Solkrem

Delirium

Elsker forumet
Tenkte jeg skulle høre med dere hvilken solkrem dere har kjøpt til babyene deres. Ble litt inspirert når jeg sjekka testen til F&B igår. Tenker dere på pris, parfyme, virkestoff, vannbestandig +++

Selv valgte jeg Cosmica sin sollotion for barn styrke 25. Såg etterpå at den lå ganske ok ann på testen.. Var på nippet til å ta Babyline sin. Men de virket gjevngode, og så var Cosmica sin på tilbud. Veldig grei å smøre på.

Ifor (når jeg var au pair) ville moren bare bruke den Dr. Husaka(eller noe) sin...den kom ikke så høyt opp på testen faktisk og den var grusom å smøre på, dessuten ble ungen helt hvit.

Jeg har å Cosmica sin 25 til Oda, pluss at Thea har en Cosmica 20 i bhg. Brukte den i fjor å var kjempe fornøyd. Stod på nippet til å ta en eller anna, men som du sier Cosmica var på tilbud og siden jeg allerede var fornøyd ble det den

Har Vichy sin! Fornøyd m den. Kom på topp i testen også!

Barn under 1 år skal ikke smøres noe særlig med solkrem. Det er stoffer i kremen som påvirker/ går i leveren. Så her bruker vi ikke solkrem på minsten om vi ikke må!

ORIGINAL: Mayane

Barn under 1 år skal ikke smøres noe særlig med solkrem. Det er stoffer i kremen som påvirker/ går i leveren. Så her bruker vi ikke solkrem på minsten om vi ikke må!

Hvilke stoffer er det?

ORIGINAL: *MissMamma*

Enig..utsetter solkremen her også.. skal jeg i tilfelle bruke noen er det vichy sin!

De bør jo smøres da, noen ganger må de jo ut i sola og da er det bedre å bruke solkrem enn å bli brent... Bruker sebamed sin..

ORIGINAL: MonaSecilie

Enig..utsetter solkremen her også.. skal jeg i tilfelle bruke noen er det vichy sin!

De bør jo smøres da, noen ganger må de jo ut i sola og da er det bedre å bruke solkrem enn å bli brent... Bruker sebamed sin..

Kommer selfølgelig til å smøre han dersom han skal ut i solen, men skal prøve å unngå å utsette han for sol.. Det er masse hormonforstyrrende stoffer i solkremer, så en bør ikke smøre barn under 1 år..

Men hva er navnet på disse stoffene?

ORIGINAL: MonaSecilie

Kommer selfølgelig til å smøre han dersom han skal ut i solen, men skal prøve å unngå å utsette han for sol.. Det er masse hormonforstyrrende stoffer i solkremer, så en bør ikke smøre barn under 1 år..

Det var vel det den testen i F&B kartla, mener jeg.. Ikke alle solkremene er like uheldige. Hormonforstyrrende stoffer er heller ikke bra for barn over 1 år. Ville ikke brukt f.eks. Nivea sin på fireåringen min heller...

Siloksaner er en stor gruppe kjemikalier, som benyttes både industrielt og i forbrukerprodukter. Siloksaner brukes blant annet i bilpleiemidler, rengjøringsmidler, kosmetikk og hygieneprodukter som sjampo, balsam, fuktighetskremer og solkrem. Bruken er omfattende, og kan i følge Statens Forurensningstilsyn komme til å øke i framtiden.

Det finnes forskjellige typer siloksaner, og det er innenfor gruppen ringformede organiske siloksaner vi finner de mest betenkelige stoffene. De som er mest omdiskuterte i forhold til helse- og miljøeffekter er:
  • Oktametylsyklotetrasiloksan (D4)
  • Dekametylsyklotetrasiloksan (D5), deklareres som "Cyclopentasiloxane" eller "Cyclomethicone" i kosmetikk

Disse stoffene finnes ikke i Babyline sin solkrem (måtte jo sjekke) [:D]

fikk beskjed på hs at solkremen ikke måtte være kjemisk for det kunne være skadelig, så jeg kjøpte av den andre sorten[:)]

ORIGINAL: TonjeTøsa

bruker å kjøpe sånt på apoteket jeg... de har peiling.

