Sover babyen deres?

hanne.chr

Blir kjent med forumet
Jeg lurer på om det er noen som har noen gode råd for å få babyen til å sove!! Begynner å bli sliten nå... Mitt lille gull på 4 mnd sover hele natta igjennom, og sover veldig godt på dagen, man om kvelden må han vugges i søvn (om dagen også forsåvidt....) Men det jeg stresser litt med er at hun våkner opp igjen hele tiden om kvelden. Hun er stuptrøtt når jeg legger hene, men etter bare ca 20 min våkner hun opp igjen, og må vugges i søvn på nytt. Slik er det hele kvelden frem til ca kl 23. Legger henne for kvelden i 8-tiden. Er jo ganske slitsomt å ikke ha noe "kveld" for meg og pappaen. Hun klarer aldri å sovne av seg selv i senga. Er det noen som har eraring på at dette vil ordne seg selv etterhvert??

Orker ikke å høre de desperate hylene fra henne når vi prøver å få henne til å sovne av seg selv.....kanskje litt hønemamma, men....

Hei!

Jeg hadde akkurat det samme problemet som deg da sønnen min var liten. Det endte ofte med at jeg "sov han ned", dvs at jeg lå ved siden av han til han sovnet. Måtte også bæres eller trilles for å sove på dagen. Jeg vet jo ikke om det hadde blitt anderledes om vi hadde gjort ting anderlerdes, men vi fikk i allefall betale leeeenge for det! Jeg prøvde innimellom å ha "avvenning", der jeg la han ned og lot han skrike. Gikk da inn hvert 5. minutt for å trøste, synge, eller bare vise meg. Da gikk det bra etter et par netter. Men så fikk han ørebetennelse, omgangssyke eller noe i den duren, og han måtte sove hos oss igjen.

Moralen er: IKKE venn babyen til å bæres i søvn. Visst er det koselig, men det blir det ikke etterhvert.. Når du legger han om kvelden kan du jo prøve med faste ritualer med sanger, kosing osv. Når han gråter kan du gå inn med jevne mellomrom, evnt løfte opp og kose litt. Men ikke hold ham til ham sovner.. De trenger å føle seg trygge i egen seng, og det blir de jo ikke om de aldri sovner der...

Men jeg vet jeg vet, myyyye lettere sagt enn gjort. Jeg klarte det ikke selv, men prøver å bli gravid igjen nå, og skal gjøre ting litt anderledes denne gangen[:D]

Lykke til.

Hei Misin!

Ja, jeg vet hvertfall at neste gang jeg får en liten, skal jeg venne han til å sovne av seg selv helt fra starten av. Da har jeg jo ikke tid til all denne byssingen heller. Folk sier at det alltid blir bedre med unge nr 2, så satser på det! viss han våkner opp om natta nå, så sovner han av seg selv i senga uten problem, det skjedde ikke før, så jeg ymter et håp i det fjerne [:)]

Jeg har nok vært ganske flink med min lille gutt, ikke for å skryte men... Jeg har eldre søsken og jeg er tante til 6 barn, så jeg hadde en del meningen om hvordan jeg skulle gjøre det og ikke gjøre det da jeg fikk barn. Og en av tingene som jeg var helt bestemt på var at han skulle sovne av seg selv i sin egen seng. Ville ha sengen for meg selv. Og det gikk veldig fint. Selvfølgelig har vi hatt perioder hvor vi har slitt litt mer, men har hatt en bestemt metode å følge: ha faste rutiner, med pysj, kvelds og kos, faste godnatt-sanger osv. Griner barnet når det er lagt, venter man først 3 min før man går inn, tar det opp, synger en sang og legger det igjen, gråter det enda, venter man 4 min før man går inn og gjentar rutinen med sang og så legging igjen.... og fortsetter helt til 10 min. Vi kom aldri så langt som til 1 min, han var sovnet lenge før det. Men kommer man opp til 10 min skal man bare fortsette og gjenta rutinen og begynne med 3 min igjen. Etter et par kvelden kommer nok den lille til å sovne fint av seg selv. Gutten vår er nå vel 2 år og han er fortsatt flink å legge seg. Jeg synger de samme sangene hver eneste kveld og legger han, nå vinker han til meg og sier natta når jeg går ut. Han har et par tutter i sengen og selvfølgelig bamsen sin. Er kjempestolt av meg selv at vi har klart å gjennomføre dette, for det har vært en ting som har vært veldig viktig for oss. Man klarer det man vil, men er selvfølgelig vanskelig å høre på barnegråt, men det er verdt det. Lykke til.

skikkelig godt å lese at det faktisk fungerer! Blir kjempepositiv og gleder meg om mulig enda mer til å bli gravid igjen. For det som virkelig har vært det store ankepunktet mot å få barn nå, er at jeg er livredd for å miste kvalitetstiden med kjæresten min på kvelden. ikke såå koselig å tilbringe time på time på barnerommet, kveld etter kveld. Og det er så godt å vite at nå har jeg jo dere her inne[:)] Kjempebetryggende å ha noen å spørre om råd og dele erfaringer med.

ja, vi satser på å bli klok av skade[;)] Sikkert sunt å gjøre egne erfaringer, men jaggu er det godt å ha noen å rådføre seg med også[:)]

Vi har ei tulle på 5 mnd., som er blitt veldig flink til å legge seg. Begynte i grunnen da hun fikk eget rom. Vi lar henne ikke sove etter kl. 17.00, begynner kveldsstellet rundt kl. 19.00 og så får hun mat litt før 20.00 og da er det rett i seng. Hun må ha seg en tår i løpet av natten, men sover til rundt kl. 08, da er hun klar for å stå opp.

Dette er en kjempefin metode, men jeg synes personlig ikke at den skal innføres for tidlig..
For de nyfødte babyene trenger mye nærhet, og da synes ikke jeg det er riktig å få dem til å ligge alene i senga og skrike..
Som alle sa til meg: du får ikke skjemt bort en baby!! Om den skriker så trenger den noe!

Sønnen min var veldig avhengig av nærhet og kos lenge, vi sleit også litt med kolikk..
Vi tok han vel ved 6-7 mnd alder, da begynte han å sove i egen seng.. Og etter noen skrikenetter gikk det bra.. (men han har vært litt syk med jevne mellomrom, og enden på den visa er at han sover i senga vår enda..[&:])
Veit jeg skal greie det igjen, må bare samle opp krefter.. [;)]

Å nei, hun ligger ikke alene å skriker, det har jeg ikke hjerte til. Som regel legger hun seg fint ned og sovner med en gang. Selvfølgelig er jeg der når hun gråter, hører fort om hun bare er lei seg og trenger kos, eller om hun er syk. Kos og nærhet er veldig viktig for store og små.

Back
Topp