ORIGINAL: Sunshine1983
ORIGINAL: Juliette
ORIGINAL: Mamma til Andrea
ORIGINAL: Juliette
ORIGINAL: Sunshine1983
Jeg mener at de som sykmelder seg uten grunn, har en veldig dårlig holdning og det fryktelig unødvendig!
Men har man et svangerskap fyllt med smerter og ubehag som tilsier at enn ikke kan være i arbeid, så er det selvfølgelig greit å være sykmeldt!
Det er legen som sykemelder...
Jo, men man kan da virkelig få sykemelding ved å snakke på seg plager... Litt tårer på toppen, så er vel sykemeldinga i boks. Sånt inntrykk jeg har i hvert fall (har vært sykemeldt to ganger i mitt liv, og det var MED grunn).
Jeg skjønte selvsagt at dette lå under....mange som mener det er for lett å få sykemelding, ja..Men strengt tatt er det legen som sykemelder og ikke du, så da kan en jo kritisere systemet såvel som den enkelte pasient. Det samme gjelder alle disse snylterne det har vært snakk om i kveld. Hvis en mener det finnes mange snyltere, så mener man samtidig at systemet ikke fungerer bra nok
Men hvordan skal systemet fungere når pasientene sitter å lyver legene rett opp i trynet da? Det kan jammen ikke være enkelt å være lege å sitte å bedømme hvem som snakker sant og hvem som ikke snakker sant!
Nei, det er jo ikke lett, men hvis en er av den oppfatning at det er MANGE som får urettmessig sykemelding, så mener man jo samtidig at det er veldig lett å lure leger. Det er ikke lett å aldri bli lurt, men jeg tror da vitterlig ikke det er slik at gjennomgående praksis er at pasienten bare kan komme å dikte opp en historie, legen lytter og vips, så var sykemeldingen i boks. Enkelte får det til å høres ut som om praksisen er at lege og pasient tar en prat over en kopp kaffe, og det er alt.