Sosialt for foreldre og barn i bhg

Ørkenrev

Forumet er livet
Tilgangsansvarlig
VIP
August 2018
Maiblomstene 2020
Junilykke 2020 ♡
Februarhjertene 2025
altså, er det vanlig at det hele tiden skjer ting hvor foreldre forventes å være med i bhg?

Stadig er det en frokost, lunsj, fruktfest, kulturdag, dugnad etc i bhg. Hvor vi foreldre forventes å kunne være med.

Og alltid kort varsel på 3 - 5 dager i forveien.

Noe kan man jo prøve å være med på, men skal vi liksom ta ut fri fra jobb da?

Her står det både i års- og mnd. plan. Noen ting legges til etter jobb, og noen før jobb. Personlig er jeg med på alt. :)

Det meste av viktige datoer står på månedsplanen, også årsplanen. Det står ofte på tavla i garderoben og lapp på døra. Foreldre må bli flinkere til å lese både mnd planen og oppdatere seg.

Ja, det er veldig vanlig med slike frokoster og tilsetninger.

En MÅ ikke bli med på alt. MEN det er trist for det barnet som ikke får ha sine foreldre der når det skjer noe i bhg. De barna blir ofte tatt ekstra godt vare på av personalet..

Barna lager ofte ting til kunstutstilling og andre ting, der de gleder seg til å vise frem hva de har laget og det er viktig å møte opp

Det meste av viktige datoer står på månedsplanen, også årsplanen. Det står ofte på tavla i garderoben og lapp på døra. Foreldre må bli flinkere til å lese både mnd planen og oppdatere seg.

Ja, det er veldig vanlig med slike frokoster og tilsetninger.

En MÅ ikke bli med på alt. MEN det er trist for det barnet som ikke får ha sine foreldre der når det skjer noe i bhg. De barna blir ofte tatt ekstra godt vare på av personalet..

Barna lager ofte ting til kunstutstilling og andre ting, der de gleder seg til å vise frem hva de har laget og det er viktig å møte opp

Så du tar deg fri fra jobb for å være med?

Mye av tingene legges til 8 - 9, og 13 - 15.
Så må da enten komme veldig sent på jobb eller gå alt for tidlig.

Her får vi beskjed i god tid :) Er som regel litt før henting, så må gå tidligere fra jobb ;) pleier å gå fint!

Det er ting jeg prioriterer å bli med på ja.. :) men på min jobb kan jeg stort sett ha tidligvakt (slutter kl 14) eller senvakt (begynner 9.30), så ordner det seg.. må kanskje avspasere litt, men det går fint :)

Det med hvor god barnehage/skole er til p varsle om slike ting på forhånd varierer nok. Vet skolen hvor tantebarna mine går er de helt elendige til å varsle om viktige ting til foreldrene, det er ting som at hele klassen skal på overnatting, klasseturer etc. De har enkelte ganger varslet dagen før det skal skje og det har blitt klaget på flere ganger.

Om du synes det er dårlig varsling på de dagene det er forventet at foreldte skal bli med anbefaler jeg å gi tilbakemelding om det;-) er jo lettere å få til å bli med om man vet det en stund på forhånd, er jo ikke all yrker det er like lett å få fri heller. Feks helsesektoren, da er man kanskje avhengig å bytte vakt med noen for å få det til.

Alt står i årshjulet. Oftest påmelding så de vet hvor mange som kommer.
Eneste Lucia som er kl 08-09, resten er fra kl 15 -16.30 ish.
Fint om foreldrene kan komme, men fotventer ikke at alle kan stille på alt.
Likevel er det sårt for barnet som alltid er uten foreldre.
Det er FAU som sier ja/nei til arrangementer. Blir det for mye kan man snakke med de.

Jeg bruker avspasering/kriter på avspasering for å gå på arrangement i bhg/skole. Prioriterer det veldig høyt.
Kjenner folk som bruker feriedager for å kunne gå på tilstellinger i bhg/skole da de ikke bare kan gå fra jobb/ta ut avspasering.

Altså, det står i månedsplanen vi fikk i dag, men hjelper lite når det er på mandag allerede.

Får se hva vi får til av bytter på jobb å sånn.

Står jo oppført i både årsplan, og månedsplan. Så er jo bare for foreldre å følge med, så slipper det å komme som julekvelden på kjerringa.

Står i årsplan og månedsplan og bhg er her flinke til å skrive på tavla den uka.
Her er alt fra 15-17 unntatt foreldrefrokost som da er frokost :p her er det meste lagt opp til at det varer lenge, sånn at man tar det i forbindelse med henting og at alle kan komme innfor den tiden man henter.

Står jo oppført i både årsplan, og månedsplan. Så er jo bare for foreldre å følge med, så slipper det å komme som julekvelden på kjerringa.
Her har fortsatt ikke årets årsplan blitt ferdigstilt og levert ut, ikke lager de månedsplaner heller. De legger ut for en uke av gangen i mykid. Så da kommer ofte ting som julekvelden på kjerringa uansett hvor mye jeg følger med.

Prøver å stille på det vi kan. Om jeg har jobb den dagen kan jeg ikke stille, men da prøver samboer å komme seg dit. Evt besteforeldre

Her har fortsatt ikke årets årsplan blitt ferdigstilt og levert ut, ikke lager de månedsplaner heller. De legger ut for en uke av gangen i mykid. Så da kommer ofte ting som julekvelden på kjerringa uansett hvor mye jeg følger med.

Årsplanen skal jo komme ved bhgstart! det ville jeg ha tatt opp med FAU/SU.

Så du tar deg fri fra jobb for å være med?

Mye av tingene legges til 8 - 9, og 13 - 15.
Så må da enten komme veldig sent på jobb eller gå alt for tidlig.

Ja, jeg har tatt meg fri fra jobb da våre gikk i bhg. Jeg jobbet deltid da de var små. Så ofte klaffet det med de dagene jeg hadde fri.

Jobber selv i bhg. Og flere av mine kollegaer kommer forseint eller må gå et par timer på slutten av dagen for å delta på bhg frokoster i de bhg de har ungene sine i.

Det er jo ikke hver mnd. Kanskje 5 ganger i året maks. Og med 2 foreldre, kan de jo dele på

Når vi arrangerer nissefest i bhg. Skriver vi det med STORE bokstaver på mnd plan, det står i årsplanen, vi skriver det på tavla i garderoben, legger det ut på fb sida til bhg. Allikevel kommer foreldrene om morningen og leverer barna uten nisseklær og blir irriterte fordi vi ikke har sagt fra. De ønsker helst en SMS fra oss om det.

Noe ansvar bør foreldrene ha selv. Vi kan ikke mate de med alt. Vi har ikke kapasitet til å minne på hver enkelt forelder om alt som skjer personlig via SMS.

Jeg prioriterer å bli med på absolutt mest mulig, og ja det er vanlig her også med mye tilstelninger. Jeg syns det er en fin måte å se ansatte og barn sammen og få ett innblikk i barnas hverdag. Jeg har flexitid på jobb, så da jobber jeg lenger en annen dag. Jenta mi er veldig følsom på slike ting og ville nok tatt det tungt om ingen kom..

Back
Topp