Snusing

• Trådstarter Trådstarter For en idiot!!
  • Opprettet Opprettet
F

For en idiot!!

Guest
Hei.
Jeg er så dum så dum. Har snust nesten hele svangerskapet og er nå 36 uker på vei.. Ja jeg vet! For ei egoistisk kjærring jeg er. Skjønner det ikke selv. Har levd i fornektelse. Boksen er kasta og ingen vet at jeg har snusa. Får mannen greie på dette blir det krise i heimen.
Jeg er live redd for at barnet vårt er skadet.. Jeg er livredd for at jordmor skal se det i forbindelse med fødsel.. Kan hun det? Evt hvordan..?

Dere trenger ikke svare hvis det er for å fortelle meg hvilken idiot jeg har vært. Det er jeg allerede fullt klar over..

Er ikke sikkert barnet er skadet. Det er bare en risiko for det. Er mange barn som ikke får noe til tross for røking, snusing eller alkohol. Det er noe man finner ut når bsrnet er født og det begynner å bli eldre. Og nei det kan hun ikke. Da måtte hu være synsk eller så må du innrømme det hvis det er noe.

Jeg er enig med Solsikke2016. Du er "nødt" til å si det til jordmor, i verste fall kan skyldfølelsen du tydeligvis føler gi utslag i fødselsdepresjon.

At du ikke vil si noe til mannen sin er forståelig, men feigt. Du har vært utrolig dum, men stå i det minste for det og ta konsekvensen. Hvordan hadde du reagert hvis han hadde gjort noe lignende og prøvd å holde det hemmelig for deg?

Jeg syns du skal si det til jordmor.
Hvis noe skulle skje før, under eller etter fødselen med deg, er det positivt at de som behandler deg vet så mye som mulig om deg og helsetilstanden. Og snusingen påvirker jo blant annet blodomløpet ditt. Det vil være nyttig for dem å vite.

Jeg syns du skal si det til jordmor.
Hvis noe skulle skje før, under eller etter fødselen med deg, er det positivt at de som behandler deg vet så mye som mulig om deg og helsetilstanden. Og snusingen påvirker jo blant annet blodomløpet ditt. Det vil være nyttig for dem å vite.
Ja men hu har slutta. Det tar faktisk ganske kort tid før det er ute av kroppen i den sammenhengen. Har man slutta så er ikke det med i regningen ang helsetilstand fra dag en. Jeg veit siden jeg har slutta å røyka. Ingen spurte meg om når i forhold til graviditet osv.

Ja men hu har slutta. Det tar faktisk ganske kort tid før det er ute av kroppen i den sammenhengen. Har man slutta så er ikke det med i regningen ang helsetilstand fra dag en. Jeg veit siden jeg har slutta å røyka. Ingen spurte meg om når i forhold til graviditet osv.

Jeg fikk spørsmål om det i forbindelse med operasjon, var bare derfor jeg nevnte det.

Beklager, da tok jeg feil ;)

Jeg fikk spørsmål om det i forbindelse med operasjon, var bare derfor jeg nevnte det.

Beklager, da tok jeg feil ;)
Ok. Alle spm ble borte her når jeg slutta å røyke skjønner du. Selv om det er fare for keisersnitt. Ingen har spurt om når jeg slutta osv. Kanskje det kommer ann på hva det gjelder osv? Men spør de så må man nesten svare ærlig. De spør jo altid for sikkerhetskyld hvis det er noe.

Du er redd jordmor skal se det? Jeg skjønner ikke...
Håper du ikke har skadet barnet ditt!

Slapp av
Det går helst bra
Det viktigste er at du prøver ditt beste å holde deg snusfri fremover ( eller iallefall til du er ferdig med graviditet og amming)
Din kropp ditt valg så du må selv velge om du ønsker å informere HS og/eller din mann.

Tusen takk til alle dere som har svart meg. Setter jeg stor pris på.
Noen kommentarer gjør kjempe vondt, for jeg vet dere har så rett så rett.
Jeg er så sykt feig.. Tørr ikke fortelle det. Har vært på nippen flere ganger, men trekker meg hver gang.
De andre kommentarene har hjulpet meg til å prøve å slappe av og bare prøve å nyte siste del av svangerskapet og prøve å heller glede meg til det som skal skje.
Jeg håper så inderlig at ikke noe har skjedd med lille skatt i magen min..

