Solkremtest

Trultemor86

Elsker forumet
Visste dere at ikke all solkrem er bra for huden? Spesielt ikke til sart barnehud.

Ofte blir kremer og ligende testet av forbrukerrådet. Det kan være nyttig å følge litt med. Man vil jo gi barna sine den beste starten.
Hormonforstyrrende stoffer kan ha innvirkning på utvikling av allergier. Det verste er at apoteket også selger mye som har hormonforstyrrende og allergifremkallende stoffer i seg.. Dessverre.

https://www.forbrukerradet.no/test/2015/solkremtesten-2016/

Her har de også testet håndsåper:
https://www.forbrukerradet.no/test/2015/test-av-handsaper/

For all del, babyer skal ikke eksponeres for sol. Men man bør ha en solkrem tilgjengelig som man kan smør på utsatte steder :)

Takk! Senest i går snakket vi om at vi burde passe på å ha solkrem tilgjengelig for babyen. Nei, de bør ikke eksponeres for for mye sol, men er det skikkelig sol en dag er det vel vanskelig å unngå at de får litt på seg? Bør ikke ansiktet smøres uansett på slike dager, for sikkerhets skyld?

Hvorfor er det egentlig egne solkremer til voksne og egne til barn?

Flott at du setter fokus på dette! :) Her har vi benyttet Dermica kids solspray til sønnen etter å ha lest testen fra 2015. Mannen min og jeg bruker solsprayen fra Vita som også er fri for uønskede stoffer.

Hvorfor er det egentlig egne solkremer til voksne og egne til barn?
Vet ikke om det er noen spesiell grunn, men det er ofte parfyme i solkremer til voksne mens de til barn er parfymeri. Barnesolkremene er også ofte vannfaste. :)

Jeg leser alltid disse testene før jeg kjøper solkrem. Kan bli satt ut av hva de har i "barnevennlige" kremer.
Babyer skal vel være helt unna sol og unngå solkrem. Enten ved solhatter og lette klær med lange armer eller være i skyggen. Var det som var det de sa da eldstemann var baby. Men det er jo noen år siden når jeg tenker meg om, så mulig det er forandret?

De sier vel at babyer under 1 år ikke skal bruke solkrem eller eksponeres for sol. Det verste er å holde aktive barn på over halvåret unna sola, en baby er ganske grei å beskytte i vogn og ved å sette seg i skyggen.

Takk! Senest i går snakket vi om at vi burde passe på å ha solkrem tilgjengelig for babyen. Nei, de bør ikke eksponeres for for mye sol, men er det skikkelig sol en dag er det vel vanskelig å unngå at de får litt på seg? Bør ikke ansiktet smøres uansett på slike dager, for sikkerhets skyld?
Husk at man kan få UV stråler på seg i skyggen eller når det er overskyet, så ja, jeg vil nok smøre! :)
Men aldri aldri ta med babyen på stranden eller plasser det ikke er skygge. I år håper vi på kanonsommer hjemme <3

De sier vel at babyer under 1 år ikke skal bruke solkrem eller eksponeres for sol. Det verste er å holde aktive barn på over halvåret unna sola, en baby er ganske grei å beskytte i vogn og ved å sette seg i skyggen.
Enig. Men man kan bruke en krem som ikke har farlige stoffer i seg, akkurat som man kan smøre en baby som har eksem med hudkrem som er allergivennlig. Heller det enn alternativet dersom man må oppholde seg en plass det er mye sol.

Jeg leser alltid disse testene før jeg kjøper solkrem. Kan bli satt ut av hva de har i "barnevennlige" kremer.
Babyer skal vel være helt unna sol og unngå solkrem. Enten ved solhatter og lette klær med lange armer eller være i skyggen. Var det som var det de sa da eldstemann var baby. Men det er jo noen år siden når jeg tenker meg om, så mulig det er forandret?
Usikker hva de anbefaler. Men som nevnt over her, heller UV-klær og solkrem dersom man MÅ enn alternativet.

Takk! Jeg kjøpte en i fjor, så leste jeg en test om at den var skadelig. Så kjøpte jeg en annen som ifølge en annen test var bra, og nå leser jeg i denne testen at den også er hormonforstyrrende. *sukk*
Ut å kjøpe solkrem igjen da. :)

Husk at man kan få UV stråler på seg i skyggen eller når det er overskyet, så ja, jeg vil nok smøre! :)
Men aldri aldri ta med babyen på stranden eller plasser det ikke er skygge. I år håper vi på kanonsommer hjemme <3
Ja, jeg tenker at det må være lurt å smøre ansiktet (og evt andre områder som ikke har klær på, men det beste er vel å dekke til med lette klær). Ikke fordi vi skal sette babyen i sola, men for å være beskyttet når den likevel får litt søk på seg, eller evt bare uv-stråler i skyggen. Jeg kan selv bli rød på nesen av en liten tur ut i sola, uten å ha vært lenge ute, og det trenger ikke være sterk sol en gang. Huden min har 31 års trening med sol, lille mini har ingenting.
Men hvis det er sånn at barn under 1 år helst ikke bør ha solkrem heller, skal jeg gjerne sjekke litt før jeg setter i gang med solkrem hver dag hele sommeren:)

Takk! Jeg kjøpte en i fjor, så leste jeg en test om at den var skadelig. Så kjøpte jeg en annen som ifølge en annen test var bra, og nå leser jeg i denne testen at den også er hormonforstyrrende. *sukk*
Ut å kjøpe solkrem igjen da. :)

Ja, jeg har også gjort det.. bar visst superbra ene året, og andre året var den så full av hormonforstyrrende stoffer at den omtrent var svartelista! Lurer på hva som skjedde egentlig?

Babyer skal ikke ha på seg solkrem, men om alternativet er solbrent baby så er valget lett :) nivea er verstingen av hormonforstyrrende stoffer, i tillegg til at de få gangane jeg har brukt de produktene i voksen alder så har jeg fått 2-3grads forbrenning.. selv med sunblock.

Ja, jeg tenker at det må være lurt å smøre ansiktet (og evt andre områder som ikke har klær på, men det beste er vel å dekke til med lette klær). Ikke fordi vi skal sette babyen i sola, men for å være beskyttet når den likevel får litt søk på seg, eller evt bare uv-stråler i skyggen. Jeg kan selv bli rød på nesen av en liten tur ut i sola, uten å ha vært lenge ute, og det trenger ikke være sterk sol en gang. Huden min har 31 års trening med sol, lille mini har ingenting.
Men hvis det er sånn at barn under 1 år helst ikke bør ha solkrem heller, skal jeg gjerne sjekke litt før jeg setter i gang med solkrem hver dag hele sommeren:)

Ja, for det er noe med at barn har tynn hud IG ikke bør bruke solkrem. Men nå er det lenge siden jeg har lest noe om det, så det beste er å sjekke det opp på ny.

Ja, jeg har også gjort det.. bar visst superbra ene året, og andre året var den så full av hormonforstyrrende stoffer at den omtrent var svartelista! Lurer på hva som skjedde egentlig?

Hadde vært greit å vite om man kan stole på testene eller ikke ja!

Vi bruker kun solkrem med fysisk filter. Anbefaler dere å lese litt om fysisk og kjemisk filter. Vi har vært fornøyde med badger solkrem. Hadde ikke behov for å bruke solkrem første sommeren med førstemann. Men nå som vi har et barn som lå få lov å kose seg ute i sola så må vi kanskje vurdere behovet for baby og.

Back
Topp