snus under graviditet

Klaramari

Glad i forumet
Vårt endel mediestorm rundt nye snuse i svangerskapet reklamen på tv.
Mange mener den er for stygg og drøy, men når mødre ikke forstår alvorlig av å lese/høre snus skader barnet de bærer må sterkere midler til, og man må være direkte og brutal.
Det er snakk om helsa til et ufødt barn!
Personlig skjønner jeg ikke hvordan kommende mødre kan være så egoistiske å snuse/røyke i svangerskapet :/

Nikotin er nikotin uansett om det kommer via røyk eller snus. Forstår ikke at noen tar sjansen.

Men tror heller ikke at det er rette veien å gå å prøve å skremme folk til å slutte. Ofte oppnår man da motsatt resultat.

Enig! Og jeg syns det samme om de som røyker og :( mulig det ikke er like skadelig som snusing (?) men det er så idiotisk at ta risikoen for fosterskader bare for nikotinet sin skyld. Jeg hadde røyket i ca 10 år men sluttet når vi ville prøve å bli gravid første gang. Viljen av å skaffe barn var sterkere enn viljen at røyke.
Dessverre var det en venninne til meg som ble såpass dårlig når hun forsøkte å stumpe røyken at hennes lege anbefalt henne at det var bedre for henne å fortsette røyka i stedet...

Last edited:
Nikotin er nikotin uansett om det kommer via røyk eller snus. Forstår ikke at noen tar sjansen.

Men tror heller ikke at det er rette veien å gå å prøve å skremme folk til å slutte. Ofte oppnår man da motsatt resultat.
Det er sant, men det er også vanskelig å få alle til å endre oppfatning om noe. Noen blir provoserte mens noen annen blir redde. Selv tenkte jeg "åh hva jeg er glad at jeg ikke snuser" så om jeg hadde snusat hadde jeg nok sluttet.

Jeg forstår heller ikke hvordan folk kan fortsette med røyking eller snus under svangerskapet og ammeperioden!
Men nå er det noen som faktisk ikke har like lett som f.eks oss med å slutte til tross for graviditet å da blir det litt dumt av vis skal kritisere dem og få dem til å føle seg enda dårligere enn det de allerede gjør.
De fleste vill jo stumpe røyken eller kutte snusen når en får positiv test, noen vill sefølgelig ikke OG det syns jeg ikke er greit! Jeg respektere de som vill og prøver å kutte ut nikotinen under svangerskape og heier på at de skal klare det, men de som ikke er interesert engang til å kutte ned forbruket, de har jeg ikke høye tanker om!

Mange bruker også våre foreldre som argument; "mor røykte gjennom alle svangerskapene og vi tok ikke skade av det", "dagen gravide er hysteriske, nesten alle gravide røykte før!", sinsykt dårlig holdning og JA ikke alle fikk alvorlige skader men en hel del gjorde det også OG med dagens kunnskap vet vi etter MANGE år med forskning hva nikotin bruk i svangerskape KAN før til!
- For tidlig fødsel
- Lav fødselsvekt
- Døfødt
- krybbedød
Og mye mer! Hvem i sine fulle fem er villige til å ta den sjansen når det kommer til barnet sitt?

Jeg forstår heller ikke hvordan folk kan fortsette med røyking eller snus under svangerskapet og ammeperioden!
Men nå er det noen som faktisk ikke har like lett som f.eks oss med å slutte til tross for graviditet å da blir det litt dumt av vis skal kritisere dem og få dem til å føle seg enda dårligere enn det de allerede gjør.
De fleste vill jo stumpe røyken eller kutte snusen når en får positiv test, noen vill sefølgelig ikke OG det syns jeg ikke er greit! Jeg respektere de som vill og prøver å kutte ut nikotinen under svangerskape og heier på at de skal klare det, men de som ikke er interesert engang til å kutte ned forbruket, de har jeg ikke høye tanker om!

Mange bruker også våre foreldre som argument; "mor røykte gjennom alle svangerskapene og vi tok ikke skade av det", "dagen gravide er hysteriske, nesten alle gravide røykte før!", sinsykt dårlig holdning og JA ikke alle fikk alvorlige skader men en hel del gjorde det også OG med dagens kunnskap vet vi etter MANGE år med forskning hva nikotin bruk i svangerskape KAN før til!
- For tidlig fødsel
- Lav fødselsvekt
- Døfødt
- krybbedød
Og mye mer! Hvem i sine fulle fem er villige til å ta den sjansen når det kommer til barnet sitt?
De mødrene burde få straff, er omsorgssvikt spørre meg!
Er uvirkelig for meg å utsette mitt barn for helsefare! Klarer man ikk slutte røyke/snuse så er man ikke klar for morsrollen, da er man så egoistisk og klarer ikke sette andre foran seg selv :s

Syns reklamen er litt vel drøy.. Glad for at jeg sluttet med den slags lenge før jeg tenkte på å bli gravid.

