Solarium

Pucca skrev:
He he, her var det en del misforståelser ute og gikk. Men samma det, skal egentlig ikke blande meg i det. Jeg ville bare si noe om spraytan. Eller heller spørre om noe. Sikker på at det er så bra når man er gravid? Jeg trodde nemlig ikke selvbruning var så fantastisk da jeg... Det er jo så mye kjemiske greier som får huden til å bli brun, tror det kan gå inn i blodet og overføres. MEN, jeg vet ikke altså. Så ta det med ei klype salt, men til det motsatte er bevist tar ikke jeg spraytan. Da sitter jeg heller litt i sola, med solkrem som sikkert er full av kjemiske stoffer (når jeg tenker meg omemoticon )

Ja ikke sant? emoticon
Alt er farligt når man er gravid, e fårstår ikke at vi ikke må dra rundt med sånne flasker og masker over munnen våres jeg? Lufta er jo å farligt vel?
Hehe neis man må ta ting med en klype salt!

Ja her var det mange meninger...hehe..Tenker alt med måte jeg..Selvfølgelig vil det muligens være en sjanse men det må man jo velge selv..Man kan jo være litt ute i solo i sommer hvis vi skulle være så heldige å få pent vær..:)
Uansett tenker jeg du er vakker sånn som du er:)

skal vi høre på alt som ikke er eller kan ikke være bra for gravide, tror jeg jammen meg vi har fått d ganske hardt...

Sist jeg var gravid, fikk jeg beskjed av legen min at vi ikke trengte å ta solarium i begynnelsen av savngerskapet, men litt senere.
det er ikke bevisst at solarium skader fosteret.

*VI MÅ HUSKE PÅ DET AT VI ER IKKE SYKE, MEN GRAVIDE emoticon
vi skal leve et mest naturlig liv som mulig

Ville bare opplyse, men nå ble det lite saklig her, så jeg melder meg ut. Planen var ikek å rakke ned på noen, men bare å informere. 

helt enig med deg..Syns det er "regler"  og meninger for omtrent alt når man er gravid..Og alt kan umulig være så farlig..Så sunn fornuft:)

SF100808 skrev:
skal vi høre på alt som ikke er eller kan ikke være bra for gravide, tror jeg jammen meg vi har fått d ganske hardt...

Sist jeg var gravid, fikk jeg beskjed av legen min at vi ikke trengte å ta solarium i begynnelsen av savngerskapet, men litt senere.

Enig! Men også uenig. Som gravid kan man ikek gjøre alt som før. Og jeg for min del vil i hvert fall unngå det som er bevist skadelig og det som er mye omdiskutert om kan være skadelig om jeg kan holde meg unna. Tar ingen sjanser med ting som medisiner for eksempel...

SF100808 skrev:

Helt enig med deg! emoticon

enig i det med medisiner, og det som vi vet er BEVISST at er skadelig for fosteret:)

Det jeg ville var bare å informere om at betakaroten ikke er ufarlig, og selv om det ikke er påvist at solarium skader foster så ville ikke jeg tatt det i første trimester i hvert fall når organer dannes. Det er ikke gjort grundige nok forskning på om det kan skadexrller ikke, men man VEt at det er kreftfremkallende, så jeg sjanser ikke tidlig i svangerskapet i hvertfall. Kan godt være det er helt ufarlig, men så stort behov har jeg ikke for å bli brun. Selv om man overhodet ikke er syk når man er gravid så trenger man ikke ta unødvendige sjanser heller. Og kan ikke akkurat si at solarium er nødvendig på noen måte... Så man får ta risken om man ivrer nok...

Skjønner du vil ha litt farge ja, til den store dagen!! Gå for spraytan du;-) Tar ikke sjansen på solarium selv heller,  ikke i 1. trimester.
Soler meg ute jeg, har vært masse sol i Trøndelag siste tiden - og fått bra med farge;-)
Får desverre lett pigmentflekker under svangerskap da, og de kommer ikke bort hos meg.. 

mammamoren skrev:
Enig med deg Tre-Må-Det-Være! ?

Det er bra, tror forresten vi er mange "søstre" her inne! Gøy;-)

Når man får fremlagt forskning som sier at solarium i første trimester ikke er bra ville jeg nok lagt det bort.