Barnet kan få abstinenser på lik linje som ved røyking. Jeg ville definitivt sakt til mannen at jeg ikke hadde greit å slutte. Han blir helt sikkert skuffet, og kanskje litt sint, men DU vil føle deg bedre etterpå. Synes det er en alt for stor ting å holde skjult, med tanke på konsekvenser. Ingen er perfekte! :)

Eg tror du kan slappe av, ta en prat med jordmor, er hun proff så vil hun heller ikkje dømme deg :) og som nevnt her jordmor har taushetsplikt..
Og bare for å senke skuldrene dine litt mer så sa min søster sin lege og jordmor at selv om d selvsagt ikkje var bra så var d faktisk mye verre for bebis i magen med stress enn at hun røykte bitte litt, og med bittelitt så mener eg en eller to røyk i løpet av en dag...

Eg tror du kan slappe av, ta en prat med jordmor, er hun proff så vil hun heller ikkje dømme deg :) og som nevnt her jordmor har taushetsplikt..
Og bare for å senke skuldrene dine litt mer så sa min søster sin lege og jordmor at selv om d selvsagt ikkje var bra så var d faktisk mye verre for bebis i magen med stress enn at hun røykte bitte litt, og med bittelitt så mener eg en eller to røyk i løpet av en dag...
Men dette stemmer jo ikke. Hver eneste røyk skader babyen. Har du noen kilder på at stress er mer skadelig enn røyk?

Dett er mange som bruker tid på å roe ned kommende foreldre som har gjort eller spist ting de ikke skulle i svangerskapet. Jeg skjønner ikke det. Faktum er at det KAN være babyen har tatt skade av det. Det kan man ikke vite før den er født. Beroligende ord blir meg bare prat. Ingen kan vite om det har gått bra eller ikke.

Å ikke fortelle lege eller jordmor hva man har gjort er uforståelig for meg. Det handler om å legge til rette for en fødsel, hvis visse forhåndsregler tas - tilfelle babyen vil trenge det. Egne følelser og skam har ingenting med det å gjøre. Det man har gjort får man stå for. Også ovenfor barnefaren. Hvilken rett har man som mor i å lure far?!? Det er også hans barn, og han er prisgitt at vi kvinner gjør det vi kan under svangerskapet for å skape best mulige forhold for babyen.

Men dette stemmer jo ikke. Hver eneste røyk skader babyen. Har du noen kilder på at stress er mer skadelig enn røyk?

Regner med lege og jordmor vet hva de snakker om! De hadde nok ikkje sagt det de sa uten at de hadde noe kunnskap om det.. Men dette er jo og snakk om snus og ikkje røyk, og etter d eg har hørt, så kan røyking være mer skadelig enn snus.. (Nei har ikkje noe forskning å vise til,bare d eg har lest og hørt av lege og jordmor)

Regner med lege og jordmor vet hva de snakker om! De hadde nok ikkje sagt det de sa uten at de hadde noe kunnskap om det.. Men dette er jo og snakk om snus og ikkje røyk, og etter d eg har hørt, så kan røyking være mer skadelig enn snus.. (Nei har ikkje noe forskning å vise til,bare d eg har lest og hørt av lege og jordmor)
Joda, du finner lett leger og jordmødre som gir feil informasjon. Helsedirektoratet sier derimot at det ikke er bedre å røyke litt enn å stresse. Både røyk og snus er farlig hver gang du bruker det, men mener å huske at snus kanskje er hakket verre, uten at jeg kan si det helt sikkert.

Joda, du finner lett leger og jordmødre som gir feil informasjon. Helsedirektoratet sier derimot at det ikke er bedre å røyke litt enn å stresse. Både røyk og snus er farlig hver gang du bruker det, men mener å huske at snus kanskje er hakket verre, uten at jeg kan si det helt sikkert.

Hos min lege fikk jeg beskjed om at det var bedre at jeg tok meg noen trekk enn at jeg tok medisinering når jeg gikk gravid.
Er 6mnd gravid med nr 4 og har enda ikke tatt ett trekk (røyker ikke til vanlig når jeg ikke er gravid men bruker kanskje 1-2 røyk i året om jeg ikke har tilgang til medisinene mine)
Har blitt flink til å lytte til kroppen og la den bestemme litt og :-)
Det som er at helsedirektoratet sine råd er ikke abselutte, en lege kjenner sin pasient langt bedre enn helsedirektoratet sine folk slik at en anbefaling fra lege vil bli langt mindre generell og langt mer personlig.

Snus er vel verre fordi nikotinet er lenger i kroppen siden en har snusen lenger i munnen enn en røyk.

Dette med røyk er bedre enn stress er BS.

Back
Topp