Solarium

Eldorado

Forumet er livet
Jeg mener å huske at man burde være forsiktig med solarium da man går gravid? Er det riktig, eller er jeg heeelt på jordet?

Vil gjerne få meg litt farge til bryllupet da vettu :)

Legen min mente det gikk helt fint så lenge jeg ikker ble for varm ,for det er ikke bra for den lille..Så jeg kjører på med vifta..Tar ikke ofte men en gang innimellom

For å få lest svaret :)

Det er vel ikke dokumnetert at det ER skadelig, men man antar at det kan være skadelig, så det frarådes at gravide tar solarium. Jeg ville ikke gjort det under et så tidlig stadie som uvtiklingsstadiet. Man vet jo ikke hvilken påvirkning det kan ha. Hva med spraytan da? Det er ikke farlig. Har ikke prøvd det selv, men hvis man får gjort det hos noen proffe må det vel bli bra?

jeg har aldri hørt at det er farlig i allefall. De strålene kommer jo bare noen millimeter inn i huden. det man skal være forsiktig med er at man kan bli fortere brun når man er gravid og kanskje få sånne pigmentflekker eller brune flekker, Spesielt i ansiktet. Derfor bør man passe på litt. Jeg tar nå solarium innimellom jeg, men max 12 minutter. 

Jeg griller kroppen i 25minutter emoticon
Men det er ikke ofte jeg gjør det, 1 gang i uka eller 1 gang pr 14dag.
Det går fint så lenge du ikke blir heit og ha på vifta litt.
Jeg var også i Tyrkia i høysesongen og det gikk helt fint!
Men jeg er greker da.. Så jeg kan ta så mye.

Ah, okey! Ja, det stemmer jo det... med de pigmentflekkene. Men de går jo bort igjen? Men selvsagt ikke noe pent med aldersflekklignene greier i hele ansiktet og over alt på kroppen da, når man skal pynte seg :)

Men spraytan er jo en mulighet selvsagt, hvis jeg får noen til å hjelpe meg! Men spørsmålet er om det blir jevnt og fint, veldig kjipt om det dagen før blir helt forferdelig, for da får jeg jo ikke gjort det om. Blææ..

Betakaroten?

For å si det sånn...... Man kan velge å være naive, men det er ikke anbefalt at gravide tar solarium, for det er veldig konsentrert stråling i forhold til solen, og det har INGENTING med pigmentflekker å gjøre. Men det er usikkert om denne strålingen kan påvirke fosteret. Men værsågod, ta sjansen folkens! Jeg holder meg i hvert fall unna, er ikke så keen på å bli brun at jeg vil risikere noe som helst.

Du so er trådstarter: kan jo prøve spraytan en stund på forhånd for å se hvordan det blir, og blir det bra bestille en ny time en liten stund før bryllupet. Det ville jeg gjort. 

Og betakaroten bør man i alle fall ikke ta! At det i det hele tatt er lovlig på markedet er helt sykt. Lurer naive jenter til å tro det er bra greier. Min mann er lege og har innsikt i forskning rundt dette og han sier bare at jeg ALDRI får ta det, at det er sykt at det selges og at det er som gift for kroppen. I følge han vil det gå av markedet når forskningsrapportene er klare. Noe som tar tid grunnet strenge regler for slike forskningsartikler og validitet. Så jeg hadde i hvert fall aldri tatt det når jeg var gravid!

Slenger inn dette for å ha noe å vise til: (spørsmål fra jente til en spesialist i allmennmedisin)

Hei.

Jeg har hørt at man ikke skal bruke solarium under svangerskapet grunnet magnetisk stråling, men jeg finner ikke noe håndfast informasjon om dette på internet eller andre steder. Hvordan kan solarium påvirke fosteret?

Jørgen svarer

Hei. Jeg vet at det figurerer informasjon om at solarium kan være skadelig under svangerskapet. Det vi jo snakker om er UV-stråling som ikke går dypere enn til underhuden.

I første trimester (når alle organer dannes) bør man nok unngå alt slikt, men sol noen ganger igjennom svangerskapet vil etter det jeg tror ikke bety så mye.

Uansett så er det slik i svangerskapet at alt man ikke er 110 prosent sikre på er trygt, hopper man over. Så også i dette tilfellet!

Ha et fin fint svangerskap og husk at når du er gravid er du strålende vakker - blek eller brun!

Hilsen

Jørgen Skavlan

Spesialist i allmennmedisin

Vanligvis så kan gravide ta solarium.
UV-strålene går kun cirka 0,5 millimeter inn i huden.
Fosteret blir dermed ikke berørt.
Gravide kvinner kan imidlertid få pigmentflekker og oppnå ujevn bruning når de soler deg.I tillegg er det uheldig for fosteret hvis moren blir for varm.

Okey, da skal jeg i hvertfall ikke prøve Betakaroten, og jeg tror jeg skipper Solariumet også. Siden jeg er usikker, så vet jeg ikke om jeg tør..

Jeg får se om jeg finner noen som gjør slikt i området her(Spraytan altså). Hvis ikke kan jeg alltids reise et sted som har det :)

Pinkie^pie skrev:

Vanligvis så kan gravide ta solarium.
UV-strålene går kun cirka 0,5 millimeter inn i huden.
Fosteret blir dermed ikke berørt.
Gravide kvinner kan imidlertid få pigmentflekker og oppnå ujevn bruning når de soler deg.I tillegg er det uheldig for fosteret hvis moren blir for varm.

Vel, du leste det jeg skrev over? Men selvfølgelig, alle kan gjøre som man vil. Men det er ikke sikkert at det ikke er farlig, så da velger jo man å ta en sjanse, så enkelt er det!