Var på apoteket her de frarådet meg å bruke solkrem pga de stoffene som kunne gå til leveren(fant ikke noe om dette på nettet var hun dama på apoteket som sa det). Hun anbefalte meg IKKE å bruke det før tidligst 6 mnd. Spurte helsesøster hun sa kunne bruke solkrem, men måtte være måteholden. Hun rådet ikke å smøre fra topp til tå hver dag. Vi brukte det bare noen få ganger på jenta vår på tre da hun var baby. Hun ble aldri brent, og ble heller ikke brun (noe jeg mener de ikke skal bli). Vi hadde henne i skyggen og passet på å ha tynne bomullsklær på henne gjerne m farger. Brukte alltid solhatt med brem. Hadde også paraply på vogna for å skjerme for solen når hun lå der.

Valg av solkremer

Solkremer inneholder en eller flere typer solfiltre, enten alene eller i kombinasjon. Kjemiske solfiltre virker ved å absorbere UV-strålene. De fysiske filtrene består av finpulverisert sinkoksid eller titanoksid som sprer og dermed til dels stopper strålene.
Man bør velge et preparat som er tilsatt solfilter med en høy solfaktor (solfaktor 12-15, høyere faktor i syden) og se etter at den er effektiv både mot UVA- og UVB-stråler.
Uparfymerte solkremer med fysisk filter er ofte et godt valg til barn. Har barnet ømfintlig hud, er det lurt å prøve solkremen på et lite hudområde først, for å se om barnet reagerer på stoffer i kremen.

Står jo mye på nettet om hormonforstyrrende stoffer i solkremer:

Spedbarn
Barn under 1 år bør ikke utsettes for sterk sol. Hudleger anbefaler ikke bruk av vanlig solfaktorkrem til spedbarn. Det er fordi all hud og aller mest spedbarnshud og kroppen for øvrig ta opp i seg mange kjemiske stoffer som smøres på huden.

Barn under 6 måneders alder har redusert konjugeringsevne (evne til å gjøre kjemiske substanser vannløselige), slik at de kan skilles ut via nyrene. Det betyr at foreldre som smører sitt spedbarn fra topp til tå over tid, kan risikere at barnet utsettes for konsentrasjoner av denne substansen som ikke er helsemessig vurdert. (Hentet fra Rikshospitalets "Nytt og Nyttig")

Siloksaner: "Nye" miljøgifter i 37 av 118 solkremer

De mest betenkelige stoffene vi fant i denne undersøkelsen tilhører stoffgruppen siloksaner. Dette er en "ny" type miljøgifter som norske myndigheter begynte å fokusere på i 2006, og dette er første året Grønn Hverdag vurderer siloksaner som negativstoffer. Vi er bekymret over at såpass manger solkremer inneholder siloksaner, og har bedt Statens Forurensningstilsyn vurdere hvilke tiltak som bør iverksettes.

Fakta om siloksaner
Siloksaner er en stor gruppe stoffer som blant annet omfatter miljøgiften D5. På denne siden har vi samlet den viktigste informasjonen om stoffene.

[hr]

Bakgrunn

Siloksaner er en stor gruppe kjemikalier, som benyttes både industrielt og i forbrukerprodukter. Siloksaner brukes blant annet i bilpleiemidler, rengjøringsmidler, kosmetikk og hygieneprodukter som sjampo, balsam, fuktighetskremer og solkrem. Bruken er omfattende, og kan i følge Statens Forurensningstilsyn komme til å øke i framtiden.

Det finnes forskjellige typer siloksaner, og det er innenfor gruppen ringformede organiske siloksaner vi finner de mest betenkelige stoffene. De som er mest omdiskuterte i forhold til helse- og miljøeffekter er:
  • Oktametylsyklotetrasiloksan (D4)
  • Dekametylsyklotetrasiloksan (D5), deklareres som "Cyclopentasiloxane" eller "Cyclomethicone" i kosmetikk

Cyclomethicone brukes som fellestebegnelse på en rekke ringformede siloksaner, men ut fra informasjon på nettsiden til siloksanprodusenten [link=http://www.dowcorning.com/]Dow Corning[/link], ser det ut til at betegnelsen først og fremst brukes om blandinger som inneholder en stor andel Cyclopentasiloxane. D4 er forbudt i kosmetikk fordi stoffet er klassifisert reproduksjonsskadelig i kategori 3, men det kan inngå som forurensning i andre siloksanblandinger, typisk i [link=http://forum.babyverden.no/javascript:void(0);]konsentrasjoner opp til 1 prosent[/link].

