Sol og baby

Fikk klar beskjed fra hs og barnelegen at barn under 1år IKKE skal ha solkrem.. I såfall er det kun snakk om bitte litt oppå hånda. Barna har så tynn hud at de trekker til seg de farlige giftstoffene... Vi var netopp en uke i syden og det var ikke noe problem å holde han i skyggen ;)
Smørte ikke noe på han, men kjøpte uv-drakt, uv-hatt og uv-telt! ;)

Sent from my iPhone using BV Forum mobile app

Merkelig at leger og helsesøstre tydeligvis har så forskjellige meninger om dette temaet! Ikke lett å bli klok på når noen mener det ene imens andre mener noe helt annet. De burde jo hatt en felles mening på dette området sånn at det blir lettere for oss mødre å ta riktig valg.

Lillegutt 5/3-14 <3

Merkelig at leger og helsesøstre tydeligvis har så forskjellige meninger om dette temaet! Ikke lett å bli klok på når noen mener det ene imens andre mener noe helt annet. De burde jo hatt en felles mening på dette området sånn at det blir lettere for oss mødre å ta riktig valg.

Lillegutt 5/3-14 <3
Helt enig! Men jeg tenker sånn at man kan smøre på de utsatte områdene, som ansikt, hender og nakke. Resten er jo dekket uansett. Man prøver jo å holde ungen i skyggen, men det er jo umulig å få gjort hele tiden. Jeg kjøpte en solkrem som var uten alle disse omstridte stoffene på apoteket som de mente jeg kunne bruke. Føler det er bedre enn at hun eventuelt skal bli solbrent.

Sent from my iPhone using BV Forum

Helt enig! Men jeg tenker sånn at man kan smøre på de utsatte områdene, som ansikt, hender og nakke. Resten er jo dekket uansett. Man prøver jo å holde ungen i skyggen, men det er jo umulig å få gjort hele tiden. Jeg kjøpte en solkrem som var uten alle disse omstridte stoffene på apoteket som de mente jeg kunne bruke. Føler det er bedre enn at hun eventuelt skal bli solbrent.

Enig med deg. Sånn tenker vi også :)

Lillegutt 5/3-14 <3

Fikk klar beskjed fra hs og barnelegen at barn under 1år IKKE skal ha solkrem.. I såfall er det kun snakk om bitte litt oppå hånda. Barna har så tynn hud at de trekker til seg de farlige giftstoffene... Vi var netopp en uke i syden og det var ikke noe problem å holde han i skyggen ;)
Smørte ikke noe på han, men kjøpte uv-drakt, uv-hatt og uv-telt! ;)

Hadde du heldekkende uv-drakt? Hvor fant du det? Har bare funnet slike med korte armer og ben.. Tenker at det ikke blir et stort problem, men ser for meg at jeg en gang i ny og ne blir nødt å ta han opp av vognen hvis han slår seg vrang og da kan smøre han akkurat den stunden (hvis vi er ute og triller feks) oppå håndbaken.

Februar-14 mamma <3

Hadde du heldekkende uv-drakt? Hvor fant du det? Har bare funnet slike med korte armer og ben.. Tenker at det ikke blir et stort problem, men ser for meg at jeg en gang i ny og ne blir nødt å ta han opp av vognen hvis han slår seg vrang og da kan smøre han akkurat den stunden (hvis vi er ute og triller feks) oppå håndbaken.

Kjøpte på apoteket, men var ikke heldekkende.. Kjøpte et nummer for stor så da dekket den alt :p

Februar-14 mamma <3

Har kjøpt 68/74 i str, så får satse på den dekker det meste :p har uv-telt og uv-nett til vogna + solskjerm, så tror ikke det skal bli et veldig stort problem ;)

Februar-14 mamma <3

Tynne luftige klær beskytter like bra som ei uv-drakt som puster dårlig og blir klam å ha på, leste et sted om fare for overoppheting ved bruk av uv-tøy....

Da må det vel i så fall være mørke/svarte klær, har forstått det slik at det ikke er mye beskyttende med lyse klær. Og da blir det jo varmt igjen..

Februar-14 mamma <3

Hmm, ja fikk høre at veldig små skulle holde seg unna, men når de var 3/4 md så tålte de litt mer. :)

Jeg fikk streng beskjed fra hudpleieren på apoteket om å ikke bruke solkrem før 6mnd alder.. Å helst ikke da heller..

Tynne luftige klær beskytter like bra som ei uv-drakt som puster dårlig og blir klam å ha på, leste et sted om fare for overoppheting ved bruk av uv-tøy....
Stemmer! En vanlig rød bommulls t-skjorte beskytter like mye som faktor 50. Jo mørkere farge-jo mer beskyttelse, jo lysere farge - jo lavere beskyttelse. Har aldri brukt uv-drakt. Synes det virker varmt og klamt og så dekker de færreste armene - de blir jo fort brent.

Har kjøpt solkremen til organic children nå. Fikk bra resultat på testen til grønn hverdag. Inneholder lite kjemikalier. Blir bare å bruke på hendene og ansiktet, klær dekker resten. Hvis man er ved stranda f.eks. så reflekterer vannet sola selv om man har solhatt og sitter i skyggen. Så tenkte det var greit.

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app

Back
Topp