Det er mye som ikke er anbefalt å gjøre i ett svangerskap (røyke, drikke, trene for hardt osv.) der det likevel er folk som har gjort det og ting har gått bra. Men jeg ville aldri gjort ting jeg visste ikke var anbefalt. Hadde det da vært noe galt med fosteret ville jeg klandret meg selv og tenkt at det faktisk var en sjans for at det var min skyld at det ble sånn. Men det vil jo ikke si at eg sitter inne i ett lukket rom hele svangerskapet. Jeg dropper de tingene jeg vet ikke er bra, ellers lever jeg normalt:)

Jeg ville ikke gjort det siden solarium uansett aldrer huden og oker sjansen drastisk for hudkreft. Siden det er bryllup ville jeg tatt meg råd til å bli spraytanet i salong el. De er flinke og det er helt ufarlig:)

Når det gjelder den strålingen vet jeg forøvrig ikke hvordan den er for fosteret, men søstern min er kjernefysiker og jobber med stråling så jeg kan spørre henne :)

En mini til skrev:
Når man får fremlagt forskning som sier at solarium i første trimester ikke er bra ville jeg nok lagt det bort.

Det er mye som ikke er anbefalt å gjøre i ett svangerskap (røyke, drikke, trene for hardt osv.) der det likevel er folk som har gjort det og ting har gått bra. Men jeg ville aldri gjort ting jeg visste ikke var anbefalt. Hadde det da vært noe galt med fosteret ville jeg klandret meg selv og tenkt at det faktisk var en sjans for at det var min skyld at det ble sånn. Men det vil jo ikke si at eg sitter inne i ett lukket rom hele svangerskapet. Jeg dropper de tingene jeg vet ikke er bra, ellers lever jeg normalt:)

. Når maaange leger advarer mot det spesielt I første trimester grunnet at det mistenkes at det kan være skadelig så ser ikke jeg hvorfor noen vil sjanse med det. Hadde det vært noe nødvendig, men deg eg over hodet ikke noe nødvendig greie å ta solarium de 12 ukene... Grunnen til at det ike finnes forskning på sånt er fordi det ofte er vanskelig å få gjort forskning på gravide da det reiser mange etiske spørsmål. Generelt er svangerskap og risikoer noe som er vanskelig å forske på. Har en mann som er lege og forsker som kan MYE om dette greiene, og jeg hadde ikke fått lov til å ta solarium for å di det sånn, i hvert fall ikke i 1. Trimester...

Oi, dette var litt av en tråd! :-)Enig i at en bør unngå solarium under graviditet. Både fordi en ikke vet hvordan de konsentrerte uv-strålene kan påvirke fosteret, evt. overoppheting og kreftfare for mor, men også de mer kosmetiske årsakene som pigmentflekker. Der det er usikkerhet bør vi gravide være ekstra forsiktige!

Men i stedet for å ta betakaroten kan en godt spise gulrøtter og kose seg ute i sola. Undersøk hvilken solkrem som inneholder minst farlige stoffer, det er vel tester rundt omkring på dette?

Jeg tror ikke jeg hadde turt spraytan heller jeg, men det er fordi jeg ikke VET noe som helst om det! :-P

Egentlig så tror jeg at jeg ikke bryr meg så veldig om å bli brun i år jeg. Magen skal smøres med sunblock i sommer på grunn av strekkmerkene... :-(

Tweak skrev:
Oi, dette var litt av en tråd! :-)Enig i at en bør unngå solarium under graviditet. Både fordi en ikke vet hvordan de konsentrerte uv-strålene kan påvirke fosteret, evt. overoppheting og kreftfare for mor, men også de mer kosmetiske årsakene som pigmentflekker. Der det er usikkerhet bør vi gravide være ekstra forsiktige!

Men i stedet for å ta betakaroten kan en godt spise gulrøtter og kose seg ute i sola. Undersøk hvilken solkrem som inneholder minst farlige stoffer, det er vel tester rundt omkring på dette?

Jeg tror ikke jeg hadde turt spraytan heller jeg, men det er fordi jeg ikke VET noe som helst om det! :-P

Egentlig så tror jeg at jeg ikke bryr meg så veldig om å bli brun i år jeg. Magen skal smøres med sunblock i sommer på grunn av strekkmerkene... :-(

Hehe, kjenner jeg blir skeptisk av spraytan jeg også, men tror det skal være ganske ufarlig. Men jeg aaaner ikke hvor mye sånt koster heller jeg da. Men solarium er jo heller ikke billig i lengden da. =) Knaske gulrøtter ja, kanskje jeg skal gjøre det gitt..

Bare jeg får farge på ansikt, armer og brystet jeg så er jeg fornøyd. Magen skal ikke under noen omstendigheter vises frem i offentlighet. Strekkmerker bryr jeg meg nada om, for jeg fikk så mange sist at det mest sannsynelig ikke vil synes om det kommer 100 til :p Kanskje er jeg heldig denne gangen, siden den er så strekt fra før :)

Tweak skrev:

Enig med deg! :) Men spraytan er faktisk helt ufarlig :)

Back
Topp