Sover hele tiden!!

Bruker497mar

Andre møte med forumet
Dette virker sikkert som et luksusproblem for mange, men som førstegangsfødende nybakt mamma til en liten gutt på 5 dager er jeg litt bekymret...for han sover hele tiden! Når jeg prøver å vekke ham på natta for å amme, så er det umulig å få ham til å bli interessert. Han spiser ok på dagen - prøver å få det til rundt hver 3.time - men til og med da sovner han på puppen hver gang og sover gjerne i timesvis etterpå. Prøver å stimulere med lyd, berøring, øyekontakt osv men han vil bare sove. Våkner gjerne litt rundt midnatt og er ganske aktiv, men dette er selvfølgelig mindre gunstig.

Noen som har erfaring og råd?

Han har vel ikke gulsott? Da er de gjerne ekstra trøtte... Hør med helsesøsteren din!
Men hvis ikke hs finner noe galt så er det bare for deg å slappe av og soooove selv. Det snur tidsnok!

Sånn var min å. Jeg måtte vekke han seinest hver 5time for mat, men det var fordi han la på seg litt dårlig. om de legger på seg bra så tror jeg ikke det er nødvendig. MEN spørr hs om hun har noen råd å komme med!;) 

Han lada visst bare opp til å bli tidenes apekatt!:p

Tenkte også på gulsott. Barnet blir gjerne trett, slapt og sovner gjerne fra maten. Ta kontakt med hs og hør hva de mener.

Hvis barnet legger normalt på seg, kan det jo være at det bare er slik, også....

Tweak skrev:
Han har vel ikke gulsott? Da er de gjerne ekstra trøtte... Hør med helsesøsteren din!
Men hvis ikke hs finner noe galt så er det bare for deg å slappe av og soooove selv. Det snur tidsnok!

Signerer denne. Min første hadde gulsott og var akkurat som du beskriver. Men vi var noen ekstra dager på sykehuset pga dette da, så når vi kom hjem gikk det greit. 

hvorfor må du vekke han på nattan? jeg hadde latt han sove jeg.

Mi førstefødte sov alltid, var nesten aldri noen som så hun våken hehe...Hun sov gjennom nattan fra dag en av og jeg fullammet i 6 mnd.
Hun sov "dupper" på 3-5 timer om dagen også. gjerne to. var ikke noe i veien med henne, hun vokste å la på seg som normalt og når hun var våken hadde vi god kontakt med henne:) Nå er hun 2 år og sover fortsatt....nesten. sover hele natten og duppen på dagen har gått fra 3-4 timer til 1-3 som oftest 2 timer.

Nyt det sier jeg bare.
Så lenge han legger på seg og at alt virker normalt når han er våken osv, ser ikke ejg problemet.

begge mine er sovebarn og jeg har aldri vekket de på nattan for å amme. for jeg har fryktet at gjør jeg det så vil de tilslutt begynne å våkne å kreve mat senere og det er ikke morro.
vil også legge til at jenta mi hadde litt gulsot, men ikke nok til å behandle henne, så da sover de jo en del og da bør en amme litt ofte så de får rensket opp i leveren sin.

Datteren min sov også hele tiden i starten, og det skyldtes at hun var undervektig og la dårlig på seg. Måtte vekke henne hver 2-3 time og koppmate henne for at hun skulle legge på seg (klarte ikke å suge på puppen og ble veldig undervektig). Det jeg ville gjort var å gå innom helsestasjonen fortest mulig, veid han og sjekket ut gulsott og rådført meg med helsesøster.

Takk for alle svar! Man blir litt bekymret da vettu... ;)

Han har litt gulsott faktisk, men ikke nok til at de ville behandle, og vi ble sent hjem fra sykehuset med beskjed om at han var på bedringens vei. Så jeg ser ikke bort fra at dere har rett - at det er gulsotten som har gjort dette. Men jeg ringte uansett på helsestasjonen slik at vi får komme for å veie i morgen, for å sikre oss at han legger på seg godt nok.

Prinsessa: Grunnen til at jeg har vekt ham om natta er at jeg er redd han ikke spiser nok, siden han bare er våken i korte stunder på dagen og da gulper han gjerne en hel del etter at jeg har fått ham til å spise. Men jeg kommer ikke til å vekke ham mer hvis jeg får bekreftet at han får nok mat likevel!

Krysser fingerene for at det bare er litt gulsott, at han blir bedre, og at han legger godt på seg likevel 

Ser du har fått mange svar, men jeg vil bare berolige deg litt :)
Min sønn var også sånn (øøørlitegranne gulsot, men ikke så de ville behandle) og jeg hadde vekkerklokka på om natta - både for å gi mat for å sjekke at alt stod bra til. Hehe! Klart man er litt bekymret som nybakt mamma, men bare nyt det og kos deg du. Spedbarn trenger mye søvn, og for de som greier å få denne søvnen er det jo bare fint.

Gratulerer, forresten!

Min også var slik, tror det er ganske vanlig.. men kjekt du skal til hs i morgen.. er litt betryggende å få veid og sjekket:) 

Back
Topp