Sommerferie - lang, billig ferie med småbarn

Trudemor

Glad i forumet
Julibarna 2019
♡Julekulene 2021♡
Vi aner ikke hva vi skal finne på i sommer. Endelig skal mannen ha permisjon og vi har mulighet til en skikkelig lang og spennende ferie.

Vi har hele skoleferien til å reise - 8 uker! Ungene er 1år, 4år og 7år. Ferien kan ikke innebære bilkjøring.

Hva ville dere gjort? Vi står helt fast og trenger tips! Budsjettet er ikke stort, så mulig vi korter ned til 4-5uker for å få bedre råd. Har lyst på sol og sommer, strand og bading...men syden i skoleferien er dyrt.

Vi aner ikke hva vi skal finne på i sommer. Endelig skal mannen ha permisjon og vi har mulighet til en skikkelig lang og spennende ferie.

Vi har hele skoleferien til å reise - 8 uker! Ungene er 1år, 4år og 7år. Ferien kan ikke innebære bilkjøring.

Hva ville dere gjort? Vi står helt fast og trenger tips! Budsjettet er ikke stort, så mulig vi korter ned til 4-5uker for å få bedre råd. Har lyst på sol og sommer, strand og bading...men syden i skoleferien er dyrt.
Hva anser du som lite budsjett da? Det er jo ganske relevant.

Reis til et land der man vanligvis ikke ferierer, så blir det billigere.. Kjøp flybilletter til og fra, men skaff bare hotel/hostal til de første nettene. Skaff husvære til resten av oppholdet når dere har kommet dit og kan spørre lokale om råd. Ta ting litt mer på sparket, men planlegg et par faste ting dere gjerne vil gjøre. Har reist mye med små barn, og folk er gjerne ekstra hjelpsomme når man har små!

Enig i rådene ovenfor.
Eller så velg et land som er ganske rimelig med tanke på mat, og velg så å leie et sted med kjøkken. Man sparer fryktelig mye ved å ikke være nødt til å spise alle måltider ute, og man blir faktisk veldig lei av det når det er snakk om så lang tid også.

interrail? togtur til ett land i europa? leie hus der?

Ha deler av ferien sammen med et vennepar med unger på samme alder, og lei et hus sammen? Dere er jo ganske låst på kvelden med en 1-åring, så er sikkert kjekt å kunne være sosiale med andre voksne.

Kjekt for barna også hvis de kan leke med noen på sin egen alder:)

Evt. ferie hos venner/familie/låne en hytte?

Har ikke barn selv, men kjenner jeg hadde stresset litt med å dra på ferie en plass der ikke alt var sikret (badebasseng, trapper, osv.).:hilarious: Men er jo gode med stueforandring.

Ja, vi har omtrent 50 000kr til reise og opphold. Det er jo mye penger, men et lite budsjett på en såpass lang ferie.
Da ville jeg leid et hus/leilighet. Med kjøkken så du kan lage frokost osv. Og bestille fly utenom. Det er som regel billigere. Og som skrevet over, velg et land der det ikke er så dyrt med mat eller ting man har lyst til å gjøre.

Sjekk ut Gdansk og Sopot (der er det en stor sandstrand) :) Veldig billig å reise dit og alt er mye billigere der en i Norge!

Reis til et land der man vanligvis ikke ferierer, så blir det billigere.. Kjøp flybilletter til og fra, men skaff bare hotel/hostal til de første nettene. Skaff husvære til resten av oppholdet når dere har kommet dit og kan spørre lokale om råd. Ta ting litt mer på sparket, men planlegg et par faste ting dere gjerne vil gjøre. Har reist mye med små barn, og folk er gjerne ekstra hjelpsomme når man har små!
Enig. Slik har vi gjort det, når vi har feriert i mange uker/måneder i nord-afrika.

