Solkrem under graviditet. Tips?

Løveunge

Forelsket i forumet
JuniJubel2021
Er meldt fint vær store deler av landet. Hvilken solkrem bruker dere?
Ser at det er alkohol og salisylsyre i de fleste solkremene (ihvertfall de jeg har funnet). Cosmica, la roche posay, avene, etc. er dette trygt å bruke? Ser at dette er ingredienser i solkrem laget rettet mot barn.
De på apoteket mente det var helt trygt, men..
Muligens jeg er litt hysterisk :joyful:, men ble så usikker da jeg har lest at man skal være forsiktig med salisylsyre under svangerskap.
 
Jeg har tatt aspirin (acetylsalisylsyre) daglig helt til uke 37 på legens råd (reduserer bl.a. preeklampsi risk). Ikke helt det samme men ville antatt det var trygt.
 
Last edited:
Så deilig med sol :)

Bruker selv cliniderm sin solkrem, de har gjort det bra i tidligere tester mtp hormonforstyrrende stoffer. Ser jo dog at de inneholder syren du nevner. Har du sjekket ut solkremen fra Rudolph care? Har ikke testet den selv, kun blitt influenced av foreldrerådet podcasten som hadde reklame for den en stund. :p Fant ingredienslisten på de solkremene hos coverbrands;

https://www.coverbrands.no/organic-sun-face-cream-spf-30?refSrc=10144&nosto=nosto-productpage-1
 
Takk for svar :) snakket med de som jobber på apoteket og de sjekket litt ut for meg. Ble informert om at Ethylhexyl Salicylate er helt trygt å bruke, det er en såpass liten mengde at det ikke skal ha noe å si :)
Det er jo ganske strengt her i Norge med, så skulle det vært farlig ville det nok stått oppført :)
 
Når man snakker om salisylsyre og graviditet er det den typen man finner i kviseprodukter, BHA, man advarer mot :) Disse er ofte konsentrerte og den generelle anbefalingen er å stå over under graviditeten.

Ethylhexyl Salicylate i den mengden man finner i solkrem er ikke ansett som skadelig, denne er nemlig ikke den samme varianten som "klassisk" salisylsyre men en bestanddel av den :)
 
Når man snakker om salisylsyre og graviditet er det den typen man finner i kviseprodukter, BHA, man advarer mot :) Disse er ofte konsentrerte og den generelle anbefalingen er å stå over under graviditeten.

Ethylhexyl Salicylate i den mengden man finner i solkrem er ikke ansett som skadelig, denne er nemlig ikke den samme varianten som "klassisk" salisylsyre men en bestanddel av den :)
Takk! ☺️ Det var det jeg også ble informert om. Har nemlig en solkrem med salisylsyre acid i, en solkrem rettet mot akne-prone hud, men den avventer jeg med å bruke :) fikk også høre at Ethylhexyl Salicylate fungerer som et filter på huden for å beskytte den mot UV stråler og er som du nevner ikke det det samme som BHA ☺️
 
Hei.
Jeg fikk samboeren min til å sjekke ut hvilken solkrem jeg kan bruke mens jeg er gravid. Han er veldig nøye når det gjelder hormonforstyrrende stoffer og andre stoffer som hverken er bra i graviditet eller generelt for noen...utrolig mye som er i forskjellige produkter.
Dette var den eneste som han fant som var ok:
Cosmica Sun Kids Sensitive solkrem SPF30 100ml
Den finnes på apotek 1 og farmasiet på nett.
Den er veldig tykk men jeg bruker heller en tykk krem som er vanskelig å smøre ut enn en krem som kan være skadelig.
 
Hei.
Jeg fikk samboeren min til å sjekke ut hvilken solkrem jeg kan bruke mens jeg er gravid. Han er veldig nøye når det gjelder hormonforstyrrende stoffer og andre stoffer som hverken er bra i graviditet eller generelt for noen...utrolig mye som er i forskjellige produkter.
Dette var den eneste som han fant som var ok:
Cosmica Sun Kids Sensitive solkrem SPF30 100ml
Den finnes på apotek 1 og farmasiet på nett.
Den er veldig tykk men jeg bruker heller en tykk krem som er vanskelig å smøre ut enn en krem som kan være skadelig.

Bare sånn liten obs, det du finner i vanlig hudpleie og kosmetikk er "farligere" enn solkremen. En dusjsåpe og deo brukes daglig, solkrem ganske lite sett i den store sammenhengen. De fleste kan heller være strengere med hverdagsproduktene sine og slappe mer av med solkremen når det gjelder ingrediensenen :) Og husk at reglene i Europa er strenge og alle disse ingrediensene som grønn hverdag advarer om ER trygge og i solkrem spesielt er det andre faktorer som er viktigere, nemlig beskyttelsen og at man faktisk bruker den nok og riktig. Så ikke vær redd solkremen som selges i Norge, det er en grunn til at legene blir sur hver gang de testene kommer opp ;)
 
Jeg handler alltid solkrem på apoteket, som er mild og uten tilsatt parfyme. Anbefaler avene og la roche posay. Ser de stadig har store tilbud på apotek1 og vitusapotek :)
 
Hei.
Jeg fikk samboeren min til å sjekke ut hvilken solkrem jeg kan bruke mens jeg er gravid. Han er veldig nøye når det gjelder hormonforstyrrende stoffer og andre stoffer som hverken er bra i graviditet eller generelt for noen...utrolig mye som er i forskjellige produkter.
Dette var den eneste som han fant som var ok:
Cosmica Sun Kids Sensitive solkrem SPF30 100ml
Den finnes på apotek 1 og farmasiet på nett.
Den er veldig tykk men jeg bruker heller en tykk krem som er vanskelig å smøre ut enn en krem som kan være skadelig.

Vossabia sin solkrem er fantastisk ❤
 
Back
Topp