Snylter en om..

ORIGINAL: Sunshine1983

ORIGINAL: Juliette

ORIGINAL: Mamma til Andrea

Jeg mener at de som sykmelder seg uten grunn, har en veldig dårlig holdning og det fryktelig unødvendig!
Men har man et svangerskap fyllt med smerter og ubehag som tilsier at enn ikke kan være i arbeid, så er det selvfølgelig greit å være sykmeldt!

Det er legen som sykemelder...

Jo, men man kan da virkelig få sykemelding ved å snakke på seg plager... Litt tårer på toppen, så er vel sykemeldinga i boks. Sånt inntrykk jeg har i hvert fall (har vært sykemeldt to ganger i mitt liv, og det var MED grunn).

Jeg skjønte selvsagt at dette lå under....mange som mener det er for lett å få sykemelding, ja..Men strengt tatt er det legen som sykemelder og ikke du, så da kan en jo kritisere systemet såvel som den enkelte pasient. Det samme gjelder alle disse snylterne det har vært snakk om i kveld. Hvis en mener det finnes mange snyltere, så mener man samtidig at systemet ikke fungerer bra nok

Men hvordan skal systemet fungere når pasientene sitter å lyver legene rett opp i trynet da? Det kan jammen ikke være enkelt å være lege å sitte å bedømme hvem som snakker sant og hvem som ikke snakker sant!

Nei, det er jo ikke lett, men hvis en er av den oppfatning at det er MANGE som får urettmessig sykemelding, så mener man jo samtidig at det er veldig lett å lure leger. Det er ikke lett å aldri bli lurt, men jeg tror da vitterlig ikke det er slik at gjennomgående praksis er at pasienten bare kan komme å dikte opp en historie, legen lytter og vips, så var sykemeldingen i boks. Enkelte får det til å høres ut som om praksisen er at lege og pasient tar en prat over en kopp kaffe, og det er alt.

ORIGINAL: Lissyjane

Jeg mener at de som sykmelder seg uten grunn, har en veldig dårlig holdning og det fryktelig unødvendig!
Men har man et svangerskap fyllt med smerter og ubehag som tilsier at enn ikke kan være i arbeid, så er det selvfølgelig greit å være sykmeldt!

Jo, men man kan da virkelig få sykemelding ved å snakke på seg plager... Litt tårer på toppen, så er vel sykemeldinga i boks. Sånt inntrykk jeg har i hvert fall (har vært sykemeldt to ganger i mitt liv, og det var MED grunn).

Ja, er veldig lett å snakke på seg plager ja! Har og vært 2 ganger sykmeldt med veldig god grunn...

Hvordan vet du det da? Mener du at du har bedre grunner en enkelte her inne? De legene jeg har hatt,har i hvertfall ikke gitt meg sykemelding uten at jeg har behov for dette[;)] Husk at legene må stå til rette for NAV[;)]

Hmmm... Det er jo ikke så lenge siden det var mye om det i media. Jeg ordla meg nok litt feil, for jeg VET vel ikke det. Men ut ifra hva man hører både "her og der", så kan enn jo tolke. Jeg mener ikke at jeg har bedre grunner for å sykmelde meg, enn andre med de samme diagnosene som de jeg har fått de 2 gangene jeg har sykmeldt meg. Og det finnes mange grunner til å sykmelde seg, både fysiske og psykiske, skulte og ikke skjulte plager! Men de jeg snakker om er ikke de som har gode grunner for å bli sykmeldt. Og jeg tenker heller ikke over hvorfor ho eller han er sykmeldt. Det er rett og slett ikke min buisness (takk og lov for det). Men at det finnes folk som sykmelder seg uten grunn, eller lyver på seg diagnose -de finnes, og den holdningen har jeg ikke noe til overs for.[:)]

ORIGINAL: *UtspyttaLaban*

Blir gravid og fastlegen sykemelder deg ut svangerskapet.
Du har planer om og slutte i jobben, men velger og være ansatt men sykemeldt frem til svangerskapspermisjonen starter.

Du har da gått hjemme med full lønn hele svangerskapet, og får fullt betalt svangerskapspermisjon.[:)]

---------------------------------

Hehe det måtte jo bli diskusjon om dette og[8D]

Får nevne at i akkuratt dette tilfeller, så var det legen som valgte og sykemelde.
Grunnet pasientens helse, og ikke minst arbeidsområdet på jobben[;)]

Kan ikke fatte og begripe at dette er snyltete? Er jo galskap å si opp jobben FØR man blir sykemeldt og skal ha svangerskapspermisjon! Regner med at vedkommede har tenkt å skaffe seg en ny jobb, så det er da det samme om hun jobber her eller der mens hun er sykemeldt/har permisjon. Det er NAV som betaler pengene hennes uansett.

ORIGINAL: Lissyjane

Ja, er veldig lett å snakke på seg plager ja! Har og vært 2 ganger sykmeldt med veldig god grunn...

Hvordan vet du det da? Mener du at du har bedre grunner en enkelte her inne? De legene jeg har hatt,har i hvertfall ikke gitt meg sykemelding uten at jeg har behov for dette[;)] Husk at legene må stå til rette for NAV[;)]

Hmmm... Det er jo ikke så lenge siden det var mye om det i media. Jeg ordla meg nok litt feil, for jeg VET vel ikke det. Men ut ifra hva man hører både "her og der", så kan enn jo tolke. Jeg mener ikke at jeg har bedre grunner for å sykmelde meg, enn andre med de samme diagnosene som de jeg har fått de 2 gangene jeg har sykmeldt meg. Og det finnes mange grunner til å sykmelde seg, både fysiske og psykiske, skulte og ikke skjulte plager! Men de jeg snakker om er ikke de som har gode grunner for å bli sykmeldt. Og jeg tenker heller ikke over hvorfor ho eller han er sykmeldt. Det er rett og slett ikke min buisness (takk og lov for det). Men at det finnes folk som sykmelder seg uten grunn, eller lyver på seg diagnose -de finnes, og den holdningen har jeg ikke noe til overs for.[:)]

Hvordan kan man lyve på seg en diagnose! Trodde faktisk at det var legene som stiller diagnose jeg[8|]
Jeg har en sykdom som ingen ser og alle har trodd jeg har snyltet det året jeg var sykemeldt. Jeg fungerte jo hjemme.[:-]
Jeg trente, gikk på ski osv. Men det var jo bare mine nærmeste som viste hvorfor jeg gjorde det.
Og for å oppnå forståelse hos arbeidsgiver, hadde jeg med meg epikrisa mi og en legen som utalte seg til min arbeidsgiver.
Først da, fikk jeg forståelse. Jeg tror ikke det er mange som er sykemeldt uten plager eller lignende.
Men jeg tror det er mange som har slike holdninger som du skriver her.
Og det er ikke noe særlig å gå rundt å føle deg som en snylter når man er syk, bare fordi andre ikke ser hva som feiler deg!

Jeg ble det! og var helt frisk under hele første svangerskap

Å nei ser ikke på det som snylting.

Grunnlag:
Jeg jobbet som fisker på en tråler, med skiftarbeid, mye nattarbeid, tunge løft, vibrasjoner, vanskelig å komme til lege tja you name it
og hadde ingen planer om å fortsette jobben der å bli borte fra babyen i  6-8uker[;)]

Back
Topp