Jeg har ei venninne som røykte gjennom svangerskapet med alle sine og røyker fortsatt rundt barna. Minste er 3 år. Syns det er egoistisk og ekkelt. Barna skal alltid komme først, helt i fra positiv test <3

Syns reklamen er litt vel drøy.. Glad for at jeg sluttet med den slags lenge før jeg tenkte på å bli gravid.

Jeg har ei venninne som røykte gjennom svangerskapet med alle sine og røyker fortsatt rundt barna. Minste er 3 år. Syns det er egoistisk og ekkelt. Barna skal alltid komme først, helt i fra positiv test <3
De stakkars barna har jo ikke noe valg når de ligger i magen våres! Det samme gjelder jo når de er født, de vet ikke at det er skadelig osv! Det er så sykt feil å utsette en unge for slikt!!

Jeg forstår at noen kan ha vansker med å slutte, men de som rett og slett gir F skulle blitt sparka bak!!!

Å slutte å røyke/snuse under svangerskap og ammeperiode vill ikke si du ALDRI kan gjør det igjen, du må bare slutte for en kort periode av live, så hva er probleme da!?

Også kommer jeg med min mening da, blir vel sikkert misforstått, men det får bare være. Jeg syns reklamen er ALT for drøy. Jeg syns absolutt ikke at man skal røyke/snuse/drikke når man er gravid, eller rundt barn. Men jeg mener at det er noe hver og en får ta et valg på selv. Hvis ikke får de lage reklamer mot ALT man ikke burde spise/drikke når man er gravid. Eller at man ikke burde slanke seg når man er gravid. Jeg har virkelig ikke noe med å dømme andre for hva de gjør.
Men jeg mener egentlig dette uansett om man er gravid eller ikke, skal man slå ned på røyk/snus, får man slå ned på alt som er skadelig for kroppen. Alkohol, feit mat, godteri, potetgull.
Ikke misforstå, er ikke for snus/røyk under graviditet. Er bare veldig opptatt av å ikke dømme andre for hva de gjør. Har en eks-svigermor som hele tiden skal lære barna at de som røyker er dumme. De er jo ikke det. Det er dumt å røyke, men det er ikke dermed sagt at man kan dømme folk som dum for det.

Også kommer jeg med min mening da, blir vel sikkert misforstått, men det får bare være. Jeg syns reklamen er ALT for drøy. Jeg syns absolutt ikke at man skal røyke/snuse/drikke når man er gravid, eller rundt barn. Men jeg mener at det er noe hver og en får ta et valg på selv. Hvis ikke får de lage reklamer mot ALT man ikke burde spise/drikke når man er gravid. Eller at man ikke burde slanke seg når man er gravid. Jeg har virkelig ikke noe med å dømme andre for hva de gjør.
Men jeg mener egentlig dette uansett om man er gravid eller ikke, skal man slå ned på røyk/snus, får man slå ned på alt som er skadelig for kroppen. Alkohol, feit mat, godteri, potetgull.
Ikke misforstå, er ikke for snus/røyk under graviditet. Er bare veldig opptatt av å ikke dømme andre for hva de gjør. Har en eks-svigermor som hele tiden skal lære barna at de som røyker er dumme. De er jo ikke det. Det er dumt å røyke, men det er ikke dermed sagt at man kan dømme folk som dum for det.

Jeg er helt enig med deg. Jeg ville absolutt ikke utsatt barnet mitt for noen av delene, men det gir meg ikke rett til å fordømme andre for at de ikke klarer å slutte. Det er viktig at de som ikke kutter ut røyk/snus/alkohol helt vet konsekvensene av det, men de trenger ikke lære det ved hjelp av tilnærmet hånende og fordømmende reklamer og medier generelt. Jeg tror det i mange tilfeller kan virke mot sin hensikt; visse blir gjerne skremt ja, men hva med dem som blir bare mer stressa og føler de ikke kan oppsøke hjelp fordi de blir ansett som idioter og totalt hensynsløse av andre? (Nå snakker jeg med tanke på min tolkning av den reklamen).

