sopp/trøske

Billiboo

Andre møte med forumet
Sniker fra juli
Babyen min har fått sopp og vi startet opp med mycostatin kur i dag. Han virket veldig plaget etterpå inne i munnen og i magen..
Hvordan har dere gitt babyen deres medisinen? Vi penslet på med en q-tips. Såg i bruksanvisningen at den skulle fortynnes eller gis som dråper. Vi bare penslet på. Kan det være for sterkt at det er det som gjør det? Noen som har opplevd at de blir urolige i magen?

Jeg aner ikke, for jeg har aldri vært borti dette før. Men Snorkfrøken har et hvitt belegg på tungen, noe hun har hatt siden dag 1. Jeg har egentlig ikke tenkt over det siden hun har hatt det hele tiden. Så mitt spørsmål er; hvitt belegg på tungen - er det alltid trøste eller kan det bare være litt farge fra melk og typ Miniform-dråper?

Jeg har ingen symptomer på trøske på brystene.

Babyen min har hatt belegg på tungen siden dag 1. Jeg har spurt jordmødre og helsesøstre fleire ganger og alle har sagt at han ikke har sopp. Jeg spurte legen på 6ukers kontrollen og han også mente det ikke såg ut som sopp, men fikk gjennomslag på å ta prøve som viste at det var sopp. Jeg brukte en q-tips på tungen for å se om det gikk vekk. Det satt fast så skjønte da at det ikke kunne være kun melkebelegg... Du kan jo prøve det samme? Jeg har heller ingen symptom

Babyen min har hatt belegg på tungen siden dag 1. Jeg har spurt jordmødre og helsesøstre fleire ganger og alle har sagt at han ikke har sopp. Jeg spurte legen på 6ukers kontrollen og han også mente det ikke såg ut som sopp, men fikk gjennomslag på å ta prøve som viste at det var sopp. Jeg brukte en q-tips på tungen for å se om det gikk vekk. Det satt fast så skjønte da at det ikke kunne være kun melkebelegg... Du kan jo prøve det samme? Jeg har heller ingen symptom

Det skal jeg prøve da ja. Gjør det i morgen, takk for tips!

Førstemann hos oss fikk mycostatin. Vi trakk det opp i bitteliten sprøyte og lot han sutte det i seg før et måltid. Pensling hørtes lurt ut da. Kan jo forsøke å blande 1 ml mycostatin i 1-2 ml vann og pensle på, og se om det hjelper. Peppermyntesmak er jo ikke akkurat favoritt blant babyer [emoji13].

Hvor mange dager gir du mycostatin om dagen? Og hvor mange dager skal man gi det?

Vi er på første dag i dag, stod ikke noe flaska jeg fikk...[emoji849]

Behandling av diebarn
Ved behandling av sopp i barnets munn pensles det med nystatin (Mycostatin) mikstur 4 ganger daglig etter amming i minst 14 dager. Eventuelt synlig hvitt/prikkete belegg i barnets munn kan forsøkes fjernet ved forsiktig vask av barnets munn med en våt kompress før man pensler med nystatin mikstur. Dette gir bedre kontakt for nystatin med barnets munnslimhinne

Hentet fra relis sin nettside...

Behandling av diebarn
Ved behandling av sopp i barnets munn pensles det med nystatin (Mycostatin) mikstur 4 ganger daglig etter amming i minst 14 dager. Eventuelt synlig hvitt/prikkete belegg i barnets munn kan forsøkes fjernet ved forsiktig vask av barnets munn med en våt kompress før man pensler med nystatin mikstur. Dette gir bedre kontakt for nystatin med barnets munnslimhinne

Hentet fra relis sin nettside...

Tusen takk Krølle[emoji8]

Babyen min har også hatt hvitt belegg på tunga siden dag 1, og jeg har trodd det har vært melkebelegg. Men siden jeg har hatt stikking i brystene de siste dagene lurer jeg på om det kan være sopp/trøske. Har gått på antibiotika, så det gir jo større risiko for sopp.

Noen som vet om jeg kan vente til legetimen jeg har på onsdag med å sjekke det, eller bør jeg prøve å få det sjekket på mandag?

Babyen min har også hatt hvitt belegg på tunga siden dag 1, og jeg har trodd det har vært melkebelegg. Men siden jeg har hatt stikking i brystene de siste dagene lurer jeg på om det kan være sopp/trøske. Har gått på antibiotika, så det gir jo større risiko for sopp.

Noen som vet om jeg kan vente til legetimen jeg har på onsdag med å sjekke det, eller bør jeg prøve å få det sjekket på mandag?

Det haster ikke. Canestenkrem er reseptfritt på apoteket hvis du ønsker å starte behandling av deg selv før onsdag. Lille kan få resept på mycostatin og behandling fra onsdag hvis legen er enig i at det ser ut som sopp.

Helsesøster sa til meg at babyene ikke merket så mye til soppen, det var først når det begynte å svi på brystene til mor at de startet opp behandling.

Dette var tips og råd jeg fikk i forrige uke:

Canasten på brystvortene 4-8 ganger om dagen.
Mycostatin til lille 4 ganger i døgnet i 2 uker.
Koke smokkene i 10 min, bytte smokker ofte.
Bytting av ammeinnlegg etter hver amming.
Lufttørke brystene.

Jeg merket heldigvis bedring på brystene etter to dager[emoji106]

Helsesøster sa til meg at babyene ikke merket så mye til soppen, det var først når det begynte å svi på brystene til mor at de startet opp behandling.

Dette var tips og råd jeg fikk i forrige uke:

Canasten på brystvortene 4-8 ganger om dagen.
Mycostatin til lille 4 ganger i døgnet i 2 uker.
Koke smokkene i 10 min, bytte smokker ofte.
Bytting av ammeinnlegg etter hver amming.
Lufttørke brystene.

Jeg merket heldigvis bedring på brystene etter to dager[emoji106]
Hvor mye mycostatin og hvordan gir du det?

1 ml, tynnet ut i litt vann. Pensles på tungen/i munnhulen (q-tips). Evt dytte det inn med en liten sprøyte.
Takk! Jeg var på en såkalt hestekur med antibiotika, så jeg har sopp selv i munn og underliv. Nå har brystvortene vært veldig såre i noen dager og babyen har hvit tunge, så jeg antar det er mer sopp...

Takk! Jeg var på en såkalt hestekur med antibiotika, så jeg har sopp selv i munn og underliv. Nå har brystvortene vært veldig såre i noen dager og babyen har hvit tunge, så jeg antar det er mer sopp...

Helt sikkert. Canesten er reseptfritt og kan brukes både på underliv og på brystene etter hver amming (max8 ganger i døgnet). Trenger ikke vaskes av før neste amming.
Mycostatin er på resept. Du kan også pensle din egen tunge eller gurgle farris for behandling av din munn, hvis du synes smaken av mycostatin er ille.

Helt sikkert. Canesten er reseptfritt og kan brukes både på underliv og på brystene etter hver amming (max8 ganger i døgnet). Trenger ikke vaskes av før neste amming.
Mycostatin er på resept. Du kan også pensle din egen tunge eller gurgle farris for behandling av din munn, hvis du synes smaken av mycostatin er ille.
Har allerede mycostatin, men bør kanskje sjekke med legen før jeg begynner behandling av babyen?

Har allerede mycostatin, men bør kanskje sjekke med legen før jeg begynner behandling av babyen?

Det er alltid lurt at helsestasjon eller fastlege har notert et sted at baby får behandling, i tilfelle det kommer allergisk reaksjon. Men det skal i utgangspunktet ikke være farlig for babyen.

Back
Topp