Sove godt

Leonardo

Forelsket i forumet
Når legger dere deres små snuppeliner og snuppetter? Snuppa her prøver vi å få i seng til ca ni.. Jeg er ufør og mannen min er sykemeldt så vi går hjemme begge to. Da ser jeg ikke behovet for å legge seg og stå opp tidlig for noen av oss.. Jeg går i åpen barnehage og der nevnte jeg tidene her hjemme.. Ho ene mamman sa da: Fysj! Alle barn har det bedre av å legge seg sju og stå opp sju! Jeg er uenig i det.. Greit når vi skal innføre leggetider for barnehage osv, men snuppa skal være hjemme hos oss et år til i hvert fall..!! Deres mening???

Snuppa legger seg 19, noen ganger før hvis hun er trøtt, noen ganger nærmere 20 hvis hun har sovet mye og sent på dagen. Vi er oppe en gang mellom 5.30 og 7 stort sett, oftest rundt 6. Litt tidlig, særlig siden det stort sett er jeg som står opp med henne (gubben er litt vel glad i å sove om morran [;)]), men jeg prøver å få meg en dupp midt på dagen hvis jeg er veldig trøtt. Snuppa våkner heldigvis ikke så mye om natta lenger da, det hjelper.

Her legger han seg også kl 19, og da er han veldig trett.
Leste en artikel i Foreldre & barn tidligere der det stod at barn fra de er 6 mnd- 3 år så skal de legges senest kl 19. Men personligen ser jeg ikke problemet at de legges senere bare de får sove sine 10- 12 timer per natt. I andra kulturer legges de også senere.

18.45- 19.00 i seng og så er det mårran 05.30-06.00. Det er en rytme han har kommet inn i av seg selv, og det fungerer bra for oss. Jeg fungerer aller best om jeg kommer meg opp fra mårran! Har trua på at hver får finne sine rutiner og rytmer som passer for seg uavhengi av hva naboene gjør. Så kos dere med snuppa om kvelden, og nyt lange gode morgener[:)]

Har endelig fått en levanes rytme her i huset så har berta i seng til ca.9 og hu står opp da rundt 7. prøvde å få til tidligere sengetid, men å starte dagen 5 med hu og eldste man skal opp 7 for skolen ble bare styr. for da han sto opp la hu seg for luren sin så da trives jeg heller med slik det er nå. Eldstemann er i seng 8 og berta i seng til 9

Skjønner godt at dere ikke vil stå opp når dere begge går hjemme nå. Vet ikke om det vil bli vanskelig å snu rytmen når hun begynner i barnehage..

Her legger vi mikroen kl 19:00 og han er senest i seng 19:30. HAdde ikke hatt mulighet til å legge han noe seinere for da hadde han nok sovnet i armene våre.. hehe.. han er så trøtt når kl nærmer seg 18 så kunne nok egentlig ha lagt han da...

Men han våkner alt fra 6 til 7 :) Passer bra for oss ettersom vi må opp for jobb da uansett :D Mamma ( altså meg) får sove til halv 8 :D deilig det!

Jeg er av den oppfatning at når de er så små så kan de styre døgnet litt selv, såklart innen rimelighetens grenser.
Lillegutt her er ikke en av de som sovner tidlig på kvelden, han sovner oftest ikke før i 22-24 tiden. Men kaaan kanskje se ut som at det vil snu nå, håper virkelig det, for å ha "fri" om kvelden er kjempeviktig for foreldre i en ellers travel hverdag med jobb og flere unger å ta hensyn til som tapper en for eventuellt overskudd og tid til å være kjærester.

Så lenge barnet deres skal være hjemme med dere i 1 år til, så ser jeg ingen problem med at hun legger seg og står opp når hun vil - så lenge det er i orden for dere også.[:)]

Hun lille her legges i 18-tiden, men det er noe hun har "valgt" helt selv. Hvis hun sovner i 17-18-tiden sover hun til neste morgen, så vi fant ut at vi bare måtte få gitt henne det siste måltidet i 17-tiden slik at hun var klar til å legges kl 18. Synes det både er positivt og negativt at hun legges da. Er jo greit å ha hele kvelden etterpå, men savner henne nesten litt når hun har lagt seg. En annen ting er jo at vi må tidlig hjem på ettermiddagen/kveldene for at hun skal få kommet seg i sin egen seng. Hadde vært greit å heller kunne vært hjemme til 19-20-tiden.

Her legges både lillesnupp og storesnupp klokka syv. Da er begge trøtte og klare for senga. Ingen protester fra noen av dem.

Er veldig glad for at vi har fått inn den rutinen. For oss er det viktig å ha litt voksentid etter at barna er lagt; snakke, se på tv, sitte på dataen (bv)[:D]

Så lenge dere foreldre synes det er greit å ha ho oppe til ni så er det jo helt topp for dere! Og siden ho ikke har noe ho på rekke på morgenen så er det jo greit sånn sett også!

I motsetning til de fleste over her legger Ella-Linneah seg klokken 22.00 og sovner 10 minutter etter hun har kommet seg i sengs. Hun tar morgen mellom 08 - 09.00. Hadde jeg lagt henne tidligere måtte jeg ha stått opp tidligere og det orker jeg ikke! Ser ikke ut som hun trenger 12 timers søvn denne jenta! [:)]

Våres rutine fønker bra for oss [:)]

Her blir ho lagt mellom 7 og hal 9. Men no har ho ei ny tann på gang, så hendee ho våkner i 11 tiden og er våken et par timer. Men ho pleier å sove 12 timer fra ho legger seg, men om ho våkner i 7 tia, får ho ei flaske og sover igjen til ca 9 [:)]

Tusen takk for alle svar, Septembermammaer [:)] Føler meg ikke så stor og stygg nå som det jeg følte meg når dama peka på meg!! [:@]

Back
Topp