sosionom

Wenche_tutla

Elsker forumet
jeg driver å omskolerer meg men allerede nå før jeg skal velge mitt vg 2 så er jeg i tvil, er sosionom d jeg vil satse på ?

jeg har ringt kommunen og googla i alle rettninger men jeg føler meg ikke særlig smartere.

er d nå sosionomer her inne som kan forklare hva arbeidsdagen går ut på ? gjerne over pm.

spiller ikke noe rolle hvor du jobber jeg vil vita alt så jeg ikke bommer igjen :O

takk på forhånd :)

ORIGINAL: Dollysmurfen

Jeg er ikke sosionom, men gikk 1.året sosionomstudie på UiS.. Jeg slutta, og går nå sykepleien.
Innså at sosionom ikke var noe for meg overhodet.
Ble for mye tørt stoff.. Vil heller ha en jobb med gjøremål som ikke innholder papirer, vedtak og lovverk.

per i dag tenker jeg på de gjøremålene som faktisk litt spennende men jeg tenker sånn type hvordan er hverdagen , de siter jo ikke med bare lovverk og vedtak der er vel noe de bare må forholde seg til og slik men de jobber jo med barn/ungdom og rus, mer også men d er jo d som intresserer meg mest.

Eller vernepleier?

ORIGINAL: 2Himalaga

Jeg er ikke sosionom, men gikk 1.året sosionomstudie på UiS.. Jeg slutta, og går nå sykepleien.
Ble for mye tørt stoff.. Vil heller ha en jobb med gjøremål som ikke innholder papirer, vedtak og lovverk.

per i dag tenker jeg på de gjøremålene som faktisk litt spennende men jeg tenker sånn type hvordan er hverdagen , de siter jo ikke med bare lovverk og vedtak der er vel noe de bare må forholde seg til og slik men de jobber jo med barn/ungdom og rus, mer også men d er jo d som intresserer meg mest.

Hva med sykepleie? Da får du jo jobbe mye tettere innpå rus og psykiatri..[:)]

men eg vil ikkje holda ei nål eller stella stygge sår , e ikkje d stor del av sykepleien da ?

ORIGINAL: jinta85

Eller vernepleier?

hva gjør en vernepleier da ?
og hvilken utdanning ?

må si jeg har fordommmer eller hva jeg skal kalle d om sykpleier , er som at jeg ikke får meg til å føle meg helt trygg på d der hehe
men har nok mye fordi jeg tenker sprøyter når jeg tenker sykepleier, vet ikke om jeg vil takle bare i praksis engang. tenk om d er på et tidspunkt et krav at jeg må sette d i arbeidslivet gah!, kjenner jeg begynner å dagdrømme mareritt her hehe

hverdagen er jo så forskjellig ut i fra hva du jobber med.. er det som er så spennende med sosionom yrket...
 det er så uendelig mye å velge mellom...
liker man ikke noe, så kan man finne noe som er veldig annerledes...

Jeg tenker slik:

* En sykepleier tar seg av den fysiske delen av mennesket, fra fødsel til død.
* En sosionom tar seg av den sosiale siden av mennesket, fra fødsel til død.
* En barneverspedagog tar seg av den sosiale siden av mennesket, fra 0-18 år (med enkelte unntak til 23, samt bl.a. foreldrekontakt)
* vernepleier vet jeg ikke... noe helse greier...

Det er noe juss og papirer en må kunne for både sosionom og bvp. fordi en da er kvalifisert til å jobbe på sosialkontoret/barnevernskontoret (nå kalt familievernskontoret). Men mange jobber hvor dette ikke er så aktuelt.

Kommer jo ann på hva du vil jobbe med. Alle disse tre har med f.eks. rus å gjøre, men med forskjellige innfallsvinkler.

Selv er jeg utdannet bvp. Vi hadde noe felles undervisning med sosionomene. Og vi merka stor forskjell på linjene. Kjenner flere som er sykepleiere, og der merker jeg godt forskjellen på innfallsvinklene! Så spørsmålet er jo hva du trives med, hvilken innfallsvinkel vil du ha?

ORIGINAL: Tøsa

Men er det ikke litt sånn at dersom man er sosionom så er sjansene for å tjene over grunnlønnen liten?
For det er vel mest dagjobb og ukedager?
Ift feks sykepleien der det er masse tillegg?
Eller?

Kan ta videre utdanning. Annsiniteten lurer jeg på om stopper etter kanskje 10 år..? Overraskende kjapt ihvertfall.
Man kan ha vaktordning i vanlig barnevernstjeneste, men da tar man det ut i fridager vil jeg tro.

ORIGINAL: Tøsa

ORIGINAL: ~Maja~

Jeg tenker slik:

* En barneverspedagog tar seg av den sosiale siden av mennesket, fra 0-18 år (med enkelte unntak til 23, samt bl.a. foreldrekontakt)

Det er noe juss og papirer en må kunne for både sosionom og bvp. fordi en da er kvalifisert til å jobbe på sosialkontoret/barnevernskontoret (nå kalt familievernskontoret). Men mange jobber hvor dette ikke er så aktuelt.

Kommer jo ann på hva du vil jobbe med. Alle disse tre har med f.eks. rus å gjøre, men med forskjellige innfallsvinkler.

Selv er jeg utdannet bvp. Vi hadde noe felles undervisning med sosionomene. Og vi merka stor forskjell på linjene. Kjenner flere som er sykepleiere, og der merker jeg godt forskjellen på innfallsvinklene! Så spørsmålet er jo hva du trives med, hvilken innfallsvinkel vil du ha?