TS: lag mat i leiligheten dere leier etterhvert. Ikke gå ut å spis hver dag, det sparer dere mye på. Ta buss istedet for taxi. Ta med litt tørrvarer hjemmefra. Som krydder, posesupper etc. Lettvint og billig.

Enig. Slik har vi gjort det, når vi har feriert i mange uker/måneder i nord-afrika.

TS: lag mat i leiligheten dere leier etterhvert. Ikke gå ut å spis hver dag, det sparer dere mye på. Ta buss istedet for taxi. Ta med litt tørrvarer hjemmefra. Som krydder, posesupper etc. Lettvint og billig.

bare pass på at landet dere skal til godtar at dere har med tørrvarer inn i landet, ikke alle gjør det ;)

Tenker du å være på reis i hele skolens sommerferie?

Eller tenker du å reise et par uker og være hjemme å finne på ting resten?
Besøke venner og familie og turer i nærmområdet og litt lenger i bil?

bare pass på at landet dere skal til godtar at dere har med tørrvarer inn i landet, ikke alle gjør det ;)
Såvidt meg bekjent er det kun Australia som har ekstremt strenge regler. Og tacokrydder/tomatsuppe inneholder ikke kjøtt/animalske ingredienser, som jeg vet om ;)

tomatsuppe inneholder melkepulver det er det ikke alle som tillater. Morsmelkerstatning er som regel unntaket.
Det er ganske strengt i Norge også på hva du kan ta med deg ut av landet https://www.dinside.no/okonomi/legg-igjen-frukten-hjemme/71941674
Ok. Jeg har nå gjort dette sikkert 10-15 ganger og det har ikke vært noen problem. Men nå har jeg tydeligvis vært i land som tillater dette. trodde ikke det var strengt på melk etc, men mer kjøtt, egg osv

Ok. Jeg har nå gjort dette sikkert 10-15 ganger og det har ikke vært noen problem. Men nå har jeg tydeligvis vært i land som tillater dette. trodde ikke det var strengt på melk etc, men mer kjøtt, egg osv

hvis du leser artikkelen er det nye regler som gjeldende fra desember 2019, så selv om det har gått bra før er det ikke sikkert det gjør det fremover :)

hvis du leser artikkelen er det nye regler som gjeldende fra desember 2019, så selv om det har gått bra før er det ikke sikkert det gjør det fremover :)
Den artikkelen leste jeg for litt siden. Ser ikke at det står nevnt noe om melk(pulver etc) der? Kun friske urter,grønnsaker,frukt, frø...
Hmm, mulig jeg overser noe? :)

det er like strengt med melk som kjøtt utenfor EU/EØS, innenfor er der ikke noe problem (derfor er det greit å handle melk i feks Sverige). Noen land tillater melkepulver i supper o.l andre ikke.
Hvis man ikke blir stoppet så er det ikke noe problem, men man risikerer store bøter hvis man blir stoppet.

Ser dere ikke ønsker bilkjøring, men hvis annen transport er mulig, så kommer jeg med ett forslag/tips allikevel ☺️ Camping på kysten av Sverige? Dit kan dere kanskje komme dere uten bil (spørs hvor dere bor i landet, kanskje).
Vi storkoste oss på roadtrip ned Norge og til svenskekysten sommeren 2018. Sverige er ett billigere land, og dere har flere muligheter på en camping. Leie vogn, hytte, hus, telte osv.
Vi var i Daftö som ligger ved Strømstad. Var der i 10 dager (lengre opphold er jo gode muligheter og koster ikke skjorta) i juli, og hadde 25-30 grader hver dag. De har så mye for barn! Daftöland (fornøyelsespark på campingen), tre utendørsbasseng (hvor to av disse er barnebasseng med sklie), sandstrand og herlige omgivelser. Vi trivdes veldig!

Ellers kan du sjekke restplasser til syden, eventuelt bestille via airbnb, bestille flybilletter utenom. Mye man kan gjøre med god planlegging ☺️

Back
Topp