Sove på dagtid...

Ensiste

Elsker forumet
Novemberlykke 2015
Hvordan i himmelens navn skal jeg få ungen til å sove i mer enn 30 minutter på dagtid? Hun er kjempeflink på natten, sovner mellom 19-21 og er våken 0-2 ganger om natten for å få mat. Våkner mellom 7-9. Så begynner marerittet med å få henne til å sove. Hun er trøtt ca en time etter at vi har stått opp. Da er hun ikke sulten, så hun vil ikke ammes. Sovner ikke hvis jeg bare legger henne i dagsengen, da går det en liten stund så gråter hun. Hun tar heller ikke sutt. Til nøds sovner hun oppå meg, men med engang jeg legger henne fra meg så våkner hun igjen.

Mellom 10-12 pleier vi å dra ut. Enten å trille eller til byen e.l. Da sovner hun i vogna, så går det MAX en time så er hun våken igjen. Når vi kommer hjem igjen så vil hun ikke sove mer. Hun sover rett og slett ikke hjemme på dagtid. Flere kvelder har det blitt til at jeg må legge henne kl 18 fordi hun har vært våken så lenge at hun bare surker uansett hva jeg gjør.

Jeg får ikke gjort noe som helst annet enn å gå å bære på henne. Hvis jeg er så heldig å få henne til å sove hjemme så får jeg ikke gjort noe da heller fordi hun våkner av hver minste lyd. Så det blir til at jeg bare sitter musestille i sofaen de 10 minuttene hun sover alene i sengen sin.

Hvordan sover deres babyer på dagtid? Og hvordan får dere dem til å sove? Jeg aner ikke hva jeg skal gjøre. Føler vi har prøvd alt...

Hun her var på samme måte. En dag så la jeg henne inn I vogga på rommet vårt der hun sover godt om natta. Da sov hun 3, 5 time :) det har heller ikke gått utover nattsoving at hun sover der om dagen :) kanskje verdt et forsøk?

Heisann! Dette høres ikke helt ukjent ut... Men hos oss er det nok ikke fullt så ille, det er i framgang.

Min lille sover også godt om natta, første strekk 5-7 timer og andre strekk 4-5 timer. Noen ganger får vi til et par timer til.

En gang mellom 7 og 10 våkner han med luftplager, og må ha litt hjelp med dette. Så har han et par våkne timer. Når han begynner å bli lei eller misfornøyd med å ligge i babygym eller leke på sofaen, prøver jeg å få ham til å sove i babynest på sofaen. Noen ganger får han opptil en time, andre ganger er det sutring til neste amming.

Han sover godt på trilletur, men våkner fort hvis det blir for rolig. Må være kjapp hvis jeg skal innom butikken!! Pleier å sette på bremsen og dytte slik at det gynger når jeg må stoppe opp men det hjelper ikke alltid. Best å gå på ulendt underlag!

Noen ganger når vi har trillet langt (mer enn en time) har han sovnet så dypt at han kan sove videre i flere timer i bagen inne.

Noen ganger har han sovet 3-4 timer i vogna på verandaen. Jeg må alltid dytte ham i søvn (bremsen på), og ofte er det først andre eller tredje gangen han sovner at det varer lenger enn 10 min. HVIS det går... Etter tredje forsøk gir jeg opp og tar ham inn.

I starten kunne han bare sove på brystet inne på dagtid, men nå går det bedre og bedre i babynestet. Oftest sover han mindre enn en time, men det hender at det går 3-4. Vanskelig å få ham til å sovne, jeg mp oftest sitte ved siden av og stryke hsn på pannen, holde hendene i ro, holde på smokken (de gangene han har) slik at den ikke skal falle ut og vekke ham idet han dupper av... Holder på med dette en god stund etter at øynene er lukket, for han ligger urolig og våkner lett hvis han ikke "lures" tilbake i søvn ved å roe ham med en hånd på pannen eller holde hender, evt en lett hånd på brystet/magen hans.

Jeg vet ikke om du fant noe her som du ikke allerede har prøvd... Jeg har bare innfunnet meg med at jeg må bruke mye tid på å få til søvn, at det ikke blir "fritid" på meg hver dag - men at det går seg til med tiden. Lykke til!

Vi hadde samme problematikken, men plutselig snudde det. Nå sover hun 3-5 (!!!) Timer sammenhengende midt på dagen. Triller i minst en time, og setter vogna enten i hagen eller på kaldt rom etterpå. Hjelper veldig med smokk da, som hun endelig tar (kun rundsmokk). Må ut/inn med den en del ganger, men hun sovner igjen fort. Helsesøster ga oss et godt råd som funket i starten da: legg inn noen av kveldsrutinene før en lengre hvil på dagtid, og legg henne som om det er natt. Du ødelegger ikke natten av den grunn, men deler døgnet i to i stedet på en måte. Kan kanskje funke siden hun sover godt om natta?

