Sokkevask

ORIGINAL: nurkis og Sander

60 grader!

60 grader.

40 på ullsokker

gubben og jeg : 60
ungene 40

Vanlige sokker og undertøy på 60 grader! Ullsokker på 40 grader.

95 grader?? Blir de ikke fort slitt da? Eller er det noe jeg innbiller meg?

ORIGINAL: Bouncy the Butthead Slayer

Hva da, "vasker sokkene"? Påstår dere at det ikke er nok å lufte dem til helga?

what she said

ORIGINAL: Jannike1

Har fått beskjed fra legen at sokker skal vaskes på 95 grader siden ik alle bakterier blir drept på 60 grader..
Har ein gutt som har fått betenneelse på begge legger, ganske mye. Kunne gått veldig galt om ik han hadde komt seg til lege.Han går på pencelin no. Legen sa da at vist me ik vasket dei på 95 grader ville han få det igjenn, så her er alle sokker i huset vasket på 95 grader no..
ved betennelse så skjønner jeg det.
men til vanlig holder det med 60 grader. man vasker tøybleier rene på 60 grader[;)]
mens kluter o.l. som brukes på kjøkkenet skal vaskes på 90 grader - "matbakterier" er visstnok vanskeligere å drepe.

ORIGINAL: Bouncy the Butthead Slayer

ORIGINAL: veteran

ORIGINAL: Fragle1

ORIGINAL: Jannike1

Har fått beskjed fra legen at sokker skal vaskes på 95 grader siden ik alle bakterier blir drept på 60 grader..
Har ein gutt som har fått betenneelse på begge legger, ganske mye. Kunne gått veldig galt om ik han hadde komt seg til lege.Han går på pencelin no. Legen sa da at vist me ik vasket dei på 95 grader ville han få det igjenn, så her er alle sokker i huset vasket på 95 grader no..

Hvordan påvirker sokkenes renhet legger?

(ikke krasst spørsmål, bare lurer [:)])

tenkte det sammen, og egentlig burde man i såfall avskaffe sokker av ull... for de kan jo ikke vaskes så hardt.

Ull er til en viss grad selvrensende og behøver derfor ikke så høye temperaturer.

Det er vel nokså logisk at man ikke bør eksponere betennelsesutsatt hud for flere bakterier enn nødvendig, og logisk er det også at jo høyere temperatur sokkene vaskes på, jo renere (les: mer bakteriefrie) blir de. 2 + 2 = 4. It's like magic!

Sikkert veldig logisk, men jeg tenkte senebetennelse med en gang, og skjønte ikke hvordan det og sokker hang sammen :)

Back
Topp