Sommerferie med barnefar.

Lyckeliten10

Forumet er livet
VIP
✨️Julestjernene2023✨️
Septemberlykke 2024
Oktoberfest 2024 ❤️
Septembertassene 2026
Bf har til vanlig hatt samvær med ungen hver tredje onsdag til søndag(vi bor nesten 40 mil fra hverandre), frem til ungen fyllte 3. Da gikk avtalen ut(etter rettsmessig dom).
Bf tar aldri kontakt om noen ting og i går måtte jo jeg spørre ang sommerferie, og om han kunne tenke seg til å ha ungen i uke 27(1-7 juli)og uke 30(22-28 juli). Og får til svar tilbake at skal han ungen så skulle han ha ungen 2 uker sammenhengende. For han gikk på ferie 1 juli. Og hvis han ikke fikk det så truet han med å komme og hente ungen.

Bf har "truer" meg hver gang det er noe, og skal alltid overkjøre meg.
Han spør aldri om noe og alt skal gå etter hans premisser og pipe.

Jeg mener at ungen fortsatt er for liten til et samvær som varer over så lang tid, og at neste år er tidsnok til å ha sommerferiesamvær på 2 uker.
Ungen forstår ikke begreper om tid og lengde.
Bf og jeg har i tillegg ikke et greit samarbeid, så jeg får aldri vite noe om hvordan ungen har det når han er hos han. Eller de er hjemme hos farmoren for det er der han bor.

Vi har jo forsåvidt ikke en avtale som er gjeldende lengre.
Men står det skrevet noe sted at han har krav på 2 uker sammenhengende?
Jeg trodde det var 2 uker til sammen.
(Jeg vet at de "nye" reglene sier 3 uker til sammen, men det er for de med vanlig samværsordning)

Jeg ville kontaktet familievernkontoret å få satt opp en n avtale siden gamle er utløpt. 2 uker spredt eller 2 uker sammenhengende er vel litt individuelt, vi har 3 uker, men fordeler dem jevnt utover sommeren, dette er det far er mest komfortabel med og jeg klager ikke ;)

Vi får ikke satt opp noe ny avtale før til høsten siden vi skal flytte om 1 mnd.
Selvfølgelig hadde det vært bra med 2 uker sammenhengende, men jeg synes ungen er for liten til det enda. Neste år tror jeg blir bedre med 2 uker.
Jeg ser også på helheten rundt,og bf har ikke ytret noe ønske om ferie sammen med ungen sin før i går.

Hvor gammelt er barnet?
Jeg forstår måten han fremlegger ting på ikke er helt heldig. Og han er litt seint ute med å komme med ferieønsker.
Men samtidig synes jeg det er flott han ønsker barnet 2uker sammenhengende.

Men nå vet ikke jg alder på barnet

Alder på barnet er jo relevant ja, men jeg kan godt forstå at han ønsker to uker sammenhengende. Hvis han ønsker å ta med barnet og reise litt f.eks, da er det fint å ha litt tid på seg, og det bør jo også passe i forhold til hans ferie.

da skal jeg være den som støtter far i det med sommerferie... hva hvis han i ferien har lyst og ta med seg barnet på en to ukers ferie til danmark eller noe da... skal du hindre han i det, fordi han ikke får ha ferien sin sammenhengende... her har barnefar hatt 2 uker sammenhengene ferie med sin sønn siden sommeren før han fylte 2 år... skjønner fremgangsmåten hans er teit, men han føler kanskje han må stille hardt mot hardt da??? ungen er over 3 år tydeligvis, så ser ikke problemet med at han skal få dra på 2 ukers ferie... er nok deg det er verst for, for du vil savne barnet ditt, men barnet kommer sikkert til og ha det kjempe bra :)

Jeg og vil nå være den som støtter far her. En får ikke akurat gjort så mye på en uke i ferien. FOrstår godt jeg at han vil ha 2 uker sammenhengende slik at de kan finne på noe sammen, som om de evnt ska reiser bort til Danmark eller noe.
Skjønner at fremgangsmåtten ikke er den beste men alikevel så tror jeg barne vil kose seg mye hos far og mest sansynelig så er det nok du som mor som kommer til å savne barne mest.
De fleste jeg kjenner har ungene 3 uker om sommeren samenhengende og de har hatt det siden barna har vært mellom 1.5-2.5år

Her er ungen nettopp fyllt 3 år.
Bf og jeg har aldri bodd sammen.
Jeg lider nok ingen nød når ungen er borte, men jeg mener at ungen er for liten enda til å være 14 dager borte.
Bf kommer nok aldri til å reise langt alene med ungen for han er alt for redd til å ta ansvar alene siden han enda bor hjemme hos sin mor.

Jeg skjønner selv at han vil ha han sammenhengende, men jeg mener for ungen sin del at det er noe vi burde starte med til neste år.

Og siden bf ikke har ytret noen mening om ferie, så har vi bestilt oss tur bort(for lenge siden) fom midten av den uka han fortsatt sier at han skal ha han.

da skal jeg være den som støtter far i det med sommerferie... hva hvis han i ferien har lyst og ta med seg barnet på en to ukers ferie til danmark eller noe da... skal du hindre han i det, fordi han ikke får ha ferien sin sammenhengende... her har barnefar hatt 2 uker sammenhengene ferie med sin sønn siden sommeren før han fylte 2 år... skjønner fremgangsmåten hans er teit, men han føler kanskje han må stille hardt mot hardt da??? ungen er over 3 år tydeligvis, så ser ikke problemet med at han skal få dra på 2 ukers ferie... er nok deg det er verst for, for du vil savne barnet ditt, men barnet kommer sikkert til og ha det kjempe bra :)

Stille hardt mot hardt? Han har overkjørt meg siden før ungen kom til verden, og det er det jeg er lei av. Han ser kun seg selv i dette og ikke ungen.
Vi har heller ingen gyldig samværsavtale lengre. Hvordan kan du tydeligvis tro at ungen er over 3 år?

