sovepose/tvangstrøye i senga

Blåmann

Elsker forumet
Vi har brukt det til poden vår fra han var ca 8 mnd, fordi han var så urolig og våknet da han lå på magen og ikke kom seg tilbake igjen. Etter det har vi blitt litt "avhengi" av den posen, fordi vi nå i mange måneder har hatt en unge som sover 12 timer i strekk hver natt, og det er utrooooooolig deilig. Men vi synes jo det ser litt bedre ut for han å sove "fri", og særlig siden han sover på skinn, slik at han skal få kjenne på det deilige skinnet når han sover.

Nå begynner han også å bli litt stor for posen, så i går natt forsøkte vi uten.... det gikk bra helt til kl 04.30, da lå han som en ball i et hjørne og klynket og kom seg liksom ikke løs. Etter det nektet han å sove mer den natten.....

Nå har vi lagt han igjen uten pose, og nå brukte han en time på å sovne, bare tullet og rullet rundt og sutret. Og jeg er veldig spent på natten.......

Noen som har erfaringer her, er det bare å fortsette uten pose, eller er det et alternativ å prøve å finne en større pose?

I steden for å svare har jeg heller litt spørsmål jeg..:-) Har nemlig en 8 mnd gammel gutt som sover svært urolig, og jeg vurderer sterkt en sånn pose... Vi har en, og da jeg gjorde et forsøk for noen uker siden ble han hysterisk - altså veldig sint. Men problemet nå er at han sover veldig urolig, og våkner uten å være uthvilt. Det virker som om han ikke klarer å finne riktig stilling nesten. Gråter når han våkner, men klarer til slutt ikke finne roen og da er det bare å komme seg opp. På dagtid sover han i voksipose ute. Var det mye jobb å venne barnet til posen? Bør jeg bare ikke gi meg? Synes også det er vanskelig hva jeg skal ha på i tillegg - nattdrakt/dyne.

Vi er nå tilbake til posen, den passer litt til, så vi får heller se etter en litt større snart. Og nå sover han 12-13 timer hver natt igjen. Man blir litt avhengi av en slik soverytme, så da kjører vi på med pose så lenge vi kan!

For å svare på spørsmålet ditt;
Vi startet også med pose da han var 8 mnd, fordi han da begynte å sove urolig. Det tok litt tid før han godtok posen, vridde på seg og ville ut og rundt. Vi satt ved senga hans og sang, snakket og til slutt bare var der til han roet seg. Husker ikke helt hvor mange ganger det tok før han godtok posen. Men for oss var det absolutt verdt det å ha noen slike runder med grining, siden han nå er helt avhengi av den, og sover som en prins hver natt!

V i har den typen med snorer på sidene, slik at vi binder han fast i sprinklene. Vi binder akkurat så stramt at han kan legge seg over på sidene, men ikke kommer seg rundt. Nå er han blitt 15 mnd og klarer også å sette seg i sittende når han våkner om morgenen, og det funker fint.

Håper dere får det til, slitsomt med dårlig søvn i lengden!

Vi har aldri brukt pose så det har jeg ingen erfaring med, men han må jo slutte med den før eller senere, og siden han er blitt for stor for posen hadde jeg nok prøvd å avvenne han nå. Kanskje greit og i og med at han har begynt å sette seg opp i senga. Da trenger han litt bedre plass.
Det at han tullet, rullet rundt og sutret første gang han lå uten er ikke så rart. Det var jo uvant for han. Jeg tror nok at hvis dere bare prøver så vil han skjønne det ganske raskt:)

Back
Topp