ikke hva jeg skal gjøre med det, så jeg bare er våken med hun da... Vi synger, snakker, hun ser på mens jeg rydder eller tar oppvask.. Snill unge.. Men sover ikke så mye.. Kl 19. 30 legger vi storebror, så da blir hun med .. Og sovner kl 21.15/21.30....da har jeg ikke mye kveld igjen og sovner 30 min etterpå
Syns ærlig talt det er litt slitsomt men har vent meg til det.. Er det er dårlig ting?

Hun sovner kun på puppen, så lurer på om jeg må lære hun å finne søvnen selv.. Noen tips?
Vel det var min rutine..
 
Vi står opp mellom 0700 og 0830. Prøver og ikke drøye noe lenger enn 8, men kommer an på hvor trøtt ho mor er. Etter at vi har stått opp er det mat og stell, vil gjerne sove igjen etter maks 1,5 time, men den første duppen er ikke så lang. Vi leker, ruller rundt på matta og ordner litt klesvask osv. før det er mat igjen. Mellom 11 og 12 kler vi på for å sove ute i vogna, sover da gjerne mellom to og tre timer. Mat og lek igjen. Sover én dupp til før klokka blir 17, men den varierer litt. Vi går på badet for kvelden mellom 1800 og 1830. Da ammer vi på senga før det blir natta. Vi har mellom 3 og 5 ammepauser frem til klokka 8. Syns det er mye vanskeligere å lage faste rutiner med barn nummer to enn med nummer én. Førstemann ble flaskebaby etter to måneder og sov på eget rom etter tre måneder, mens nå både ammer og samsover vi etter fire måneder. Det går seg vel til etter hvert.
 
Vi har prøvd å stå opp tidligere for å se om det hjelper å "omstille" dagen litt. Før så sto vi opp kl 10, da er hun kjempe fornøyd når hun våkner. Når jeg har prøvd å stå opp med henne kl 7-8 så sovner hun med en eneste gang etter morgenstellet. Hun trenger også en hvil etter 1,5-2 timer, da er det bare å legge henne i vuggen eller vippestol. Midt på dagen så sover hun gjerne i vogn i ca. 3 timer. Hun trenger også en hvil mellom leggetid og den lange hvilen, men den er kort (ca. 20 min). Her er det ingen problemer.

Problemet vårt er kvelden, har prøvd å legge henne rundt halv 8, men hun blir så sint når vi går ned på soverommet. Da ender vi opp med å synge, vugge, hysje, amme etc. frem til hun gir seg rundt kl 21-22. Jeg vet ikke om jeg legger henne for sent eller for tidlig i forhold til den siste hvilen, men jeg har virkelig ikke løst koden til nå.

Når hun først har sovnet 21-22, så våkner hun kanskje 2-3 ganger for mat før vi står opp igjen.
 
Vi har prøvd å stå opp tidligere for å se om det hjelper å "omstille" dagen litt. Før så sto vi opp kl 10, da er hun kjempe fornøyd når hun våkner. Når jeg har prøvd å stå opp med henne kl 7-8 så sovner hun med en eneste gang etter morgenstellet. Hun trenger også en hvil etter 1,5-2 timer, da er det bare å legge henne i vuggen eller vippestol. Midt på dagen så sover hun gjerne i vogn i ca. 3 timer. Hun trenger også en hvil mellom leggetid og den lange hvilen, men den er kort (ca. 20 min). Her er det ingen problemer.

Problemet vårt er kvelden, har prøvd å legge henne rundt halv 8, men hun blir så sint når vi går ned på soverommet. Da ender vi opp med å synge, vugge, hysje, amme etc. frem til hun gir seg rundt kl 21-22. Jeg vet ikke om jeg legger henne for sent eller for tidlig i forhold til den siste hvilen, men jeg har virkelig ikke løst koden til nå.

Når hun først har sovnet 21-22, så våkner hun kanskje 2-3 ganger for mat før vi står opp igjen.
Jeg har hørt at man skal stå opp 12 timer før man ønsker å legge dem. Eller var det å legge dem 12 timer før man ønsker å stå opp? :dontknow Det virker jo som om det stemmer for henne da, bare at hun har siktet seg inn på 10 og 22. Min er stilt inn på 9 og 21. :hilarious:
 
Vi har en baby som virkelig ikke følger «standard» døgnrytme, han sovner gjerne for natta i 3-tida. Legger oss som regel i 23-24-tida, da sovner og våkner han, spiser masse, klager en del, til han sovner skikkelig etter flere timer. Har prøvd å legge han tidligere, til ingen nytte (så langt). Vi prøver å ikke la han sove lenger enn til 11-12, det lengste han har sovet i det siste er til halv 3 på dagen:hilarious: Jeg ville teste ut hvor lenge han egentlig vil sove:joyful:

På dagen/kvelden er han våken ca 1 time om gangen før han må ha en hvil, sover da ca 40 min til 2 timer om gangen, ingen fast rytme der. Sover enten i vogn, bæresele eller i senga på dagtid.

Vi begynner å bli klar for en mer normal døgnrytme, men har ikke hatt så mye energi til å snu døgnet enda. Så lenge vi ikke MÅ vekke han på morgenen, føles det feil å vekke han tidlig når han tar natt kl 3. Håper døgnrytmen justerer seg inn naturlig etter hvert som han blir eldre:sleep011
 
Back
Topp