Sopp

Skrapelodd

Blir kjent med forumet
Jeg tror jeg har hatt underlivssopp hele svangerskapet. Prøvde ut canesten etter anbefaling fra lege, men det funka ikke. Jeg gjør alle "tipsene", går uten truse når jeg kan, ikke overdreven vasking, osv. Har også begynt med melkesyrebakterier.
Det klør ikke eller noe, men svir ved berøring. Sex har vært uaktuelt dessverre :( nå er det jo ikke så lenge igjen, så det går greit, men jeg har begynt å bekymre meg for om det blir mye "grafsing" i underlivet før fødsel.. sjekke åpning og kanskje andre ting? Da legen satt inn et spekel for en mnd siden gjorde det helt sinnsykt vondt (mer enn ellers). Jeg tenker også at perineum massasje kommer til å svi altfor mye.. noen andre som har det slik, eller har gode råd til meg? Vet dere hvor mye underlivet blir sjekka før selve fødselen?
 
Tror det er veldig forskjellig hvor mye du blir sjekket. Min første fødsel ble jeg sjekket 3 ganger. Jeg var hos legen for sjekk for vannet mitt hadde gått da målte hun 5-6 cm, ut til sykehuset ble jeg sjekket 5 cm. Neste gang de sjekket var for jeg ville ha epidural men da var jeg allerede 9 cm så det var for sent. Ville informert om det i fødebrevet ditt vis du skal skrive det at du har sopp og er veldig følsom der nede så du vil ikke ha mer undersøkelser enn du må :)
 
Tror det er veldig forskjellig hvor mye du blir sjekket. Min første fødsel ble jeg sjekket 3 ganger. Jeg var hos legen for sjekk for vannet mitt hadde gått da målte hun 5-6 cm, ut til sykehuset ble jeg sjekket 5 cm. Neste gang de sjekket var for jeg ville ha epidural men da var jeg allerede 9 cm så det var for sent. Ville informert om det i fødebrevet ditt vis du skal skrive det at du har sopp og er veldig følsom der nede så du vil ikke ha mer undersøkelser enn du må :)

Lurt, det skal jeg skrive! Tar de bare inn fingrene når de sjekker? Eller bruker de et spekel eller andre instrument?
Har du noe erfaring med perineum massasje? Jeg tenkte å starte med det nå, har lest at det kan forebygge rifter :)
 
Bruker bare fingrene.:) Nei har ikke noe erfaring med perineum massasje.
Jeg brukte badekar som smertelindring under sist fødsel + varm klut der nede mellom riene, fikk ingen rifter :)
 
Anbefaler bruk av xylocain krem :) sliter en del med sopp dette svangerskapet selv, i form av helt syk kløe til og fra. Så blir så grusomt sårt, og da smører jeg først med bephaten salve og deretter xylocain krem :) da roer det seg nok til at jeg ikke klør, og da får det nok tid til å leges fra sårhet.

Du kan forsøke sånn xylocain krem :) den kan ikke smøres inni skjeden, bare utenpå og kjønnslepper.
 
Anbefaler bruk av xylocain krem :) sliter en del med sopp dette svangerskapet selv, i form av helt syk kløe til og fra. Så blir så grusomt sårt, og da smører jeg først med bephaten salve og deretter xylocain krem :) da roer det seg nok til at jeg ikke klør, og da får det nok tid til å leges fra sårhet.


Du kan forsøke sånn xylocain krem :) den kan ikke smøres inni skjeden, bare utenpå og kjønnslepper.

Takk for tips!
 
Sikker på det er sopp inf du har ?
Vet ikke om du har vært å sjekket deg hos gynekolog , men sjekk ut
Lichen sclerosus. Det hadde jeg (ikke nå i sv.skapet) men trodde ofte jeg hadde sopp men ingenting hjalp. Hadde vondt ved samleie , stram hud og rød / sår. Fikk en salve , nå er det helt borte. Ca 1,5 år siden
 
Back
Topp