Sove

abrakad

Forelsket i forumet
Nå er vi på vår tredje våkennatt siden mini kom for EN UKE SIDEN! nå er jeg helt utslitt og klarer såvidt holde hodet oppe.
Han sovner både på pupp, samboer og meg når vi bærer, vugger på han, men med en gang vi legger han i senga si, våkner han og skriker. slik er det på dagtid også :(
noen som har noen tips?????
 
Er det aktuelt med Samsoving? At dere ikke prøver å flytte han i egen seng ? :)
 
Jeg sover oftest halve natten med han oppå meg.. evt svøper jeg han og på den måten har han med seg varmen over i sin seng. Har også sett tips om varmeflaske og noe som lukter av deg i senga..
 
Ammer liggende i dobbeltsengen og lar han sovne ved brystet der. Sovner slik selv også. Ikke verdens beste søvn på meg, men bedre enn ingenting :)
 
leser jo såklart om skrekkhistorier på nett om feks krybbedød på slike ting?
Jeg er førstegangs og har jo ikke peiling, bare lurer :)

er også førstegangs og var redd for samsoving. Men dette ble redningen for søvnen min. Jeg legger ofte baby sine bein mot magen min, og hodet da i retning utover istede for mot hodet mitt. Har bedside crib ved siden av slik at det er ingen fare for at hun kan falle ut. På denne måten er jeg ikke like redd for å i værste fall kvele henne da hodet ikke ligger rett ved kroppen min. Holder gjerne hånda opp mot pannen og stryker over øyne til hun sovner. Ikke alltid det funker men du finner ut av hva som er best for dere :)
 
leser jo såklart om skrekkhistorier på nett om feks krybbedød på slike ting?
Jeg er førstegangs og har jo ikke peiling, bare lurer :)
Også førstegangs, men vi endte kjapt opp med ham i vår seng - før alle ble koko. Føles trygt, han har egen madrass (vår er ikke fast nok) og dyne. Gjorde underverker for søvnen. I tillegg til å svøpe ham, det blir han veldig rolig av. Har en ganske smal seng til ham, men tydelig at det ble for stort og ensomt, de er jo vant til trange forhold. :) Mye god info på feks https://ammehjelpen.no/samsoving/
 
leser jo såklart om skrekkhistorier på nett om feks krybbedød på slike ting?
Jeg er førstegangs og har jo ikke peiling, bare lurer :)


Jeg er absolutt ingen ekspert på samsoving, men vi endte fort med det selv. Viktig å ta alle forhåndsregler eventuelt. På ammehjelpen står det at samsoving er trygt om man følger rådene. Kanskje du blir betrygga av å lese mer om det? Jeg tenker at verken baby eller dere har godt av så lite søvn , og babyen din føler seg trygges nærmest mulig foreldrene:)
 
Hva med å sove litt på skift, slik at dere begge har en periode der dere kan slappe helt av i løpet av natten? Med mindre babyen lager mye lyd/dere bor trangt ville jeg forsøkt det i alle fall. Bedre om en av dere får sove litt om gangen enn at begge skal holde seg våken.
 
Jeg samsov ikke med førstemann, men denne gangen har jeg måtte samsove for å kunne få noe som helst søvn. Jeg er ikke trygg på samsoving, men føler at jeg ikke har noe valg for å få litt søvn og har lest meg opp på det for å føle meg noe tryggere. Håper på å kunne få ungen over i egen seng etter hvert da jeg sover mye bedre med ungen i egen seng enn rett i nærheten av meg, men hva gjør man ikke for litt søvn :p
 
Her gjelder også samsoving. Hender en sjelden gang at hun sover i bedside’n, men som oftest ender det med at både hun og jeg sovner ved amming. Sørg for at hun er pakket inn i eget teppe, og ikke under dyna sammen med deg, da kan det fort bli for varmt. Ellers enig med folk over her :happy: Sikkert lurt at dere ikke er våkne begge to. En time kvalitetssøvn gjør underverker:D Lykke til, ikke mist motet:Heartred
 
Smokk, samsoving og bagdel fra vogna i bedsiden (for å få mindre rom rundt mini, slik at han ikke følte seg så alene) ble redningen vår her! tusntakk for gode tips :D
de 2 siste nettene har vi vekket mini rundt 4 for å spise, ellers har vi sovet! en helt ny hverdag
 
leser jo såklart om skrekkhistorier på nett om feks krybbedød på slike ting?
Jeg er førstegangs og har jo ikke peiling, bare lurer :)

Samsoving er helt trygt så lenge man tar forhåndsregler. Jeg samsov med førstemann fra fødselen av og frem til han var nesten 3 år. Han er nå 5 år og han ligger fortsatt i vår seng innimellom :)

Du kan lese mer her:

https://www.lub.no/tema/forebygging/samsoving-en-risikofaktor

https://www.lub.no/forebygging/forebygging-av-krybbedød/sørg-forsvarlig-samsoving

https://www.lub.no/forebygging/forebygging-av-krybbedod
 
Frøkna vår er nå 5 uker. I begynnelsen sovna ho kun liggende på magen på brystet til meg eller mannen(flaskebarn). Hver gang vi legger ho fra oss våkner ho med en gang. Hjelper med hvit støy bamsen hennes, varmeflaske i sengen før ho legger seg. Noen gsnfef våkner ho med en gang, andre ganger etter 5 minutter og sjelden noen timer. Er jo så behov for nærhet nå <3 nå har vi jobba oss til å samsove med jo liggende i babynest mellom oss. Æ ligger panne mot panne med henne og ho sover nå optiø 6 timer sammenhengene <3 mannen min å meg samarbeider også om nettene. Når ho våkner for mat lager han flaske og mager mens jeg roer baby og eventuelt skifter bleie så sovner vi med en gang igjen alle sammen. Brått klarer baby å ligge litt alene og trengs litt øving men deg går til slutt <3
 
Hadde det sånn med min også, han nektet å sove i sin egen seng. Ville egentlig ikke samsove da jeg syns det er skummelt dersom man skulle rulle over lille, men fant en løsning som fungerer kjempefint. Jeg har lille i ett babynest rett ved siden av meg i sengen. Føler at når han ligger trygt uten fare for at vi skal rulle over han, og han er likevel nærmere oss enn hvis han er i sengen sin. Også er det enklere for meg når jeg skal amme, slipper å stå opp av sengen for å hente han:happy:
 
Ka soving i starten er ikke alltid like lett, men de fleste finner løsninger
 
Er det aktuelt med Samsoving? At dere ikke prøver å flytte han i egen seng ? :)
Dette funker for oss ❤️
Blir mindre styr med nattamingen syns jeg :happy:
Har samsovet med alle mine 3 barn og syns bare det er kos ❤️ d er ingen problem med Samsoving, så lenge man føler seg tryggpå d og følger litt med.
Her ligger minste tulle i midten av senga på et lammeskinn, for å "markere hennes del av sengen. Og skinnet beskytter madrassen mot lekkasjer :happy: Hvis det er varmt i rommet har hun egen dyne, blir litt for varmt hvis vi deler.
Mn nå sover vi med åpent vinduog da deler vi dyne. Svøper henne også i et pledd, opplever at hun sover mye bedre da :)
Må også bare skryte av ammelampa fra fravita :woot: helt genial å ha i sengen sammen med oss
 
Last edited:
Back
Topp