Sove ute astmabarn

Bruker89Ha

Andre møte med forumet
Har en gutt på 2 år med infeksjonsløst astma. Sover ute i vogn i et skur i barnehagen, samt at de var ute selv om det var kaldere enn -10 grader i går. I natt begynte han å blø masse neseblod som varte en stund, tilslutt kom det en lang slimete blodklump ut av nesen og neseblodet stoppet. Kan det ha en sammenheng med det kalde været? Her har det vært rundt -15 og -10

Ikke uvanlig at blodkar i nesen sprekker når det er kaldt. Trenger ikke skje når man er ute. Slimhinnene kan bli tynne og det kan bli tørt pga man ofte pusser nesen litt mer og sånn. Kan også være han har prøvd å pelle bort en buse som satt fast og at han da sprakk i nesa. Hilsen en dom har blødd mye neseblod av slike årsaker og som ikke har astma. Husk at du kan smøre inni nesen med fete salver. Bruk en q tips eller lillefingeren.

Jeg har alltid hørt at astmabarnnikke skal sove utw i kaldere enn 10 minus pga lungene ikke klarer å tilpasse seg ordebtlig og det kan gi konplikasjoner. Har astmajebte selv, og ho må sove inbe bpde i bhg og hjemme nå. .

Jeg har alltid hørt at astmabarnnikke skal sove utw i kaldere enn 10 minus pga lungene ikke klarer å tilpasse seg ordebtlig og det kan gi konplikasjoner. Har astmajebte selv, og ho må sove inbe bpde i bhg og hjemme nå. .

Samme beskjed fikk jeg om frøkna. Vi fikk lov å trille til og fra bussen når vi skulle i barnehagen men ikke mer enn det når det var så kaldt.

Vår astmagutt sov ute i inntil -10 her vi bor nå, men når vi bodde et annet sted i landet måtte han sove inne lenge før samme temp pga luftfuktigheten ved sjøen. Han ble myyye bedre når vi flyttet til innlandet og tørr (men kaldere) luft. Jonasmaske kan hjelpe mye

Som astmatiker vil jeg fraråde at barn sover ute, selv om det ikke er mange kuldegrader. Det er direkte ubehagelig å puste, jeg får problemer allerede ved lave plussgrader.

Hvis de sover i le kan det hende det er varmere i vognen enn ute. Her sover ungen i simovogn men står ute i hagen uten tak eller i le på noen som helst måte. Det er minus 15 ute men på gradestokken i kallesjen (ved kanten) er det bare -2. Hvis astmaen er infeksjonsutløst ville jeg heller vært mer skeptisk til innesoving med andre barn som hoster og puster inn hverandres basilusker. Siden infeksjon kommer av bakterier og virus.
http://barnehage.no/helse/2015/01/sunt-a-sove-ute/

Å være ute å leke blir noe helt annet.

Samme beskjed fikk jeg om frøkna. Vi fikk lov å trille til og fra bussen når vi skulle i barnehagen men ikke mer enn det når det var så kaldt.
Samme her... Ho kan være ute å leke litt, men da er -10 MAX og... Men de sa det blir lettere og lettere jo eldre ho blir da..!

Min astmagutt sover ute til -5.
Han får heller ikke leke ute når det er kaldere.

Vet ikke om det du opplevde var pga. astma. Ikke opplevd noe lignende.

Samme her... Ho kan være ute å leke litt, men da er -10 MAX og... Men de sa det blir lettere og lettere jo eldre ho blir da..!

Hu fikk ikke lov å være aktiv når det var kaldere enn -5 her da. Men så var hu så mye syk og forkjølet nesten hele vinteren så sleit veldig.

Men nå blir hu 9 år om få dager og så sant hu ikke er veldig forkjølet eller syk merkes det ikke lenger noe til astmaen og hun kan leke ute med andre barn. Dog skal hun være litt forsiktig når det er kaldere enn -10 da :)

Frøkna her har vært under behandling av barnelege på sykehuset fra hun var 7 mnd

De sa aldri noe om maksgrense på kuldegrader til oss.

Og det har nå gått bra her. Hun sov desidert best ute helt ned i 11/12 minus, en gang måtte vi ut i kaldere vær.

Jeg hadde alltid et termometer nedi vogna ved hodet hennes, det lå fritt oppe på kanten mot kalesjen.

Den gangen vi var ute til sammen en time i 15 minus var det 2 minus inne i vogna. Og da er det ingen fare vil jeg si.
Jeg kontrollmålte mange ganger i løpet av vinteren og det var aldri 10 minus nedi vogna.

Vi legger ungene ute i bhg der jeg jobber nå også vi, i 12 minus. Når jeg putter hodet inn til dem når de våkner er det mye varmere luft enn utenfor. Ingen foreldre har bedt om at de skal sove inne. Men vi er ikke ute og leker i kulda med de minste. De er jo mye mer eksponert for kald luft i lungene da enn nedi vogna godt pakket inn og med nett foran

Nå sover ikke frøkna på dagen lenger, men er ute og leker i bhg. Det eneste jeg har bedt dem om er å følge med på pusten og høre litt med henne hvordan det er å puste. Og at hun ikke er lengst ute. Men jeg kan ikke kreve at en voksen skal være inne med henne. Det er de ikke nok voksne til å gjennomføre.

Og jeg kan ikke ha henne hjemme hele vinteren når det er kaldt heller, det er det ikke nok sykedager til.

Nå har det gått veldig bra, hun har ikke klagd på pusten mer enn en dag her tidligere i uka.

Så det kommer nok mye an på barnet også, alle takler det nok forskjellig og alle har forskjellig grad av astma. Hun min har egentlig en alvorlig grad av astma.

Er det lenge siden?
Mange som ikke får den beskjeden nå lenger hvertfall og jeg kjenner flere barn med astma som sover ute når det er kaldere enn 10 minus

Er det lenge siden?
Mange som ikke får den beskjeden nå lenger hvertfall og jeg kjenner flere barn med astma som sover ute når det er kaldere enn 10 minus
Jenta er 2,5 nå. Så både lege og HS sier det her fortsatt hvertfall. Jeg tar ingen sjangser, for å si d sånn :)

Man finner ut hva som passer best for sin familie tenker jeg, selv om andre gjør motsatt av deg betyr ikke det at de tar sjanser :)
Neinei, det sier jeg ikke.
Men for min del å gå imot hva "mine" leger og helsesøstre sier, og spesielt astmalegen, for mrg er det å ta sjangser. :-) Man må jo velge selv, og om de blit anbefalt noe annet, er nok det utifra akkyrat DET barnets tilstand også. :-)

Neinei, det sier jeg ikke.
Men for min del å gå imot hva "mine" leger og helsesøstre sier, og spesielt astmalegen, for mrg er det å ta sjangser. :) Man må jo velge selv, og om de blit anbefalt noe annet, er nok det utifra akkyrat DET barnets tilstand også. :)
Det er det nok. Vi fikk heller ingen beskjed om å holde barnet vårt inne :)
Er nok stor forskjell på hva leger/barnelege sier

Det er det nok. Vi fikk heller ingen beskjed om å holde barnet vårt inne :)
Er nok stor forskjell på hva leger/barnelege sier
Ja, og så er det forskjell på graden av astma barna har, hvordan sykdomshistorie de har osv osv og...

Back
Topp