Hvor gammelt er barnet?
Jeg forstår måten han fremlegger ting på ikke er helt heldig. Og han er litt seint ute med å komme med ferieønsker.
Men samtidig synes jeg det er flott han ønsker barnet 2uker sammenhengende.

Men nå vet ikke jg alder på barnet

Jeg synes også det er flott at han ønsker det, men som sagt så mener jeg at ungen er for liten.
Og i tillegg så har vi bestilt oss ferietur forsi bf aldri gir beskjed om noe.
Hadde ikke jeg sendt denne mld til han, så hadde jeg nok ikke hørt noe om når han skulle hatt ferie før en uke før noe skulle ha skjedd.

Stille hardt mot hardt? Han har overkjørt meg siden før ungen kom til verden, og det er det jeg er lei av. Han ser kun seg selv i dette og ikke ungen.
Vi har heller ingen gyldig samværsavtale lengre. Hvordan kan du tydeligvis tro at ungen er over 3 år?

Har ingen råd, men da kjeme tydelig fram av HI at ungen e passer 3 år, si avtalen gjekk ut då ;)

tok friheten og kopiere de to første setningene du skrev "Bf har til vanlig hatt samvær med ungen hver tredje onsdag til søndag(vi bor nesten 40 mil fra hverandre), frem til ungen fyllte 3. Da gikk avtalen ut(etter rettsmessig dom)." da regner jeg med at ungen er over tre??? åssen forhold dere har hatt i forhold med barnet deres kan jeg ikke vite, men i et svar med min mening i forhold til det du skrev så syns ikke JEG det er så rart at han vil ha barnet 2 uker sammenhengende i ferien... og hvis han kun tenker på seg selv og ikke barnet så skjønner jeg ikke at han vil ha barnet i det hele tatt... han vil jo tydeligvis ha samvær med barnet?? eller forstår jeg feil der?? du ser da barnet ditt mer enn han, han vil vel bare ha barnet i ferien og da i ferien sin litt sånn det passer for han også, du kan jo ikke bare bestemme at fra da til da skal du få ha han for det passer for deg??? men som sagt, jeg responderer kun på det du skrev i start og jeg vet ikke åssen han er mot deg... men han kommer ingen vei med og true med og hente barnet... men når det er sagt så bør dere vel kanskje skrive en ny samværsavtale... barnet har kun godt av samvær med pappa'n sin... (så sant ikke pappa er slem mot barnet selvfølgelig)

Samværsavtalen utløp i midten av mai.
Og som sagt så skjønner også JEG at bf vil ha feriesamvær sammenhengende. Og det er flott at han er interessert. MEN, slik jeg ser helheten over ungen så er ungen for liten til å være borte så lenge i år.
Til neste år blir noe helt annet og da er 2 uker sammenhengende mer aktuelt, fordi da skjønner ungen mer av tid og lengde.

Avtale skal skrives etter flytting i sommer, siden vi flytter hjem til der jeg kommer i fra.

Ikke har jeg sagt at bf kun får ha ungen da og da, men jeg sendte han et forslag på ferie siden han ikke tar ansvar for noe selv.

Eg kjenner ikkje treåringen din. Men føler du at din treåring er for liten til å verre vekke to veker sammenhengande, så er han heilt sikkert det:-) for min treåring hadde det iallefall vert alt for lenge... Men min har aldri vert vekke ei langhelg ein gong, så ;p
Sent from my Nexus 10 using BV Forum mobile app

Når du bestiller ferie for midten av juli, uten å kontakte bf først, da skjønner eg at han reagerer. Han kan jo ikkje vite dine planer, og dere kan ikkje la vere å kommunisere. Dere har barn sammen og det må begge ta ansvar for. Om dere ikkje klarer å samarbeide, ha kvar sin advokat og gi beskjed via dei.

Eg kjenner ikkje treåringen din. Men føler du at din treåring er for liten til å verre vekke to veker sammenhengande, så er han heilt sikkert det:-) for min treåring hadde det iallefall vert alt for lenge... Men min har aldri vert vekke ei langhelg ein gong, så ;p
Sent from my Nexus 10 using BV Forum mobile app

Signerer denne. Og at dere har bestilt ferie sier seg jo selv. Skal dere liksom gå og vente på at BF kaaaanskje tar kontakt? Det er jo ikke din jobb og ordne alt, dette skal jo han ta del i og.

Syns kanskje ikke det var så lurt å bestille ferie før dere hadde avklart fordelingen i sommer. Er vel ganske vanlig at menn ikke tenker på sånn før de må. Håper dere blir enige!

Signerer denne. Og at dere har bestilt ferie sier seg jo selv. Skal dere liksom gå og vente på at BF kaaaanskje tar kontakt? Det er jo ikke din jobb og ordne alt, dette skal jo han ta del i og.

Jeg må alltid vente på at han tar kontakt. Og for meg så virker det som om at alt er en lek for han. Og nei, det er ikke min jobb å ordne alt.

Back
Topp