Solskinnshistorier om epidural, noen?

Ga92

Flørter med forumet
Jeg _HATER_ stikk. Besvimer hver gang jeg tar sprøyte med injisering, blodprøver går helt OK...
Jeg må ta epidural på grunn av tvillingfødsel, og jeg gruer meg helt enormt mye til det. Blir nervøs bare av tanken... Har noen solskinnshistorier om epidural under fødsel? Setter pris på om du orker å dele. Plis ikke del skrekkhistorier, jeg har fantasi nok til å se for meg alle disse selv! :-) :-) :-)

Jeg hadde det sist det var ikke noe problem.
Jeg vil anbefale deg å snakke med jordmor om det og skrive det i evt fødebrev.

Selv er jeg ikke glad i sprøyter, men det hjalp å ikke se noe. Og om sykehuset ditt tilbyr lystgass, kan du bruke den mens de stikker. Den hjalp meg veldig når epiduralen skulle settes :)

Sniker fra mai....sprøyta var ingenting i forhold til smertene før epiduralen satte inn! Ja, det var vondt og ekkelt, men det var over på noen sekunder. Etterpå var det helt fantastisk :) ingen bekkensmerter og ingen riesmerter (bortsett fra toppene, men de taklet jeg ved hjelp av lystgass). Anbefaler epidural-vet at noen har dårlig effekt eller erfaring, men jeg elsket det :) grudde meg også men det er ikke så skummelt som en tror. Hadde også lystgass før epidural og tror det hjalp ganske mye.

Etter å ha ventet i det som føltes som et helt liv, fikk jeg endelig epiduralen (3 timer etter de tilkalte anestesilege). Det var en DRØM. Det hadde veldig god effekt for meg, jeg klarte endelig å slappe av og være tilstedet under fødselen. Etter jeg fikk den tok det bare 30 min med pressrier, og så var han ute! Jeg synes ikke stikker gjorde noe vondt i det hele tatt :) jeg kommer til p be om epidural neste gang også.

Sniker fra juni.

Du kan få lokalbedøvelse i huden før de stikker, og selve stikket er ikke ille overhodet. Du ser jo ikke hva de driver med baki der, _det_ synes jeg var befriende. Anestesilegene er veldig flinke til dette, og du er i veldig veldig gode hender.

Har ingen solskinnshistorie til deg desverre. Men om du vet at du skal ha det. At det er en bestemmelse. Prøv å få det så tidlig som mulig.

Altså, jeg kjente INGENTING da de satt epiduralen. Og jeg har skrekken jeg også. Med både nr 1 og nr 2 var det bare en lettelse da de satt den... Riene overdøver det med glans [emoji85]
Dette går bra, skal du se!!

Har ingen solskinnshistorie til deg desverre. Men om du vet at du skal ha det. At det er en bestemmelse. Prøv å få det så tidlig som mulig.

Man bør ikke få det før man virkelig trenger det, for det kan også bremse opp fødselen.

Man bør ikke få det før man virkelig trenger det, for det kan også bremse opp fødselen.
Når de prøvde å sette min kom riene med 1-2 min mellomrom, og da klarte ikke anestesilege å få den inn. Skulle sikkert ikke prøvd heller.

Jeg merket ikke da den ble satt. Jeg spurte legen hvor lang tid det tok å sette den. Da fikk jeg svaret "jeg er ferdig nå jeg" [emoji4] og den var det meeeeget god hjelp i med en gang [emoji4]

På Ullevål har de i alle fall nye retningslinjer etter juli 2017, der man kan få montert epiduralnålen på et tidlig stadium hvis man vet/må ha ha epidural. Så starter de ikke medisinen før det trengs. Da er man klar når den trengs, og sikrere at man slipper å vente på anestesilegen.

Har ikke fått epidural selv..,men tenker det er fint hvis de får klar beskjed(kanskje i fødebrev)om at du gruer deg til dette,så de kan gjøre hele opplevelsen bedre for deg!det er nok også mulig de kan bruke lokalbesøvende krem før den settes og at de kan sette den uten at du merker det:)kanskje du kan snakke med sykehuset/jm på forhånd,så du slipper å grue deg til dette underveis!

