Soppinfeksjon??

pinkfox

Forelsket i forumet
Jeg tror jeg har fått sopp der nede :/ Klør så innmari, har Canesten her hjemme, men i pakningsvedlegget står det at man skal oppsøke lege ved soppinfeksjon under graviditet, og at man kun skal bruke vaginaltabletten ( dvs at jeg må vente til i kveld før jeg tar den så den ikke detter ut).. Så skal jeg i 80 års dag idag med middag og greier, og har ikke lyst å klø meg der nede hele tiden.. Også må jeg vente med å behandle til jeg får legetime, det kan jo ta noen dager.. 

Ærk, alt vi gravide skal plages med altså..  Er det noen andre som har hatt sopp i graviditeten eller, gadd dere å vente med behandling til dere var hos legen?? Lurer på om jeg bare skal drite i å gå til legen, hva syns dere?
Wow, ble langt dette :p

Jeg har gått med soppinfeksjon i 3 uker, anbefaler deg virkelig ikke å vente å behandle det for det gjorde jeg! Og det endte i sykemelding fordi jeg knapt kunne gå! Jeg turte ikke begynne med canesten før jeg hadde vært hos lege, men både legesekretær, lege og jordmor spurte om jeg ikke hadde prøvd canesten allerede så det var helt tydelig det jeg burde ha gjort...

Jordmora (og apotekdama) anbefalte at man tok den 500mg vaginaltabletten, men plasser den med fingeren og ikke den der applikatoren. Og jeg fikk beskjed av jordmora om å ta enda en 500mg 2 dager etter den første siden det hadde utartet seg sånn. Bruker den kremen 3 ganger for dagen også, og nå kan jeg heldigvis gå mer eller mindre normalt igjen :)

Og forresten sa jordmora at det var best å bruke disse tykke sababindene mens man gikk med dette her pga da fikk man mest luft i greiene :)
Lykke til! Håper ikke det går like ille for deg som med meg ;)

Jeg brukte den andre jeg,(pevaryl) med krem og vagitorier, i første trimester. Gikk helt fint det. Eneste man ikke skal gjøre er å bruke den "innføringstingen" oppi der..
Jeg ventet IKKE til over helga på legen da nei... Og jeg brukte kremen for det er den som tar kløinga.

Graviditet og amming

Underlivssopp er vanlig hos gravide pga. høye nivåer av østrogen. Pevaryl og Canesten kan brukes under graviditet, men det er viktig at vagitorien innføres med fingrene og ikke med eventuell medfølgende applikator Virkestoffet i Canesten og Pevaryl går ikke over i morsmelken, og kan derfor brukes ved amming.

http://www.apotek1.no/raadogtjenester/raad/intim-og-underliv/sopp-og-kloe-i-underlivet

Okidoki, takk for svar! :D Da begynner jeg idag, når man kommer til legen så får man jo bare beskjed om å bruke Canesten, eller Pevaryl uansett.. 

Jeg har alltid canesten liggende i huset for jeg får soppinfeksjon veldig fort når jeg går gravid. Kjenner igjen symptomene nå og behandler med en gang. Dette fungerer fint for meg ihvertfall..

Jeg har også hatt det flere ganger, og bruker Canesten som vanlig, bare uten applikatordingsen. Ikke vent til du skal til legen, det får du bare mye unødvendige plager av...

Back
Topp