Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Jeg har hørt at man ikke skal bruke solarium under svangerskapet grunnet magnetisk stråling, men jeg finner ikke noe håndfast informasjon om dette på internet eller andre steder. Hvordan kan solarium påvirke fosteret?
Hei. Jeg vet at det figurerer informasjon om at solarium kan være skadelig under svangerskapet. Det vi jo snakker om er UV-stråling som ikke går dypere enn til underhuden.
I første trimester (når alle organer dannes) bør man nok unngå alt slikt, men sol noen ganger igjennom svangerskapet vil etter det jeg tror ikke bety så mye.
Uansett så er det slik i svangerskapet at alt man ikke er 110 prosent sikre på er trygt, hopper man over. Så også i dette tilfellet!
Ha et fin fint svangerskap og husk at når du er gravid er du strålende vakker - blek eller brun!
Hilsen
Jørgen Skavlan
Spesialist i allmennmedisin
Vanligvis så kan gravide ta solarium.
UV-strålene går kun cirka 0,5
millimeter inn i huden.
Fosteret blir dermed ikke berørt.
Gravide
kvinner kan imidlertid få pigmentflekker og oppnå ujevn bruning når de
soler deg.I tillegg er det uheldig for fosteret hvis moren blir for varm.
Pinkie^pie skrev:Vanligvis så kan gravide ta solarium.
UV-strålene går kun cirka 0,5 millimeter inn i huden.
Fosteret blir dermed ikke berørt.
Gravide kvinner kan imidlertid få pigmentflekker og oppnå ujevn bruning når de soler deg.I tillegg er det uheldig for fosteret hvis moren blir for varm.
Knask gullerøtter hverdag og sett deg uti sola, så har du det!Pinkie^pie skrev:
mammamoren skrev:Knask gullerøtter hverdag og sett deg uti sola, så har du det!Pinkie^pie skrev:
Nope! Men hvis du vet bedre enn de som forsker på området, så ja..... kjære vene. Da må jeg jo høre på deg. (?) Synes det er skummelt å høre hvor lett man tar på ting. Dette med solarium sies det mye om, men saken er at de vet ikke riktig om det er skadelig eller ikke, så da vil ikke jeg sjanse i hvert fall. I hvert fall ikke i første trimester når alle organer er under utvikling.
Pinkie^pie skrev:mammamoren skrev:Knask gullerøtter hverdag og sett deg uti sola, så har du det!Pinkie^pie skrev:
Nope! Men hvis du vet bedre enn de som forsker på området, så ja..... kjære vene. Da må jeg jo høre på deg. (?) Synes det er skummelt å høre hvor lett man tar på ting. Dette med solarium sies det mye om, men saken er at de vet ikke riktig om det er skadelig eller ikke, så da vil ikke jeg sjanse i hvert fall. I hvert fall ikke i første trimester når alle organer er under utvikling.
Jeg snakket om isteden for betakarokten, kan man knaske gulerot heller samme effekt.
Og nå sommeren er her så nyyyt den!
Er det farlig å bruke beta karoten? jeg er snart 16 år :)
(Kroppen)Hei.
Dette er et omdiskutert tema og det foreligger ulike anbefalinger når det gjelder bruken av betakaroten. Selv om matvarer som er rike på betakaroten er helsefremmende, kan kosttilskudd faktisk ha motsatt effekt. Blant annet ATBC-studien, som kom for noen år siden, viste nettopp at betakarotentilskudd økte risikoen for lungekreft hos røykere. Dette til tross for at høyt inntak av betakarotenrike matvarer beskytter.
Anbefalt daglig inntak av vitamin A er for voksne kvinner 700 RE (RE = "retinol-ekvivalenter", altså stoffer som har samme aktivitet som 1 µg retinol). 2 µg betakaroten, tatt som kosttilskudd, tilsvarer 1 RE. Ofte får man mye mer enn anbefalt daglig dose i seg gjennom kosttilskudd.
For å oppsummere: Ingen anbefales å ta tilskudd av betakaroten i dag, spesielt ikke røykere. Helsebringende og naturlige kilder til betakaroten i maten er imidlertid sunt å spise mye av. Dette inkluderer fargerike grønnsaker, som gulrøtter, søtpotet og grønne bladgrønnsaker.
Hilsen legen. (Klara klok)
Øøøh... Jeg snakker om gulerot jeg da men..Pinkie^pie skrev:
Og ja jeg er jo EXTREM glad i å være brun, ligger å griller meg i solarium så jeg kan tjene penger på kroppen miiin!![]()
)