Sommerferie - risikabelt med sydentur i uke 32-33?

Lippa

Forelsket i forumet
Augustlykke 2015
Vi har en gutt som begynner på skolen til høsten. Dette er siste gang vi kan ta ferie utenom skoleferien, så vi har satt opp 3 ukers ferie i juni.

Hadde dere hatt betenkeligheter med å reise til Mallorca når man er 32-33 uker på vei?
I mine to andre svangerskap så har formen vært upåklagelig, men er allikevel litt usikker.

Har dere lagt planer for sommeren?

Er vel etter uke 36 man ikke burde/kan fly..? Hvis de to svangerskapene har gått fint er det sikkert ikke noe problem? :) Men man vet jo aldri....Legen ser jo også an det vil jeg tro? Men kjipt hvis man skal bestille tur en stund i forkant da..
Vi skal på en sydentur i mai med svigers.. hun syntes det var sent nok.. livredd svigermor :P

Jeg hadde ikke dratt så seint, men jeg ble nok litt obs etter sist gang. Var på tur innenlands i uke 34, kom hjem og vannet gikk 2 netter etter. Leste om ei som fødte i spania i uke 33, mye styr, men gikk bra. Måtte ha lege med oksygen og div på flyet hjem. Men for all del store sjanser for at det går bra:-) Må i allefall ha forsikring som er i orden.

Vi drar nok på campingtur i begynnelsen av ferien, hvor er ikke planlagt ennda.

Er vel etter uke 36 man ikke burde/kan fly..? Hvis de to svangerskapene har gått fint er det sikkert ikke noe problem? :) Men man vet jo aldri....Legen ser jo også an det vil jeg tro? Men kjipt hvis man skal bestille tur en stund i forkant da..
Vi skal på en sydentur i mai med svigers.. hun syntes det var sent nok.. livredd svigermor :P
Vi skal på tur i påsken, og den ble nesten avlyst, for mamma fikk helt panikk for at jeg var gravid og det ikke var trygt:P hehe... Måtte prate med legen, så ble mamma beroliget;)

Jeg hadde vært litt usikker på tur når jeg var over 30 uker, samtidig som det mest sannsynlig vil bli en deilig ferie, uten noen problemer... Vet du hvordan det er med avbestilling hvis du evt er i dårlig form når det nærmer seg? Hva sier forsikringen, siden du allerede vet du er gravid når du bestiller? Hvis det ikke er problem å avbestille, så ville jeg bestilt, og tatt en kontroll hos legen litt før dere drar, for å se hva hun/han syns:)

Vi skal en uke på ferie til Middelhavet i mai, da er jeg 27-28 uker, satser på at det blir bra :)

Tror man får avbestillingen dekt av forsikringsselskapet hvis det er dokumentert av lege.. men jeg vet ikke 100% sikkert :)

*poff* Sletter meg fra forumlivet :)

Last edited by a moderator:
Jeg hadde aldri reist til Mallorca som gravid på sommerenmed 2 mnd igjen til termin, ikke pga fly men pga varmen!!

Eg hadde ikkje turt å reise så langt så seint i svangerskapet. Var på ferie i Sverige i veke 30 sist, og det var seint nok og langt nok vekke for min del ;-)

Jeg hadde ikke turt å reise da, men nå hadde jeg svangerskapsforgiftning og sønnen min ble født i uke 33 sist gang.. Så jeg har ikke planlagt noen ferietur til sommeren :) Avbestilte den ene vi hadde bestilt til Danmark :)

Vi tar oss en langweekend i sverige i juni/juli. Mest for sønnen sin del hvor vi blir å dra i dyreparken ol..

Skal til Rhodos i mai, da er i uke 27! Bestilte tur før jeg ble gravid! Tror man må kjenne litt på det selv!

Skal til Tyrkia i april/mai, da er jeg rundt 30uker. Har ikke helt bestemt avreise enda, siden jeg har leilighet der nede stresser jeg ikke med det, men tur blir det. Definitivt :)

mange flyselskape især de utenlandske krever legeerklæring for gravide etter uke 28, og etter uke 36 er det total forbud. Vet iallefalm ryanair og cook eller hva det heter har det sånn. Så jeg ville undersøkt det nærmere.
Ville ikke bestilt reise nå, hvis det skulle oppstå noe senere kan legen nekte deg å fly.

Jeg dro til Egypt da jeg var 29 uker med storebror. Og da vi skulle hjem (30 uker på vei) ble jeg først nektet og gå på flyet. Jeg hadde legeerklæring og alt i orden.
De to som stoppet meg mente jeg ville føde snart. Etter mye diskusjon fikk jeg reise,men på eget ansvar som de sa.
Dager etter ble jeg innlagt på Rikshospitalet med premature rier. Kan jo ha vært tilfeldig,men jeg ble så skremt den gang at jeg ikke skal til syden mens jeg er gravid mer :p

Vi skal en tur til dyreparken og være litt på hytta i Sverige i sommer:)

Back
Topp