Solkrem til baby?

Babynrto

Forumet er livet
Febbisbebbis'18
Marsboerne 20 18
Hvordan er det egentlig med å bruke solkrem til baby? Hører så mye forskjellig om dette. Vet at de små så klart ikke skal være noe særlig i sola, men hvis det er vanskelig å unngå at deler av kroppen får sol på seg når man må ha med seg baby ut med storesøsken for eksempel. Er det et spesielt merke man bør bruke isåfall? Eller bør man unngå det for enhver pris?

Hvor gammel baby da?

For de under 6 mnd burde ikke ha på solkrem i det hele tatt, for de over 6 mnd fins det en solkrem fra la Roche posay som er godkjent å bruke men kun der de kan bli utsatt for sola.

Vi brukte solseil og parasol her ifjor når vi var ute og det holdt samt løse tynne klær

Solkremen fra La Roche Posay inneholder miljøskadelige stoffer, og er ikke noe jeg ville smurt barnet mitt med. Da hadde jeg heller brukt solkrem fra Cosmica, der det ikke ble funnet verken miljøskadelige stoffer, hormonforstyrrende eller allergifremkallende stoffer.

Men først og fremst fysiske stoppere for sol; klær, skygge, solskjerm, et teppe som dekker bena osv.
63f4acdea1a584ef88c8ab2b9ba8e456.jpg

https://www.forbrukerradet.no/test/no-testkategori/solkremtesten-2017/

Last edited:
Hvor gammel baby da?

For de under 6 mnd burde ikke ha på solkrem i det hele tatt, for de over 6 mnd fins det en solkrem fra la Roche posay som er godkjent å bruke men kun der de kan bli utsatt for sola.

Vi brukte solseil og parasol her ifjor når vi var ute og det holdt samt løse tynne klær

Han er bare 3 mnd. Brukte ikke solkrem på storesøstera før hun var 15-16 mnd, men nå synes jeg at jeg leser om flere som bruker det på baby. Så da ble jeg nysgjerrig [emoji4]

Solkremen fra La Roche Posay inneholder miljøskadelige stoffer, og er ikke noe jeg ville smurt barnet mitt med. Da hadde jeg heller brukt solkrem fra Cosmica, der det ikke ble funnet verken miljøskadelige stoffer, hormonforstyrrende eller allergifremkallende stoffer.

Men først og fremst fysiske stoppere for sol; klær, skygge, solskjerm, et teppe som dekker bena osv.
63f4acdea1a584ef88c8ab2b9ba8e456.jpg

https://www.forbrukerradet.no/test/no-testkategori/solkremtesten-2017/

Takk for info [emoji4] vi vil jo såklart unngå solkrem så godt det lar seg gjøre. Men ble litt nysgjerrig på om det går an en sjelden gang ved behov [emoji4]

UV-klær, solhatt, UV-telt, kalesje. Evt om du bærer han (i sele/sjal) kan du bruke en paraply (de blokkerer bort sol også) eller ha på han solhatt og dekke han til med et tynt teppe. Og at du oppsøker skyggen der storesøsknene leker i sola.

Ville prøvd så godt som mulig å unngå at baby får direkte sol på seg. Mi hadde ikke solkrem på før hun var halvannet (vinterbarn). Sommeren hun var 6-8 mnd holdt jeg henne 100% i skyggen. Skal sies at hun ikke hadde noen storesøsken da. Skjønner at det kompliserer litt.

Men om man MÅ, så er Cosmica best.

Han er bare 3 mnd. Brukte ikke solkrem på storesøstera før hun var 15-16 mnd, men nå synes jeg at jeg leser om flere som bruker det på baby. Så da ble jeg nysgjerrig [emoji4]
Lillegutt her var 9 mnd ifjor og vi var mye ute med storesøster, brukte ingen solkrem på han, heller ikke når vi var i Egypt mnd etterpå. Viktigste er å beskytte i skygge og med klær

Vi har ikke smurt lillegutt på snart 6mnd enda, men smurte storesøster litt da vi var på rhodos med henne da hun var 4mnd. Det er jo ikke anbefalt, men jeg tenkte heller litt solkrem enn at hun blir brent (smurte kun på områder som vi ikke fikk dekket til i forskjellige situasjoner) :) og vi kommer nok til å smøre lillegutt litt når vi skal til Kroatia neste helg, så lenge vi ikke klarer å unngå sola fullstendig :)

Ville sjekket det opp istedenfor å «høre så mye forskjellig». Ikke vanskelig å finne info. Babyer skal ikke ha solkrem før de er 6 mnd og så lite som mulig fram til de er 12 mnd. Det anbefales uansett å dekke til med klær istedenfor å bruke krem. Hold i skyggen mellom 12 og 15

Back
Topp