Knask gullerøtter hverdag og sett deg uti sola, så har du det! emoticon

her står det litt om hva man kan og ikke kan når man er gravid.
http://www.klikk.no/foreldre/barnimagen/svangerskapet/article498796.ece

deriblant dette om solarium

* Kan jeg bruke solarium? Fosteret tar ikke skade av at du tar solarium når du er gravid. Men husk at de aller fleste tilfellene av hudkreft (inkludert føflekkreft) har sammenheng med UV-stråling fra naturlig sol og solarium.

selv om uv strålene i solarium er mer konsentrert så betyr det ikke at de trenger lenger inn i huden. Man soler seg bare kortere enn om man er ute i sola en hel dag.. 

Pinkie^pie skrev:

Nope! Men hvis du vet bedre enn de som forsker på området, så ja..... kjære vene. Da må jeg jo høre på deg. (?) Synes det er skummelt å høre hvor lett man tar på ting. Dette med solarium sies det mye om, men saken er at de vet ikke riktig om det er skadelig eller ikke, så da vil ikke jeg sjanse i hvert fall.  I hvert fall ikke i første trimester når alle organer er under utvikling. 

mammamoren skrev:
Pinkie^pie skrev:

Nope! Men hvis du vet bedre enn de som forsker på området, så ja..... kjære vene. Da må jeg jo høre på deg. (?) Synes det er skummelt å høre hvor lett man tar på ting. Dette med solarium sies det mye om, men saken er at de vet ikke riktig om det er skadelig eller ikke, så da vil ikke jeg sjanse i hvert fall.  I hvert fall ikke i første trimester når alle organer er under utvikling. 

Jeg snakket om isteden for betakarokten, kan man knaske gulerot heller samme effekt.
Og nå sommeren er her så nyyyt den! emoticon

Pinkie^pie skrev:
mammamoren skrev:
Pinkie^pie skrev:

Jeg snakket om isteden for betakarokten, kan man knaske gulerot heller samme effekt.
Og nå sommeren er her så nyyyt den! emoticon

Hehe..... skjønner du er VELDIG glad i å være brun, så uansett hvilke studier jeg hadde lagt frem og hva jeg hadde sagt så hadde du solt deg uansett og tatt betakaroten. Vel, en ting kan jeg si med sikkerhet. En tysk studie for 9 år siden viste at røykere som tar betakaroten (tilskudd, ikke i from av naturlige gulrøtter) hadde stor økning i lungekrefttilfeller. Nå forskes det på andre krefttyper i forhold til dette, og tallene er IKKE bra! Men du velger vel å ikke tro på det tenker jeg.... 

Legger ved denne jeg. Nettlege har svart på spørsmål, han svarer her om forrige studie. Studien som blir gjort nå er det ikek publisert noe om enda. :

Spørsmål:

Er det farlig å bruke beta karoten? jeg er snart 16 år :)

(Kroppen)

Svar:

Hei.

Dette er et omdiskutert tema og det foreligger ulike anbefalinger når det gjelder bruken av betakaroten. Selv om matvarer som er rike på betakaroten er helsefremmende, kan kosttilskudd faktisk ha motsatt effekt. Blant annet ATBC-studien, som kom for noen år siden, viste nettopp at betakarotentilskudd økte risikoen for lungekreft hos røykere. Dette til tross for at høyt inntak av betakarotenrike matvarer beskytter.

Anbefalt daglig inntak av vitamin A er for voksne kvinner 700 RE (RE = "retinol-ekvivalenter", altså stoffer som har samme aktivitet som 1 µg retinol). 2 µg betakaroten, tatt som kosttilskudd, tilsvarer 1 RE. Ofte får man mye mer enn anbefalt daglig dose i seg gjennom kosttilskudd.

For å oppsummere: Ingen anbefales å ta tilskudd av betakaroten i dag, spesielt ikke røykere. Helsebringende og naturlige kilder til betakaroten i maten er imidlertid sunt å spise mye av. Dette inkluderer fargerike grønnsaker, som gulrøtter, søtpotet og grønne bladgrønnsaker. 

Hilsen legen. (Klara klok)

< Tilbake

Øøøh... Jeg snakker om gulerot jeg da men..
Og ja jeg er jo EXTREM glad i å være brun, ligger å griller meg i solarium så jeg kan tjene penger på kroppen miiin! emoticon

Pinkie^pie skrev:
Øøøh... Jeg snakker om gulerot jeg da men..
Og ja jeg er jo EXTREM glad i å være brun, ligger å griller meg i solarium så jeg kan tjene penger på kroppen miiin! emoticon

Hæ? Vel vel..... hva du gjør med kroppen din er din sak, anyways..... ville bare opplyse om at å ta betakaroten er ikke det samme som å spise gulrøtter...... Men fleip det gjerne bort, ville bare informere.

He he, her var det en del misforståelser ute og gikk. Men samma det, skal egentlig ikke blande meg i det. Jeg ville bare si noe om spraytan. Eller heller spørre om noe. Sikker på at det er så bra når man er gravid? Jeg trodde nemlig ikke selvbruning var så fantastisk da jeg... Det er jo så mye kjemiske greier som får huden til å bli brun, tror det kan gå inn i blodet og overføres. MEN, jeg vet ikke altså. Så ta det med ei klype salt, men til det motsatte er bevist tar ikke jeg spraytan. Da sitter jeg heller litt i sola, med solkrem som sikkert er full av kjemiske stoffer (når jeg tenker meg omemoticon )

Back
Topp