Solfaktor gravid/ikke gravid

Lenamor 27.12.16

Betatt av forumet
Jeg har lest og hørt at man bør være forsiktig med sol når man er gravid fordi man kan får pigmentflekker i huden som kan vare livet ut.

Vanligvis har jeg brukt 15 på kroppen og 20 i ansiktet, nå har jeg gått opp til 30 i ansiktet nettopp pga redsel for pigmentflekker.
Likevel er jeg usikker på om dette er nok og lurer på om jeg bør øke til 50 i ansiktet og 30 på kroppen.
Har fått antydning til soleksem på brystet i dag, til tross for at det var smurt med 30. Sliter vanligvis ikke med eksem, men lyshudet som jeg er med rødblondt hår blir jeg fort brent.

Så spørsmålet her er; hvilken faktor bruker du vanligvis, og hva bruker du nå når du er gravid?

Pigmentflekker man får i svangerskapet går heldigvis oftest vekk. Det kan dog ta litt tid. Har man ikke fått det er vanlige anbefalinger i forhold til solkrem, 15-25 som gjelder. Har man fått det bør man bruke faktor 50, dekke til flekkene mest mulig, skygge for ansiktet med solhatt eller lignende og ikke oppholde seg i solen når den er sterkest. Fikk det i mitt tredje svangerskap i ansiktet, på de klassiske stedene som ved neseroten, i pannen og overleppen. Fått det tilbake både med fjerde og no femtemann. Blir faktor 50 resten av sommeren, caps og holde seg unna sola mest mulig. Trøster meg med at jeg ikke hadde antydninger til det i fjor, så regner med det går bort igjen til neste vår/sommer. :)

Bruke tilvanlig max solfaktor 20 å bruke det nå også!
Hvis jeg smører meg i det hele tatt.

Bruker solkrem som vanlig bare, hater solkrem så unngår det om jeg kan, men har aldri fått soleksem eller noe sånt. Bruker som regel 15/20 her i Norge, og 30 hvis jeg skal være lenge i sterk sol. Er ikke så redd for pigmentflekker merker jeg, får heller smøre ekstra om jeg får det :)

Jeg bruker kun 30 og er konsekvent på det, ansikt og kropp... Jeg har i utgangspunktet mye føflekker og er veldig redd for kreft. Blir ikke noe mindre brun av høy faktor bare bedre beskyttet mot de farlige strålene.
Med min første hadde jeg en kjempe pigmentflekk i panna, forsvant ca 2 måneder etter fødselen.

Bruker solfaktor 50 både på kropp og i ansikt. Holder meg også borte fra solen når den er på det sterkeste eller dekker meg til med lette klær. Dette gjelder både som gravid og ikke gravid for min del. Var ikke så flink tidligere, brukte for lav faktor, for liten mengde og oppholdt meg mye i sola. Har fått et helt annet forhold til det etter at jeg i en alder av 28 år fikk føflekk-kreft. Ble en tankevekker for meg kan man si!
Har blitt veldig påpasselig både for min egen del og de rundt meg... Så pass på huden deres, kjære desemberdamer:happy:

Aldri bruk faktor 50. Da koker du huden og den får ikke puste. Vi bruker maks 30! På både oss og ungene. Da vi brukte 50 havnet eldstemann på lekevakta med helt sykt store eksemutbrudd. Smør heller ofte :)

Aldri bruk faktor 50. Da koker du huden og den får ikke puste. Vi bruker maks 30! På både oss og ungene. Da vi brukte 50 havnet eldstemann på lekevakta med helt sykt store eksemutbrudd. Smør heller ofte :)

Og dere fikk bekreftet at eksemutbruddet skyldes høy faktor på solkremen? Og ikke andre årsaker?
Må bare spørre da dette ikke samsvarer i det hele tatt med all den informasjonen jeg har fått fra helsepersonell i forbindelse med behandling og forebygging av føflekk-kreft.

Seriøst? jeg bruker alltid 50... Blir lett rød, men har aldri blitt brent med 50, heldigvis! Kan dere ha hatt uflaks med den kremen?

Bruker 30 uansett. Det holder i den norske solen. Er det supersterk sol så holder vi oss i skyggen uansett. Soler meg aldri.

Finnes ingen forskning som støtter dette. Om barn har f.eks. Atopisk eksem kan de lettere få denne type reaksjon. Vil tippe det har mer med en reaksjon på kremen eller rett og slett varmen/solen enn at kremen var faktor 50. Nå har jeg googlet det opp og ned i mente for syntes det hørtes veldig rart ut.

har vært gravid to sommre på rad nå og har ikke fått noe tegn til pigmentflekker, heldigvis, men både i fjor og i år har jeg fått soleksem på overarmene. samme plassen på begge armer.. aaaldri fått det før, så håper at jeg slepper det neste sommer når jeg IKKE er gravid :P Smører med 30 eller 50 der jeg får eksem og i dag har jeg vært ute i sola hele dagen (jobber i barnehage, så jeg MÅ på slike dager) og har nesten ikke anntydning til eksem :)

Og dere fikk bekreftet at eksemutbruddet skyldes høy faktor på solkremen? Og ikke andre årsaker?
Må bare spørre da dette ikke samsvarer i det hele tatt med all den informasjonen jeg har fått fra helsepersonell i forbindelse med behandling og forebygging av føflekk-kreft.

De er begge atopikere og solkremen utløste utbruddet. Det var ikke kun en type, men flere typer gjennom sommeren. Hun ble bare være og værre. Det var en lege med spesialisering innen hudsykdommer og hun sa hun synes det var galskap at man fikk kjøpt så høy faktor. Solkremen legger seg som en total både sun og oksygen block og gjør at huden "koker" under solkremlaget. Det viktigste er ikke høy faktor men smøre ofte. Lavere faktor=oftere smøring! :)

De er begge atopikere og solkremen utløste utbruddet. Det var ikke kun en type, men flere typer gjennom sommeren. Hun ble bare være og værre. Det var en lege med spesialisering innen hudsykdommer og hun sa hun synes det var galskap at man fikk kjøpt så høy faktor. Solkremen legger seg som en total både sun og oksygen block og gjør at huden "koker" under solkremlaget. Det viktigste er ikke høy faktor men smøre ofte. Lavere faktor=oftere smøring! :)

For min del fortsatt ikke overbevist om at det skyldes høy faktor, dessverre. Men alle får bare bruke den faktoren de vil:happy:
Vi smører ofte selv om vi bruker høy faktor vi, så det gjelder nok ikke alle at de smører mindre da.

For min del fortsatt ikke overbevist om at det skyldes høy faktor, dessverre. Men alle får bare bruke den faktoren de vil:happy:
Vi smører ofte selv om vi bruker høy faktor vi, så det gjelder nok ikke alle at de smører mindre da.

Nei er jo ikke godt å si. Her er de iallefall mye bedre på sommeren når vi begynte med lavere solfaktor og fant en de tålte :)

Jeg bruker faktor 50 i ansiktet. Har fortsatt pigmentflekker fra et tidligere svangerskap som lett blusser opp :)

Back
Topp