Sol?

InaLo

Førstegangsgravid med termin 09. juli 2015 <3
Hei!

Jeg vet at det sies at man helst ikke skal ta sol under svangerskapet. Men såvidt jeg har forstått, så er ikke forskningen helt entydig på dette punktet.

Hva gjør dere?

Så langt har jeg holdt meg unna, men jula med alle selskapene nærmer seg, og akkurat nå føler jeg meg skikkelig ufresh. Blek, og litt små-urenheter i huden (Har aldri slitt med huden før, nå har jeg fått litt røde "prikker"). Tenker at et par ganger med bare 10-15 minutter i sånn solarium der man står (så man ikke blir så varm) ikke kan være så ille? :)

Har ikke hørt noe spesielt om det selv...men jeg tar generelt ikke sol da, så har heller ikke prøvd å finne ut av det

Jeg har ikke tatt sol siden jeg var 18, så kommer nok ikke til å ta nå heller :) det går sikkert greit så lenge du ikke blir så varm. Tror ikke den mengen UV-stråler heller kommer til å utgjøre noen særlig fare for fosteret! Jeg tar ikke sol fordi jeg heller vil være mer eller mindre rynkefri når jeg er 50 enn brun i to uker når jeg er 25 :P

Jeg har ikke tatt sol siden jeg var 18, så kommer nok ikke til å ta nå heller :) det går sikkert greit så lenge du ikke blir så varm. Tror ikke den mengen UV-stråler heller kommer til å utgjøre noen særlig fare for fosteret! Jeg tar ikke sol fordi jeg heller vil være mer eller mindre rynkefri når jeg er 50 enn brun i to uker når jeg er 25 :p
Hehe, ser den, men har heldigvis veldig sterk hud, så blir ikke brent :p skulle det dukke opp rynker en gang, får jeg ta en sprøyte eller to når den tid kommer ;)

Nå har ikke jeg tatt sol på 15 år grunnet kreftfaren osv.. Men er det uansett ikke bedre å ta en spray tan for anledningen, det er vertfall ikke farlig:)

Jeg sluttet helt med sol for 1 år siden, ettersom jeg er litt kreftredd :P tar vel kun litt før sydenreiser slik at jeg ikke blir brent.

Ellers bruker jeg selvbruning, elsker å være brun og føle meg fresh :)
Kan anbefale St. Tropez sin mousse. Knallbra og god brunfarge som sitter godt :)

Grunnen til at jeg unngår sol under svangerskapet, er mulig pigmentering. Hormonene våre påvirker den, så det kan komme uventede flekker som kan bli vanskelige å fjerne senere. Har sett eksempler på det, og fikk en bekreftelse fra hudpleieren min at dette er ikke lurt.

Du kan få skikkelig flekkete hud pga pigmentforandringen din. Om du da absolutt føler du "må" ta litt sol, så ta heller kortere intervaller, pga oppvarmingen i magen. Er ikke bra at det blir for varmt inni der :) jeg tar heller ikke sol. Kan anbefale deg den fultighetskremen fra dove med litt selvbruning i, som blir veldig bra, gjevnt og fin nå under svangerskapet.

Jeg har 0 peiling på solarium, tar det svært sjeldent:P Men hvorfor er det det at det blir varmt som er farlig? Gravide ligger jo og slikker sol i bikini både her i Norge på sommeren, og for øvrig i andre land og...Jeg er bare nysgjerrig:)

jeg fikk pigment flekker av vanlig sol en sommer, under graviditeten.og sliter med dem enda, hver sommer! Så ville ikke lagt meg i solarium iallefall. Hvorfor ikke bruke selvbruning? Nå er det jo ingen hemmelighet at solarium ikke er bra?

Jeg har 0 peiling på solarium, tar det svært sjeldent:P Men hvorfor er det det at det blir varmt som er farlig? Gravide ligger jo og slikker sol i bikini både her i Norge på sommeren, og for øvrig i andre land og...Jeg er bare nysgjerrig:)
Magen skal ikke bli mer enn 40 grader. Jeg fikk anbefalt å ikke ligge å slikke sol når jeg var gravid forrige sommer. Måtte i så fall dekke til magen hvis det ble varmt. Er pga fare for overoppheting av fosteret.

Magen skal dekkes til og du skal oppsøke skygge innimellom, ute på stranden er det også bedre luft, kald vind, og de fleste avkjøler seg ofte i sjøen/bassenget osv. I solarium er det intenst varmt(selvom du setter på vifte) under hele solingen, og uvstrålene er sterkere enn solen.

Etter hva jeg har forstått er ikke strålingen farlig for foster men overoppheting og kjipt med pigmentflekker. Jeg kommer nok til å prøve, men Max 15 min, tar til vanlig 30-40 min.. :)

Ja, tenker mer på overoppheting enn kreft, rynker og pigmentflekker. Har som sagt veldig sterk hud, og blir sjelden brent. Tenker uansett ikke ta mer enn 10, max 15 minutter for å få litt glød :)

Har gått til innkjøp av både Fake Bake og St.Tropez selvbruning, men enn så lenge takler jeg ikke det pga kvalmen - lukta, selv på de beste, mest diskré kremene tar knekken på meg :p

Kommer nok også til å sole meg når jeg reiser, men som Tinano91 sier, så oppsøker man jo skygge, bader osv for å ikke bli for varm :) Tenker at jeg og mannen drar på en liten "babymoon" til vinteren ;) Digg med en siste ferie sammen før vi blir 3 :D

Ja, tenker mer på overoppheting enn kreft, rynker og pigmentflekker. Har som sagt veldig sterk hud, og blir sjelden brent. Tenker uansett ikke ta mer enn 10, max 15 minutter for å få litt glød :)

Har gått til innkjøp av både Fake Bake og St.Tropez selvbruning, men enn så lenge takler jeg ikke det pga kvalmen - lukta, selv på de beste, mest diskré kremene tar knekken på meg :p

Kommer nok også til å sole meg når jeg reiser, men som Tinano91 sier, så oppsøker man jo skygge, bader osv for å ikke bli for varm :) Tenker at jeg og mannen drar på en liten "babymoon" til vinteren ;) Digg med en siste ferie sammen før vi blir 3 :D

Jeg også har hud som tåler mye, aldri blitt solbrent så tenker likt som deg :) helt greit så lenge man ikke blir for
Varm. Men! Når magen begynner komme, dropper jeg det. Rett og slett fordi sol tørker ut huden så mye,
Og tørr hud = mer sjans for strekkmerker og jeg har i utgangspunktet veldig tørr hud :p

Har leilighet i Tyrkia, og skal definitivt dit i mars/april, mulig påskeferien. Kommer ikke til å holde meg unna stranden da, for å si det sånn :D men der trekker det godt, man har tilgang til herlig vann og parasol :D skal slå sammen sol og bad med shopping av stoff til å sy ammepute, babynest og sengetøy med mormoren min :) jeg har heldigvis fortsatt litt farge og glød fra forrige tur enda, så får se hvor lenge jeg holder ut :D

Back
Topp