Min er også litt sånn :/ på natta sover han fra ca 20.30-21.30 til 8.00. Har vanligvis 4 matinger. Etter en times tid oppe, så er han trøtt og vi går tur med vogna. Da sover han alt fra 45 min til 2 1/2 time :) men han må sove i vogna ute ellers blir det bare korte dupper. Resten av dagen er det ingen rutine på sovingen. Sovner av og til på sofaen ved siden av meg, i bilen eller på puppen. Men MAKS en time. Han har alltid sovet lite, så jeg har egentlig bare gitt opp å gjøre så mye hjemme eller være veldig sosial :P håper det endrer seg når vi begynner med grøt o.l :)

Jeg bruker bæretøy, ellers sovner hun ikke. Som regel må hun sove på meg, og da gjør jeg husarbeid, går tur, går på butikken etc. Da kan hun sove alt fra 30 min til 3-4 timer.

Frøkna her blir trøtt etter ca 1,5 time, men da skal hun ikke sove med en gang, bare surve litt. Hun har veldig lakensrekk på dagtid! Når hun begynner å bli survete tar jeg henne opp i bæretøy og da sovner hun etter 20 min ca. Hun tar heller ikke smokk så hun sliter med å finne roen på dagtid. Hun sovner fortere hvis hun får smokk, men da må jeg gå å holde den på plass :P Når hun har sovnet får jeg lirket henne ut og lagt henne på magen i vogna. Hvis hun ikke ligger på magen så sovner hun ikke videre. Når hun ligger på magen sover hun ca en time om gangen. Hun sover ca 1 time 3-4 ganger iløpet av dagen. Om natta sover hun 11 timer ca, og i senga si har hun ikke noe problem med å roe seg og sovne så hun er verdens enkleste å legge om kvelden.

Skjønner at du ikke har mye tid til andre ting!

Min sover om nettene (i det siste veldig urolig, men det er en annen sak), og på dagtid så sover han hver 3.time ca. Han sover best på trilletur, eller i senga vår (han sover der om nettene og). Da kan han sove alt fra 30 min til 2 timer, men mønstret er oftest 30 min-1 time hver 3.time, ca 2 timer en gang rundt kl 11. Hvis han går glipp av den ene lange luren, så er han vanskeligere å legge resten av dagen. Hvordan han starter på luren sin er litt forskjellig, men som regel så trilles han i søvn, eller ammes/bysses i søvn. Det viktigste er at det er kjølig og godt utluftet der han ligger, og dempet lys (men ikke mørk).

Sovinga på dagtid her foregår i mageleie. Da sover hun gjerne 3 timer. I vogna kan hun også sove godt men da må det være bevegelse. Ellers blir det bare små dupping på 10-30 min. Har tenkt å begynne å venne henne til å sove i vogna ute nå, må bare få babycallen og insektsnettet som er bestilt i posten først. Ikke mye tips å få her ifra desverre, er liksom mageleie som er det store her ..

Synes det svinger veldig på hva som fungerer. Nå har han sover t i tre timer i vognen etter lengre trilletur, men det er helt uvanlig. Hvis jeg legger han inne blir det korte økter, maks en time som regel

Samme her,er inne i en periode nå med korte sove økter. Sover godt om natta og med trilling/bilkjøring. Har desverre ingen tips som funker her i huset.

Vi har det veldig likt dere så har dessverre ingen tips å komme med. Føler også vi har prøvd det meste uten at det funker. Han sover heldigvis bra om natten og ved bilturer :) Håper hver kveld at det skal bli litt bedre neste dag :p

Har du prøvd bæresjal? Da får du gjort ting samtidig som du bærer.
Babyer er veldig forskjellige og noen trenger mer nærhet enn andre, sånn er det bare. Etter å ha blitt båret i magen i mange måneder så må også mange bæres ei stund etterpå. Jeg vil heller si at det er uvanlig å kunne legge fra seg babyen som rutine. Noen kan finne roen selv og andre ikke. De er små enda så forventningene må være deretter.
Ellers anbefaler jeg deg å fortsette å prøve , men å være lydhør for babyens behov. Da blir den trygg og stoler på deg.:)

Når jeg leser alle svarene deres så skjønner jeg jo at det ikke er et unikt problem!

Vi har prøvd bæresjal/sele, men da blir hun fort varm og våkner av det. Og jeg kan trille så langt jeg bare vil, max en time så er hun våken igjen. Da passer det skikkelig dårlig at vi er langt hjemmefra, for da skriker hun hele veien hjem... Og så fort vogna står i ro så våkner hun også. Har prøvd å legge henne inne på rommet, men det er det samme der. Max en time så er hun våken igjen. Eneste plassen hun kan sove lenge er i bilen, men da må bilen være i bevegelse. Så fort vi stopper(om vi bare blir stående å vente litt for lenge på grønt lys) våkner hun...

Men as we speak så ligger hun faktisk i dagsengen å sover. Har sovet i snart en time, deilig å få spist frokost! Men i fare for å jinxe det, så regner jeg med hun våkner hvert øyeblikk! Vi får bare fortsette som vi har gjort så går det seg nok til etterhvert!

Back
Topp