Sover på rygg....Er det farlig?

villemo80

Kjempeglad og spent <3
Hei
Jeg har lest og lest om en haug etter at jeg oppdaget graviditeten. Mener å ha lest at det er farlig å sove på rygg.
Stemmer dette? Våkner om natta, og tar meg selv i faktisk å ligge på rygg. Jeg liker vanligvis å sove på magen, men klarer ikke nå pga. superømme pupper :-P
 
Kan da ikke være farlig med så små spirer vi har i magen
 
Tror nok ikke det er farlig enda :) det blir først verre når barnet er så stort og tungt at det er fare for at det klemmer en spesiell nerve i ryggen :)
 
Nei, det er ikke farlig å sove på rygg. Etterhvert får vi kanskje ikke noe valg heller, ettersom magen blir stor...da blir det rygg eller sideleie
 
Jeg husker at jeg ikke klarte å ligge på ryggen på slutten av forrige svangerskap pga at da ble jeg kvalm og svimmel.

Det er den nerven som blir klemt på. Så på siden med pute bak rygg og mellom bena ble favorittposisjon og slik ligger jeg fremdeles! :-) Det er derfor jeg ønsker meg den der suuuper digge "slangeputa", da skal jeg kveile den rundt meg!
 
Det skal ikke vœre noe problem å ligge på ryggen i første trimester.

Helsenett.no sier følgende: Fra svangerskapsuke 20 bør gravide ikke ligge på ryggen når de trener, hviler eller sover. Dette skyldes det såkalte vena-cava-syndromet som oppstår når livmoren klemmer på venen som fører blod tilbake til hjertet fra bena og kan føre til lavt blodtrykk og svimmelhet. Den gravide vil imidlertid som regel føle ubehaget lenge før babyen merker noe til det, og ved å skifte stilling forsvinner symptomet raskt.
 
I følge legene på sykehuset så er det ikke skadelig for babyen, selv om mor blir uvell.
 
det er ikke skadelig,.,, men etterhvert som babyene blir større blir det mest ubehagelig for oss :P
 
Jeg husker at jeg ikke klarte å ligge på ryggen på slutten av forrige svangerskap pga at da ble jeg kvalm og svimmel.

Det er den nerven som blir klemt på. Så på siden med pute bak rygg og mellom bena ble favorittposisjon og slik ligger jeg fremdeles! :) Det er derfor jeg ønsker meg den der suuuper digge "slangeputa", da skal jeg kveile den rundt meg!

Den hadde jeg forrige gang, og den var herlig gjorde ubehaget allefall noe mindre
 
Hørt at når babyen blir stor, at det ikke rart bra å ligge for lenge på rygg, da hoved blodåren blir liggende litt i klem...? Ihvertfall hørt at venstre side er den beste siden å ligge på når magen har blitt stor! :)
 
Back
Topp