En sykepleier tar seg nok av like mye den psykiske og sosiale delen som den fysiske...
Er det noe man får prenta inn i hodet på sykepleiestudiet så er det at man skal tenke på HELE mennesket [8D]

Greit nok det. Men da sier det jo seg selv at en ikke kan like mye om den sosiale biten som de som har fokusert mer på det. Studiene er jo ca like lange og en kan umulig lære mer på et studie på de årene bare fordi en skal kunne noe om alt. Da blir det "litt om alt" i stedet for "mye om lite".

Var i vertfall det jeg så veldig tydelig mellom bvp og sosionomer. Sosionomene trodde de kunne like mye som bvp om barn - de hadde jo også lært om barn. Men det sier jo seg selv at man lærer mer om barn med 3 år om "bare barn" enn 3 år om alle aldre - også barn.

Litt på spissen her altså. Men var vanskelig å få fram poenget mitt uten...

Er mange sosionomer som jobber på institusjoner o.l. da... er ikke bare kontorarbeid og sånn.[:)]

Jeg tenker slik:

eneste jeg føler meg sikker på er at jeg vil jobbe med barn / ungdom som er vansklig still tenker litt på rus også altså rus klinikk men er nok mest trygg på barn ungdom delen, men litt usikker om d er sosionom eller bvp, ser at på flere ledigestillinger så kan en hver enten eller, er de virkelig så pass like ?
virker jo ut som jobbmulightene er veldig like

Jeg tenker slik:

eneste jeg føler meg sikker på er at jeg vil jobbe med barn / ungdom som er vansklig still tenker litt på rus også altså rus klinikk men er nok mest trygg på barn ungdom delen, men litt usikker om d er sosionom eller bvp, ser at på flere ledigestillinger så kan en hver enten eller, er de virkelig så pass like ?

Ja, de er desverre det....

Forstå meg rett, jeg synes det er flott å ha flere forskjellige utdannelser på en arbeidsplass. Problemet er at det blir liksom helt greit å være bare sosionomer på et sted hvor bvp har mest kunnskap - og motsatt.

Ta noe så enkelt om barnevernet. Der sitter det mange sosionomer som ikke har hatt på langt nær den opplæringen i barnevernsloven og barneloven som en bvp har. Tanken bak loven er da ikke den samme. Samme motsatt, med bvp og sosialtjenesteloven (og evt. også trygdeloven?)

Synes det hadde vært best om de som var mest spesialisert til feltet bli prioritert. Akkruat som førskolelærere har et fortrinn i barnehage - i forhold til andre lignende utdannelser. (bare at der igjen synes jeg det er litt vel strengt...)

Hvis du vil jobbe med barn og unge ville jeg tenkt bvp. Det er ganske mange tøffe historier der da. Men sosionomene er nok mer allsidige...(de tror vel kanskje de kan alt... -i vertfall noen av de jeg studerte sammen med....[8D])

forskjellene på sosionom og bvp. er veldig avhengig av hvor du studerer. Her (Hibo) er det nesten ikke forskjell på de to studiene i det hele tatt og neste alle fag er felles, men jeg vet at det er større forskjeller andre steder i landet. Jobbmulighetene er stort sett det samme, samtidig som man har ganske mange ulike valgmuligheter, både rus, psykiatri, barn/familie, NAV, barneverntjenesten, ulike intisitusjoner her, eldre, psykisk utvilkingshemmet osv....

ORIGINAL: Mibah

forskjellene på sosionom og bvp. er veldig avhengig av hvor du studerer
. Her (Hibo) er det nesten ikke forskjell på de to studiene i det hele tatt og neste alle fag er felles, men jeg vet at det er større forskjeller andre steder i landet. Jobbmulighetene er stort sett det samme, samtidig som man har ganske mange ulike valgmuligheter, både rus, psykiatri, barn/familie, NAV, barneverntjenesten, ulike intisitusjoner her, eldre, psykisk utvilkingshemmet osv....

Det må da være en god del forskjeller også???
Ellers ville jeg klaga til skolen. En skal jo liksom bli sosionom og barnevernspedagog - ikke en blanding!

Venninna mi er sosionom, hun jobber i barnevernet. Hun sitter med papirarbeid, + er ute hos familier. Hun er også i nemnda ved saker om omsorgsovertakelse.

Jeg tenker slik:

Ja, de er desverre det....

Forstå meg rett, jeg synes det er flott å ha flere forskjellige utdannelser på en arbeidsplass. Problemet er at det blir liksom helt greit å være bare sosionomer på et sted hvor bvp har mest kunnskap - og motsatt.

Ta noe så enkelt om barnevernet. Der sitter det mange sosionomer som ikke har hatt på langt nær den opplæringen i barnevernsloven og barneloven som en bvp har. Tanken bak loven er da ikke den samme. Samme motsatt, med bvp og sosialtjenesteloven (og evt. også trygdeloven?)
ja tar poenget :)

Synes det hadde vært best om de som var mest spesialisert til feltet bli prioritert. Akkruat som førskolelærere har et fortrinn i barnehage - i forhold til andre lignende utdannelser. (bare at der igjen synes jeg det er litt vel strengt...)

ja engi derfor jeg prøver å kartlegge så godt som mulig nå så jeg ikke havner feil hehe

Hvis du vil jobbe med barn og unge ville jeg tenkt bvp. Det er ganske mange tøffe historier der da. Men sosionomene er nok mer allsidige...(de tror vel kanskje de kan alt... -i vertfall noen av de jeg studerte sammen med8D])

bvp er kanskje d rette ja når jeg er sikker på at d er barn og ungdom je vil jobbe med, d er jeg liksom ikke i tvil om. ser jo d på oppgavene til nå også at jeg brenner mer for d som har med barn og ungdom å gjør en eldre så den grenser merker jeg :)

Back
Topp