Skal babyen sove med eller uten lue om natta?? Vi fikk beskjed av jordmor på føden at vi burde ha på lillesnupp ei tynn bomullslue om natta dersom vi sov med vinduet åpent. Per nå så holder soverommet ca 16-18 grader med åpent vindu. Lillesnupp dytter alltid dyner og tepper ned til navlehøyde når hun sover, derfor har jeg tenkt at lua er god å ha pga varmetap..hun sover også på lammeskinn og pleier å være kjølig på brystet, men passelig varm i nakken. MEN, så ser jeg på nettsidene til krybbedødforeningen at det frarådes å bruke lue på natta ettersom de regulerer overskuddsvarme gjennom hodet og kan bli overopphetet, noe som igjen øker faren for krybbedød. Nå ble jeg litt skremt, og veldig i tvil! Hva gjør dere?
vi har visst gjort mange feil som foreldre allerede..
stod at langhårede skinn var kontraindisert, men at forskningen var litt mer sprikende på korthårede (under 1.5cm lang ull) skinn. Dersom barnet snudde seg og fikk munn og nese ned i skinnet, kunne det dannes luftlommer i ullen hvor barnet pustet inn igjen gammel og CO2 holdig luft, noe som øker krybbedødfaren. Jeg tenker å følge litt med, per nå så sover frøkna kun på ryggen og sida (snur seg selv), men hvis hun begynner å snu seg på magen eller bore ansiktet ned i skinnet så ryker det.
da stoler jeg på mammahjertet og lar frøkna få beholde skinnet! Det har så langt vært det eneste som har funka for å unngå at hun våkner når hun flyttes fra brystet og over i senga si, i og med at det er så lunt og godt så våkner hun ikke av temperaturforskjellen. Paooaen sover så urolig at vi måtte slutte med samsovinga når hun vsr 8 uker