Sommerbaby og klær

Fru Lale

Glad i forumet
Februarbarna 2023
Der er jeg blank.... Har to vinterbarn. De er jo nyfødte midt i varmen så vet ikke om man til tross for varmen skal være litt forsiktig med avledning?!
Altså; noen sverger til ull/silke på sommeren, noen mener langermet body, noen kortermet og noen bare bleie.
Kanskje det er noen her med erfaring? De får vel brukt bukser og langermet body også, eller går det mest i kortermet og bleie?

Hva kommer dere til å legge mest vekt på når dere skal handle nyfødtklær ?! Hva handler dere mest av?

Last edited:
Jeg har termin sent i juli og aner ikke.. Blir ikke ull i begynnelsen iallefall.

Håper bare ikke det blir trope juli denne sommeren også... Da blir den uutholdelig som gravid for meg!
Tåler varmen dårlig selv uten å være gravid så:mad:

Sist (har juligutt fra før) kjøpte jeg inn vanlig tøy(sparkebukser, bukser og body i bomull) og så kjøpte jeg noen pysjer/sparkebukser med korte bein...De var perfekte på veldig varme dager. Regulerte bare med å ha på/av helseteppe el lignende om det var litt variabelt med vind etc en dag...:) Jeg er mer redd for overoppheting enn at de skal fryse så jeg pakker ikke for mye på. Passer på å kjenne i nakken:)

Håper heller ikke på tropevarme. Hovnet så opp i beina sist så greide nesten ikke å gå...Grusomt! Og det ble verre i varmen....

Har februar baby.. Så lite erfaring fra nyfødt av. Men kortermet body, og tynne bukser hvis det er gutt. Kortermet body/lette kjoler hvis jente.

Jeg tenker man trenger langarmet body og tynn bukse deler av dagen. Og kortarmet body på det varmeste. Ungen skal ikke ligge ute i varmen den første tida uansett. Kun skygge og vi har ac hjemme.

Jeg har november og mars gutter fra før, så jeg må shoppe litt uansett kjønn. Ser for meg både vanlige klær (bukse og body), kortermet body, sånne bodyer med bein, kanskje noe ull/silke fra nøstebarn.

Jeg har 2 junijenter fra før, og siden vi bor i Norge og været varierer mye i temperatur, har vi fått brukt både ullbody og bare bleie. På noen dager brukte de langermet body og sparkebukse og strikket jakke og gode sokker/ luer, noen ganger lå de i bleie/ kortermet body med teppe over. Lurt å ha en varmere dress til kvelden om man liker å være ute om kveldene, spesielt vi som har vært myyye på sjøen med nyfødte, har trengt litt gode klær om kvelden. De mest unyttige klærne som vi har hatt minst bruk for, har vært alle de søte sommerdressene en gjerne får i gave til sommerbabyer, for er det varmt, så varmt at babyen ikke trenger langermet og bukse, var det også for klamt med de dressene. De ble fort kalde på nakne ermer og ben. Dette er ivertfall vår erfaring med 2 sommerbabyer på sørlandet :-)

Har juni-barn fra før, så regner med det blir det samme. Tynne bomullsbukser, bare tær, korte- og langarma bodyer, og noen ullbodyer. Ull regulerer varme, har sverget til dette fra dag 1 med lille.

Har en januar-gutt fra før, og det var omtrent -15 i tiden etter han kom til verden. Så dette blir noe helt annet hva gjelder påkledning! :) men så DEILIG det skal bli å slippe alle de lagene med klær! :)

Tror jeg skal investere i 1-2 bodyer i bambus/bomull fra Lilleba, og en kortermet sommerdrakt i samme stoff. Ikke like klamt som bomull og puster. :)

Har juni-barn fra før, så regner med det blir det samme. Tynne bomullsbukser, bare tær, korte- og langarma bodyer, og noen ullbodyer. Ull regulerer varme, har sverget til dette fra dag 1 med lille.
Bruker du ren ull eller ull/silke på sommeren?

Jeg har tidlig august-barn fra før :) og han har alltid vært veldig varm av seg. Så å ta på han ull selv den første sommeren var uaktuelt. Likevel hadde han som regel langarmet og langbukse på seg da han sov mest i skyggen. Men jeg kjente på han stort sett hele tiden, la over han teppe om han var kald, fjernet det og evt kledde av litt om han ble for varm. Så jeg tror at det er viktig å tilpasse det litt etter det enkelte barnet. Dersom Minsten i magen lett blir kald, og er motsatt av storebror, skal h*n selvfølgelig få på enda varmere klær :) også kommer det jo også ann på om det blir en varm sommer eller ikke, så tror man bare må være god på å tilpasse :) Ser virkelig frem til denne sommeren ❤️

Dere som har sommerbabyer fra før.. Hva hadde dere som hente sett? :)
Gutten vår hadde bomull body og velut sparkebukse med søt matchende lue til. Han hadde det og et tynt teppe over seg når vi dro fra sykehuset, og var akkurat passe varm:)
Han er junibarn, og fant ut noen uker etterpå han var veldig varm av seg :)

har vinterbarn. så vet faktisk ikke hva man skal kjøpe til ett sommerbarn.. men tenkte å prøve å stikke ett hentesett i hvertfall i tynt domull eller noe?

Har to vinterbarn jeg og,så det blir spenennde å pakke ned hentesett osv denne gangen :) har to henter som er veldig varme av seg,men er ikke sikkert lille i magen er det.. Kommer sikkert til å pakke mer denne gangen det er sommer enn de to forrige gangene det var vinter :p da visste jeg godt hva jeg trengte :D

Back
Topp