På Ullevål har de i alle fall nye retningslinjer etter juli 2017, der man kan få montert epiduralnålen på et tidlig stadium hvis man vet/må ha ha epidural. Så starter de ikke medisinen før det trengs. Da er man klar når den trengs, og sikrere at man slipper å vente på anestesilegen.
Jeg vet om en dame som ble anbefalt epidural ved igangsettelse pga at riene kan være mer intens da, enn om ting starter selv. Og hun fikk inn nålen alerede før riene har startet. Og det var desember 16. Hvilket sykehus vet jeg ikke. Hun fortalte det var mye bedre. For da klarer en å sitte helt stille[emoji6]. Verdt å undersøke tenker jeg.

Jeg har hatt epidural under begge fødselene. Det var litt knotete å få satt den pga tette rier og man må sitte foroverlent, men gikk greit. Var en drøm når den virket. Jeg kunne endelig snakke igjen! Og spise litt [emoji846] men den gjorde også at fødselen dabbet av litt, så det ble en pause, så fikk jeg drypp så vi fikk bli ferdig med det. Yngste er født 25 min etter dryppet som ble satt på 6 cm [emoji28]
Men eldste måtte jeg ned å operere ut morkaka, da var det bra jeg hadde epidural så slapp jeg narkose [emoji1360]

Har ikke hatt epidural for fødsel, men har hatt det for en annen operasjon, kan ikke huske at jeg kjente noe til stikket i det hele tatt. (Men hadde jo ingen rier eller slikt) jeg ble så avslappet av den at jeg sovnet på operasjonsbordet etter å sovet dårlig fordi jeg gruet meg til operasjonen.

Jeg vet om en dame som ble anbefalt epidural ved igangsettelse pga at riene kan være mer intens da, enn om ting starter selv. Og hun fikk inn nålen alerede før riene har startet. Og det var desember 16. Hvilket sykehus vet jeg ikke. Hun fortalte det var mye bedre. For da klarer en å sitte helt stille[emoji6]. Verdt å undersøke tenker jeg.

Jeg kan virkelig skrive under på at det blir verre når man får det forferdelige dryppet. Jeg fikk det etter 25 t med rier, og da snakker vi om mange timer med rier med 2 min i mellom. Det var helt forferdelig når det dryppet startet og så skulle de sette epidural, som ikke traff! Men de påstod den gjorde det, så jeg måtte være i forferdelige smerter i flere timer til. Fikk heldigvis epidural etter ca 31 timer som virket, fødte 1,5 time etter det. Jeg tror ikke jeg kunne klart tanken på å føde igjen om det ikke var for epiduralen på slutten.! Skal definitivt få dem til å sette den før drypp denne gangen! Takk for informasjon, det skal jeg skrive ønske om i fødebrev [emoji4]

Jeg også har sprøyteangst og grua meg intenst når jeg fikk vite jeg skulle ha epidural under forrige fødsel.. jeg fikk det for å sove et par timer før siste del av fødselen skulle begynne. Jeg fikk 2 stk til å holde meg fast som jeg kunne lene hodet i mot, for jeg var så redd å få en ri midt i stikket, men alt gikk fint. Stikket var ikke spesielt vondt og skal si deg det var deilig å kunne sove seg gjennom riene i et par timer.. jeg skal også ha tvillinger nå og vet at epidural er et must, men har tenkt å be om den litt før om det er mulig, og kommer nok til å be et par sykepleiere om å stå foran meg å holde meg fast likevel... føles av en eller annen grunn litt betryggende[emoji6] og fordelen er at man ikke ser noe av det som skjer bak! Det skal gå helt fint- inchalla[emoji171]

Så lurt tips å ta lystgass før epidural, det visste jeg ikke gikk an en gang, skal så absolutt gjøre det hvis sykehuset tilbyr! Takk for tips.
Jeg begynte med lystgass da fødselen var i gang, var superdigg. Vet at noen blir uggen av den, men for meg var det himmelsk å fokusere på pustinga og den maska, det ble nærmes meditativt (og jeg ble nok litt høy på den, hehe) med riene som bølgedaler. Men da de tok seg opp og det begynte å bli SKIKKELIG vondt, var det supert å få epiduralen. Jordmor her sa at en kan få det fra 5 cm åpning, alt ettersom. Husker ikke hvor mye åpning jeg hadde da de satte den sist, men tror det muligens var rundt 6 cm.

Tuuusen takk for historier, jenter! Fått masse tips som jeg definitivt skal ta med videre, dere er gode å ha! :-)

Back
Topp