Soveråd

Solfrøkna

Betatt av forumet
Vi har malt oss inn i et hjørne når det kommer til søvn... Vi har to barn på 3 og 5 som hver natt ender opp i vår seng og skaper dårlig søvn for oss foreldre. Som oftest stikker en av oss voksne av inn på barnerommet. Hvordan kan vi få ungene til å sove hele natten i egen seng?
De sovner hver kveld i egne senger, med oss i nærheten, men våkner i 23/24 tiden og vil inn til oss.. Det er koselig men slitsomt...

setter pris på tips og råd!
 
Våre våkner fortsatt en del om natta, så jeg har ingen gode tips, men vi tar dem ikke inn til oss før i firetiden, så vi får noen timer i egen seng før de dukker opp. Er inne hos dem, og de legger seg mer eller mindre selv og sovner alene. Eldste kan sove natta gjennom utenom pollensesongen, opp til fire netter i uka, og yngste våkner stort sett bare to ganger per natt utenom pollensesongen, så vinteren sover vi ganske godt :p

Siden mine gjør det samme som dine har jeg vel egentlig ingen tips, men vi har brukt mye tid på å trygge dem i egen seng, eldste sover med alt lys på og yngste får høre på musikk om natta hvis han våkner av en drøm eller det er mye støy utenfra eller fra leieboer rett under. Det har hjulpet litt i at de kan våkne og sovne av seg selv eller i hvert fall i egen seng igjen. Lykke til!
 
Kanskje ha en liten madrass som er lett å dra ut som de kan sove på, så slipper dere ha dem i senga deres. Mulig de har mareritt eller noe, da er det alltid trygt å vite man kan gå inn til foreldrene.
 
Vi har babycall på dem som gjør at de føler seg trygge. De har testet den ut flere ganger for å være sikre på at vi ser og hører dem. Vi har 3 barn så de må nesten sove alene mens jeg sover med nr 3 som ammer. De begge vil sove med oss så det e rvel den beste løsningen vi fant på det. Vi sier også at de kan komme og snakke med oss om natten men må sove i sin egen seng. Sjeldent de kommer. Nr 1 var helt krakilsk på der med å sove med oss men har blitt mye bedre etter mye trening. De to eldste er 7 og 4.5
 
Det kan hjelpe at de har ei ekstra madrass/seng inne på rommet til ungene som ein av foreldrene kan komme og legge seg på dersom ungene er urolige. Vi har ekstra seng på rommet til minste mens eldste av og til kommer inn til oss. Men det er så skjelden at eldste har behov for det lengre at det ikkje er noko problem dei få gangene det skjer. Vi har også ei ekstra madrass på rommet til eldste vi kan legge oss på om det er mykje uro.

Det viktigste er egentlig at ein gjer det som fungerer for at flest mulig sover best mulig. Enten det er at ungane kjem inn til dykk eller at de går inn til ungane må de finne ut av. Vi delte oss lenge, eg sov med minste så lenge ho amma og mannen sov på gjesterommet og tok seg av eldste som vakna mykje. No som eg ikkje ammer lengre har vi ansvar for kvar vår unge anna kvar natt, men får stort sett sove heile natta saman i vår seng.
 
Back
Topp