Sove på ryggen?

Hummingbird

Elsker forumet
Noen av dere som vet hvor lenge man kan sove på ryggen? [:)]

Kan sove på ryggen helt til man ikke føler det godt lenger....
Jeg blir ofte litt tungpustet og får vondt i ryggen, men det har ikke vært før det begynner og bli litt str på babyen i magen...Da blir det side leie på meg...[:)]

Så hvis du liker og ligge på ryggen syntes jeg du skal fortsett med det [:)]

Så lenge det ikke er ubehagelig for deg så kan du vel sove på ryggen?

Jeg har hørt noe om at når babyen blir så så stor så vil den presse på en blodåre eller noe sånt når man ligger på ryggen. Husker ikke konkret hva det var [8D] Men at det kunne føre til at babyen kunne kveles eller noe sånt.

Det er uansett en stund til for meg, men lurte bare på om noen av dere visste noe mer om det [:)]

Godt å høre, for jeg klarer ikke å sove i noen annen stilling enn på ryggen [:D]

Tror vel greia er at magen kan presse på en eller annen pulsåre slik at det blir ubehagelig for mamma'n. Jeg kunne ligge på ryggen lenge i forrige svangerskap uten at det ble ubehagelig. Tror du kjenner når det er nok[:)]

Når kroppen sier fra om at du ikke kan sove rett på ryggen, da kan du legge en pute under halve ryggen så blir det strax bedre. Men kroppen sier fra

Jeg tror at grunnen til at man skal være forsiktig med å sove på ryggen er at babyen kan trykke på blodårer som igjen i verste tilfellet kan føre til mor kan få en liten black out? Er jeg helt på viddene her?

Men sist svangerskap tenkte jeg ikke akkurat på dette da kroppen selv sier ifra og man stort sett aldri ligger så lenge mellom doflyinga likevel;) Så lå akkurat som det passet meg selv!

Dette kalles Vena Cava syndrom, og er livmoren som presser mot hovedåren ved ryggsøylen, når livmoren begynner å bli  stor og tung. Dette fører til at mor besvimer og at baby`n faktisk ikke får nok surstoff, så det er jo veldig viktig å passe på. Nå er det slik at de fleste vil merke at noe før de faktisk besvimer, så det skjer jo ikke så ofte. Men det gjelder og lytte til sin egen kropp og heller prøve å bytte til sideleie og ikke presse seg til å ligge i ryggleie, bare fordi man tror man ikke klarer å ligge i noen annen stilling. Som mor kan man jo tåle å besvime, men jeg syns det er verre med baby`n som ikke fårtilstrekkelig med surstoff. Man kan jo vende seg til det meste, og dette er er uansett ingen problemstilling man kommer opp i før uti 2. trimester.

Greit å vite. Tusen takk jenter [:D]

Back
Topp