Sommer vær (1 år å påkledning)

Så ikke alle tenker med fornuft. Må innrømme at jeg blir mer skeptisk å la barna bli på barnehagen om de ikke har peil.....

Jeg vil aldri satt hunden hesten eller katten min hos folk som ikke kan tenke og har kunnskap om dyra, ser jeg vil ha problemer med å sette barnet i barnehagen om de ikke kan håndtere situasjoner som skal være normalt å kunne bedømme.

Men ser at barnehagene rundt her får mye forskjellige kommentarer så for se hvordan det er her...
Det er for all del en sur trekk på nedsiden av den bhg altså. Det er det. Men frøkna mi er ei varm jente. Der var greit nok når eldste gikk der. Han liker mye klær. Jeg har "kranglet" med ham denne uka for å få ham til å oppgi vinterjakka....

Men de er litt for glade i å kle på, og der har liksom blitt en "greie" for dem at det ER jo så kaldt at de tror det rett og slett...smittsomt..

Huff, det er fælt [emoji85]
Hos oss har vi kledd av stilongser på flere barn denne uka, vært nærmere 20 grader på dagen her...
Vi kler av vi altså, så får vi heller be foreldre kjenne på hvordan temperaturen er innenfor gjerdet i bhg hos oss. Er ei varmegryte uten like, men kjøligere så fort du kommer utenfor gjerdet [emoji6]
Så når de får kjent litt på det så er de enige [emoji6]
Samme Her, kler av vi også

Så ikke alle tenker med fornuft. Må innrømme at jeg blir mer skeptisk å la barna bli på barnehagen om de ikke har peil.....

Jeg vil aldri satt hunden hesten eller katten min hos folk som ikke kan tenke og har kunnskap om dyra, ser jeg vil ha problemer med å sette barnet i barnehagen om de ikke kan håndtere situasjoner som skal være normalt å kunne bedømme.

Men ser at barnehagene rundt her får mye forskjellige kommentarer så for se hvordan det er her...
Det er ikke alltid like lett å bedømme heller da,vi voksne er jo også forskjellige

Det er ikke alltid like lett å bedømme heller da,vi voksne er jo også forskjellige
Så lenge det ikke utvikler seg en kollektiv oppfatning av at "her eeeeeer så kaaaaaaldt" så ingen klarer å kjenne at det et varmt før de renner bort så. Jeg henter i singlet og kjenner at det er deilig varmt. Ungene har jakke. Men det har nemlig de voksne også. Selv om ungene er våte i håret av svette.

Ja. Hun har visst tatt av lua.... Ja. Tenk, en plass må hun ventilere....

Jeg vet det er dager der er kaldt. Det er det virkelig altså. En sur vind. Trekk fra sjøen. Kaldt.

Men det er ikke alle dager og det er lov å kjenne etter. Ikke bare vite at her er kaldt uansett.:-)

Så faktisk en liten frøken med parkdress og lue i dag[emoji20] i vogna her satt frøkna vår i shorts og singlet... 23+ i sola [emoji35] det skulle ikke vært lov.
Samme så jeg. Mammaen hadde shorts og singlet.

Jeg synes det er kjempevanskelig, for jeg er så kald selv. Klarer selvsagt å tenke nogenlunde fornuftig, men flere ganger disse varme dagene at mannen har måttet justere meg i forhold til påkledning av sønnen vår.

Jeg synes det er kjempevanskelig, for jeg er så kald selv. Klarer selvsagt å tenke nogenlunde fornuftig, men flere ganger disse varme dagene at mannen har måttet justere meg i forhold til påkledning av sønnen vår.
Jeg fryser også lett. Men ser fort på guttungen at han har høyrer forbrenning en meg for han siler bort når jeg begynner å føle at det er varm.

Så sjekker nakken og ryggen hans om hvor varm han er og kler av/ på etter det funker bra.

Men i går kveld kom han bort til meg å skulle ha av genseren sin. Første gang han har vist tegn på å bestemme selv:))

Iallefall ikke sånn som dette [emoji6]

http://barnehagenett.no/varens-sikreste-tegn-voksene-med-kortbukser-og-barn-med-vinterdresser/

Viktig å huske på at små barn også blir varme [emoji6]

Er ungen for varm, så må man kle på tynnere klær. Selvsagt:)

Men når det er sagt, så synes jeg denne er for dømmende og lite nyansert.

Det er stor forskjell på barn, noen er fort varme og noen er ikke det. Om man ser et barn med mer klær betyr ikke automatisk at det er for mye kledd. Jeg kler alltid på meg mye mer enn alle andre uten at jeg er for varm. Jeg hadde 2 lag ull + vindtett jakke, hals, lue og vanter og ullstilongs, mens x-svogeren min stod i t-skjorte.

Det er også forskjell på voksne og barn, og små og større barn ift varmeregulering og imunforsvar. Påkledning til barn kan ikke sammenlignes med voksne.

Og det er forskjell fra person til person, hvor mye "vårtrekk" man tåler. Jeg må gjerne ha noe på øra og i halsen og heller ta av meg jakka.

Man kan heller ikke bare se på gradestokken og at sola skinner. 20 grader i mars er ikke det samme som 20 grader i juli. Og selv om sola varmer, så er lufta en helt annen sak.

Det er også forskjell på å være ute i flere timer og å gå fra bilen til døra. Har jeg sittet i bare en tynn genser i bilen i en halvtime i solsteika, så går jeg i bare genseren og henter. Men er glad for at ungen min har på seg mer når jeg kommer.

Last edited:
Så faktisk en liten frøken med parkdress og lue i dag[emoji20] i vogna her satt frøkna vår i shorts og singlet... 23+ i sola [emoji35] det skulle ikke vært lov.

Skjønner ikke at det er mulig, men ser det ofte[emoji15][emoji34]

Jeg syns klær er litt vanskelig nå, med 5 grader og vind om morgenen og over 20 grader noen timer senere. Har med jakke og lue hjem fra Bhg hver dag. I sommervarmen har vi gjerne lett bukse og genser eller t-skjorte pluss solhatt eller caps :) må skaffe lettere sko snart siden overgangsskoene begynner å bli litt varme :p

Jepp. Jeg er mye varmere enn mange andre på jobben, så jeg kler nok fortere av enn andre [emoji6]

Sånn er jeg også.. Jeg lar barna ta av jakker, de andre ber de ta dem på!
Jeg gikk i bukse og genser, mens to andre gikk i vinterdress :-O Men vi har jo ulike barn, noen kan kle av seg mer enn andre, og noen foreldre har bestemte meninger. Er jammen ikke lett å avgjøre alltid. Selv mener jeg at når barns nærmer seg fem år så har de godt av å prøve seg frem litt selv. Hvertfall på denne tiden av året. De aller fleste sier fra når de fryser, men det er færre som sier fra når de svetter!

Kommer an på temperatur og om det er vind [emoji846] Han er 2år da, men bruker caps, lue hvis det er under 10 grader i skyggen, har på vindjakke om det blåser [emoji846] Ellers går han med tynt ull undertøy og en bukse og genser utenpå, tynne ullsokker og joggesko [emoji846]

Back
Topp