[hr]

Stoffenes effekter og funn i miljøet

D4 er klassifisert som reproduksjonsskadelig med risikosetninger "Mulig fare for skade på forplantningsevnen" og "Kan forårsake uønskede langtidsvirkninger i vannmiljøet". D5 er [link=http://www.epa.gov/dfe/pubs/garment/d5fs2a1.htm]mistenkt å være kreftfremkallende[/link]. D5 er påvist i høye konsentrasjoner i fisk i indre Oslofjord, samt i polarmåke på Bjørnøya. Stoffet står på norske miljømyndigheters prioritetsliste.

Det er usikkert om bruk av siloksanholdige produkter kan ha helseskadelige effekter. Generelt er stoffene for dårlig undersøkt med tanke på både helse- og miljøeffekter. Foreløpige studier tyder imidlertid på at stoffet kan være kreftfremkallende.

[hr]

Siloksaner i kosmetikk

Det er foreløpig ingen restriksjoner på bruk av siloksaner i kosmetikk og hygieneprodukter, og etter det Grønn Hverdag kjenner til brukes de mest problematiske siloksanene i konsentrasjoner [link=http://www.mascotindia.com/ProductIndexes/DCProduct.pdf]opp til 90 prosent[/link] i kosmetikk. Gjennomsnittskonsentrasjonene er sannsynligvis betydelig lavere.

I mai 2007 fant Grønn Hverdag Cyclomethicone / Cyclopentasiloxane i [link=http://www.gronnhverdag.no/artikkel.php?artikkelid=3130]37 av 118 undersøkte solkremer[/link], og i [link=http://www.gronnhverdag.no/artikkel.php?id=3290]4 av 21 undersøkte fuktighetskremer[/link].

På denne siden finner du en oversikt over hvilke solkremer som inneholder potensielt miljøskadelige siloksaner, samt hvilke siloksaner de inneholder.
Les mer om siloksaner på [link=http://www.gronnhverdag.no/artikkel.php?id=3154]denne siden[/link].

Vichy spray SPF 20 (Cyclohexasiloxane)
Vichy spray SPF 30 (Cyclohexasiloxane)
Anthelios Lait SPF 20 (Cyclohexasiloxane)
Vichy Pro-Density Protective Cream SPF 30 (Cyclohexasiloxane)
A-derma Lait Solaire SPF 25 (Cyclomethicone)
Anthelios Dermo-Pediatrics SPF 50 (Cyclohexasiloxane, Cyclopentasiloxane)
Avène Ultra High Protection Cream SPF 50+ (Cyclomethicone)
Avène Very High Protection Cream SPF 50 (Cyclomethicone)
Clarins Sun Care SPF 10 (Cyclopentasiloxane)
Clarins Sun Care SPF 20 (Cyclomethicone, Cyclopentasiloxane)
Cliniderm Face Sun Cream SPF 12 (Cyclomethicone)
Cliniderm Face Sun Cream SPF 25 (Cyclomethicone)
Cliniderm Sun Gel Cream SPF 10 (Cyclopentasiloxane, Cyclohexasiloxane)
Cliniderm Sun Lotion SPF 16 (Cyclomethicone)
Cliniderm Sun Lotion SPF 24 (Cyclomethicone)
Cliniderm Sun Lotion SPF 8 (Cyclomethicone)
Cliniderm Sun Spray SPF 12 (Cyclomethicone)
Cosmica sollotion for barn SPF 16 (Cyclomethicone)
Cosmica sollotion for barn SPF 25 (Cyclomethicone)
Cosmica Solspray SPF 15 (Cyclomethicone)
Eucerin Junior Micropigment Lotion SPF 25 (Cyclomethicone)
Garnier Ambre Solaire Clear Protect SPF 15 (Cyclopentasiloxane)
Garnier Ambre Solaire SPF 10 (Cyclopentasiloxane)
L'Oréal Solar Expertise SPF 15 (Cyclopentasiloxane)
L'Oréal Solar Expertise SPF 8 (Cyclopentasiloxane)
Riemann P20 (Cyclopentasiloxane)
SunCare SPF 50 (Cyclomethicone)
SunCare SPF 8 (Cyclomethicone)
Vichy Creme Protectrice Visage SPF 30 (Cyclopentasiloxane)
Vichy Fresh Milk-Gel SPF 20 (Cyclohexasiloxane, Cyclopentasiloxane)
Vichy Fresh Milk-gel SPF 30 (Cyclohexasiloxane, Cyclopentasiloxane)
Vichy Protective Cream SPF 20 (Cyclopentasiloxane)
Vichy SPF 10 (Cyclohexasiloxane, Cyclopentasiloxane)
Vichy Spray Homme SPF 30 (Cyclopentasiloxane, Cyclohexasiloxane)
Vichy Face and particularly exposed areas SPF 50+ (Cyclopentasiloxane)
Vichy Ultra-Fluid Protection SPF 50+ (Cyclopentasiloxane, Cyclohexasiloxane)
Yves Rocher Protectyl Végétal ansiktskrem SPF 10 (Cyclopentasiloxane, Cyclohexasiloxane)
Yves Rocher Protectyl Végétal sololje SPF 4 (Cyclopentasiloxane, Cyclohexasiloxane)
Yves Rocher Protectyl Végétal SPF 15 (Cyclopentasiloxane, Cyclohexasiloxane)
Yves Rocher Protectyl Végétal SPF 30 (Cyclopentasiloxane, Cyclohexasiloxane)
Yves Rocher Protectyl Végétal SPF 4 (Cyclopentasiloxane, Cyclohexasiloxane

