Sove med lue inne?

Julilykke-17

Forumet er livet
Julibaluba 2017
Februarbarna 2020
Marsboere 2020
Skal babyen sove med eller uten lue om natta?? Vi fikk beskjed av jordmor på føden at vi burde ha på lillesnupp ei tynn bomullslue om natta dersom vi sov med vinduet åpent. Per nå så holder soverommet ca 16-18 grader med åpent vindu. Lillesnupp dytter alltid dyner og tepper ned til navlehøyde når hun sover, derfor har jeg tenkt at lua er god å ha pga varmetap..hun sover også på lammeskinn og pleier å være kjølig på brystet, men passelig varm i nakken. MEN, så ser jeg på nettsidene til krybbedødforeningen at det frarådes å bruke lue på natta ettersom de regulerer overskuddsvarme gjennom hodet og kan bli overopphetet, noe som igjen øker faren for krybbedød. Nå ble jeg litt skremt, og veldig i tvil! Hva gjør dere?
 
Skal babyen sove med eller uten lue om natta?? Vi fikk beskjed av jordmor på føden at vi burde ha på lillesnupp ei tynn bomullslue om natta dersom vi sov med vinduet åpent. Per nå så holder soverommet ca 16-18 grader med åpent vindu. Lillesnupp dytter alltid dyner og tepper ned til navlehøyde når hun sover, derfor har jeg tenkt at lua er god å ha pga varmetap..hun sover også på lammeskinn og pleier å være kjølig på brystet, men passelig varm i nakken. MEN, så ser jeg på nettsidene til krybbedødforeningen at det frarådes å bruke lue på natta ettersom de regulerer overskuddsvarme gjennom hodet og kan bli overopphetet, noe som igjen øker faren for krybbedød. Nå ble jeg litt skremt, og veldig i tvil! Hva gjør dere?

Tror ikke det er nødvendig med lue når man har 16-18 grader på soverommet. Det er bedre å være litt kald enn for varm. Så lenge baby er varm i nakken så er ikke babyen kald. Om hender osv er litt kalde gjør ingenting. Vi bruker ikke lue. Min har på seg pysj og har dundyne over. Dundyne går til midt på magen ca og henda er over dyna fordi jeg ikke vil at han skal klare å dra dyna over hodet
 
See nå at de ikke skal sove på lammeskinn heller pga krybbedødfaren, ikke en gang korthårede:hungover: vi har visst gjort mange feil som foreldre allerede..
 
Skal babyen sove med eller uten lue om natta?? Vi fikk beskjed av jordmor på føden at vi burde ha på lillesnupp ei tynn bomullslue om natta dersom vi sov med vinduet åpent. Per nå så holder soverommet ca 16-18 grader med åpent vindu. Lillesnupp dytter alltid dyner og tepper ned til navlehøyde når hun sover, derfor har jeg tenkt at lua er god å ha pga varmetap..hun sover også på lammeskinn og pleier å være kjølig på brystet, men passelig varm i nakken. MEN, så ser jeg på nettsidene til krybbedødforeningen at det frarådes å bruke lue på natta ettersom de regulerer overskuddsvarme gjennom hodet og kan bli overopphetet, noe som igjen øker faren for krybbedød. Nå ble jeg litt skremt, og veldig i tvil! Hva gjør dere?
Bruker ikke lue, pga det du skriver om overskuddsvarme. Har ikke tenkt så mye på krybbedød akkurat, men jeg personlig hater å være for varm :p
 
Vi bruker heller ikke lue selv om vi har åpent vindu. Men vi samsover, så da får baby varme fra oss.
 
See nå at de ikke skal sove på lammeskinn heller pga krybbedødfaren, ikke en gang korthårede:hungover: vi har visst gjort mange feil som foreldre allerede..
Begge mine 2 første barn har sovet på lammeskinn (vinterbarn ). Har aldri brukt lue om natta.
 
Skal babyen sove med eller uten lue om natta?? Vi fikk beskjed av jordmor på føden at vi burde ha på lillesnupp ei tynn bomullslue om natta dersom vi sov med vinduet åpent. Per nå så holder soverommet ca 16-18 grader med åpent vindu. Lillesnupp dytter alltid dyner og tepper ned til navlehøyde når hun sover, derfor har jeg tenkt at lua er god å ha pga varmetap..hun sover også på lammeskinn og pleier å være kjølig på brystet, men passelig varm i nakken. MEN, så ser jeg på nettsidene til krybbedødforeningen at det frarådes å bruke lue på natta ettersom de regulerer overskuddsvarme gjennom hodet og kan bli overopphetet, noe som igjen øker faren for krybbedød. Nå ble jeg litt skremt, og veldig i tvil! Hva gjør dere?

Hverken lue eller votter er nødvendig for en normalvektig frisk baby når det er 18 grader på soverommet.
 
Begge mine 2 første barn har sovet på lammeskinn (vinterbarn ). Har aldri brukt lue om natta.
Det er jo så lunt og godt, og når det er ok å bruke i vogna så skjønner jeg ikke helt forskjellen på å ha det i senga.. har man en baby som konsekvent snur seg over på magen om natta så blr man kanskje revurdere det, men så lenge frøkna her bare veksler mellom rygg og side så skal hun få beholde skinnet.
 
Hææ, er det feil det også nå?
Ja jeg fant en artikkel på det også på sidene til labdsforeningen for uventet krybbedød, men jeg finner den selvfølgelig ikke igjen:sorry: stod at langhårede skinn var kontraindisert, men at forskningen var litt mer sprikende på korthårede (under 1.5cm lang ull) skinn. Dersom barnet snudde seg og fikk munn og nese ned i skinnet, kunne det dannes luftlommer i ullen hvor barnet pustet inn igjen gammel og CO2 holdig luft, noe som øker krybbedødfaren. Jeg tenker å følge litt med, per nå så sover frøkna kun på ryggen og sida (snur seg selv), men hvis hun begynner å snu seg på magen eller bore ansiktet ned i skinnet så ryker det.
 
Ja jeg fant en artikkel på det også på sidene til labdsforeningen for uventet krybbedød, men jeg finner den selvfølgelig ikke igjen:sorry: stod at langhårede skinn var kontraindisert, men at forskningen var litt mer sprikende på korthårede (under 1.5cm lang ull) skinn. Dersom barnet snudde seg og fikk munn og nese ned i skinnet, kunne det dannes luftlommer i ullen hvor barnet pustet inn igjen gammel og CO2 holdig luft, noe som øker krybbedødfaren. Jeg tenker å følge litt med, per nå så sover frøkna kun på ryggen og sida (snur seg selv), men hvis hun begynner å snu seg på magen eller bore ansiktet ned i skinnet så ryker det.
Håper de kan finne ut hvilken faktor hos babyer som gjør dem utsatt for krybbedød. Blir så full av angst, sikkert helt unødvendig, for de fleste babyer vil snu hodet når CO2 blir for høyt. Nå er jo både babynest og saueskinn "fyfy" siden sist jeg fikk barn i 2014, og man tør jo ikke annet enn å være føre var.
 
See nå at de ikke skal sove på lammeskinn heller pga krybbedødfaren, ikke en gang korthårede:hungover: vi har visst gjort mange feil som foreldre allerede..

Jeg har saueskinn, men under hodet har vi lagt et putetrekk! D går helt fint å gjøre d slik!! Slapp helt av :)

Lue har jeg aldri fått beskjed om, aldri tenkt over, aldri hørt andre har brukt, og kommer ikke til å bruke! Mini sover i samme seng som meg, så jeg regulerer han hele natten gjennom [emoji4]
 
Jeg har saueskinn, men under hodet har vi lagt et putetrekk! D går helt fint å gjøre d slik!! Slapp helt av :)

Lue har jeg aldri fått beskjed om, aldri tenkt over, aldri hørt andre har brukt, og kommer ikke til å bruke! Mini sover i samme seng som meg, så jeg regulerer han hele natten gjennom [emoji4]
Vi har også gulpeklut eller putetrekk på skinnet der hun har hodet, ellers hadde vi måttet vaske det hver dag så mye som hun gulper:dead: da stoler jeg på mammahjertet og lar frøkna få beholde skinnet! Det har så langt vært det eneste som har funka for å unngå at hun våkner når hun flyttes fra brystet og over i senga si, i og med at det er så lunt og godt så våkner hun ikke av temperaturforskjellen. Paooaen sover så urolig at vi måtte slutte med samsovinga når hun vsr 8 uker:(Vi samsover et par timer etter at pappaen har stått opp og dratt på jobb, da er det så godt å løfte den trøtte, varme bylten over i vår seng og sove tett inntil ei stund til:Heartred
 
Hadde nok ikke brukt lue inne nei. Med mindre det er iskaldt eller hun ligger i trekk f.eks ved vinduet
 
Bruker ikke lue inne.... Har det trolig +/- 15 grader på rommet, men samsover da.
 
Jeg brukte aldri lue på dem, men har samsovet med begge og da har di bare ligget i bleie og jeg truse og BH. Så da har di fått nok varme av meg i grunn :) Det er planen med han i magen også, om han vil :p Har det kjølig på rommet , liker best at det er litt for kaldt (ikke kjempe ) enn for varmt :D
 
Back
Topp