3. Unngå så langt det lar seg gjøre solkremer som inneholder noen av disse stoffene: Cyclotetrasiloxane, Cyclopentasiloxane, Cyclomethicone, 4-Methylbenzylidene Camphor, BHT.

Det er jo en jungel av solkremer der ute også...... Ikke lett å vite hva manskal velge!

Jeg som har kjøpt Nivea sin faktor 40...

Men jeg har to spm:

1. Vi og mange etter oss ble sikkert smurt med solkrem da vi var små, men har (tilsynelatende) ikke tatt skade av det. Har disse hormonene blitt tilsatt i nyere tid, eller er det ikke så farlig som det sies i disse undersøkelsene?

2. Vi har sommer nå (som dere vet) også drar vi til Samoa i september og New Zealand i desember og kommer ikke til Norge før neste juni (2009). Selv om jeg ikke ønsker å utsette henne for sollys, er og blir det veldig vanskelig i lengden og det blir fort noen stråler her og der når en er uoppmerksom, så vil jo ikke unngå å bruke solkrem selv om de anbefaler det.Eller burde jeg? (kan kanskje egentig barekjøpe en ny solkrem som er bedre)

3. Det er dessuten ofte at folk holder henne og ikke vet hun ikke skal ha sol på seg...Gidder ikke mase på folk om det ikke er over lengre tid (mer enn 5-10minutter og så lenge hun ikke får sola midt i ansiktet,da. Pleier dere å mase på folk om det? (Blir litt lei av å mase,jeg)

ORIGINAL: TonjeTøsa

bruker å kjøpe sånt på apoteket jeg... de har peiling.

Var på apoteket her de frarådet meg å bruke solkrem pga de stoffene som kunne gå til leveren(fant ikke noe om dette på nettet var hun dama på apoteket som sa det). Hun anbefalte meg IKKE å bruke det før tidligst 6 mnd. Spurte helsesøster hun sa kunne bruke solkrem, men måtte være måteholden. Hun rådet ikke å smøre fra topp til tå hver dag. Vi brukte det bare noen få ganger på jenta vår på tre da hun var baby. Hun ble aldri brent, og ble heller ikke brun (noe jeg mener de ikke skal bli). Vi hadde henne i skyggen og passet på å ha tynne bomullsklær på henne gjerne m farger. Brukte alltid solhatt med brem. Hadde også paraply på vogna for å skjerme for solen når hun lå der.

Er vel ikke fare for å måtte smøre barna med solkrem for ofte her til lands... [8D]

Jeg har lært at små barn ikke skal ligge i direkte sollys, for de har så tynn hud. Er de ute i sollys bør de ha tynne klær som dekker armer og ben.

ORIGINAL: S.Reve

Jeg tok den som apoteket anbefalte og tror den har kommet greitt ut i tester,er hvertfall vicky,solfaktor 30 også ville jeg ha spray solkrem,liker det best selv også lukter den godt [:D]

denne har jeg og

Jeg fikk beskjed på apoteket at jeg ikke skulle smøre babyen med solkrem før han i alle fall var 6mnd, derfor kjøpte jeg bare til oss selv, men det ble vichy sin

Back
Topp