Kjenner ingen som har snuset i svangerskapet og ikke sett reklamen.
Men på et generelt grunnlag burde man aldri dømme en person! Prøv å se verden med andre opplevelser og følelser, kjenner dessverre flere som har røyket under svangerskap, dette er smarte kvinner, noen greide å slutte under noen svangerskap mens andre svangerskap greide de ikke men felles for de alle er at de greide å trappe ned og hadde dårlig samvittighet ved hvert eneste trekk! Og de er fantastiske mødre, og ellers i hverdagen prøver de å beskytte ungene så mye som mulig ved å gå ut for å røyke, ikke røyke oppå dem osv.
Å si at sånne ting er omsorgssvikt for eksempel tyder på at man ikke vet hva omsorgssvikt faktisk er!
Og ved å prøve å spytte på røykere/snusere så får man som regel omvendt effekt, nemlig de blir stresset og deres reaksjon da er å røyke eller snuse!

Har ikke sett reklamen det siktes til, men mener at det generelt er bra at man opplyses om at røyking OG snusing (og selvfølgelig alkohol) ikke er bra når man er gravid! Det er faktisk ikke alle som er ikke opplyste om dette, selv om man skulle tro det nå til dags.

Selv har jeg ikke snuset etter at jeg fant ut at jeg var gravid, og JA jeg vet det kan være tøft å slutte! Men man er faktisk ansvarlig for et annet menneske og det bør være et mål å gi dette mennesket en best mulig start på livet. Så gode forutsetninger som mulig. Har også en person i nærmeste familie som røykte under hele svangerskapet... Og, selv om det selvfølgelig er hennes valg, så kunne jeg ikke holde meg fra å si fra om at det var skadelig for fosteret. Det handler ikke om moralisme, men om å bry seg. Synes også det er merkelig at en del leger sier at det er bedre å røyke/snuse moderat enn å slutte helt.

Til de som ikke har sett reklamen: det er fra en babyshower hvor de har quiz, så kommer det spørsmål om hvem som tror at barnet kommer til å ligge i kuvøse og til slutt hvem som tror barnet blir dødfødt :o

Syns hele reklamen er vemmelig :( blir lei meg når jeg ser den.

Enig i at denne reklamen var drøy og direkte grusom. Men den får oss til å bli bevisst og diskutere. Om den var helt vanlig og vennlig ville den kanskje ikke bli nevnt engang. Dette er deres strategi for å påvirke folk til å slutte. En teit strategi da, fordi at de går over grenser, og fordømmer folk som kanskje prøver så godt de kan men ikke får helt til å slutte. Jeg selv slutta med snus den dagen testen viste positivt, uten noe tvil om at det var rett. Men jeg kan skjønne at noen mennesker har vanskeligere for det enn andre. Vi er forskjellige og man kan ikke gå rundt å moralisere og fortelle andre hva de skal gjøre, da det er deres valg når alt kommer til alt.

Synes de menneske kan dømmes, setter du baby'n din i fare, har man grunnlag å dømme!! Og ja i mine øyne er du dum egoistisk og direkte slem mot ditt ufødte barn! Jeg blåser i grunnen du ikke klarer, spiller ingen rolle spørre meg

Til de som ikke har sett reklamen: det er fra en babyshower hvor de har quiz, så kommer det spørsmål om hvem som tror at barnet kommer til å ligge i kuvøse og til slutt hvem som tror barnet blir dødfødt :eek:

Syns hele reklamen er vemmelig :( blir lei meg når jeg ser den.

Oi... Tenkte det var mer en opplysningsfilm om at snus er skadelig.. Det hørtes litt over streken ut, enig i det.

Synes de menneske kan dømmes, setter du baby'n din i fare, har man grunnlag å dømme!! Og ja i mine øyne er du dum egoistisk og direkte slem mot ditt ufødte barn! Jeg blåser i grunnen du ikke klarer, spiller ingen rolle spørre meg
Da burde man kanskje ta et steg tilbake og finne ut hvilken type mor man vil bli selv?
En som fordømmer andre kan lettere gjøre at barnet vil fordømme og det kan føre til mobbing.
Hva med de som har noen ekstra kg?
Hva med de som drikker alkohol (uten å være gravid men ved barn)?
Fordømmer du mange eller " bare" de som røyker og snuser?
Ingen av oss er perfekte og utenforstående har faktisk ikke rett til å dømme!
Dømmer du de som bærer en skrikende unge ut fra butikken?
Dømmer du de som står ved en hylende unge uten å trøste?

Pass på plutselig kan du selv bli sittende der og da er det siste man vil å bli dømt av andre.

Mange som røyker snakker med jordmor/lege om det, og de følger det opp da har ikke privatpersoner noe de skulle sagt!

Da burde man kanskje ta et steg tilbake og finne ut hvilken type mor man vil bli selv?
En som fordømmer andre kan lettere gjøre at barnet vil fordømme og det kan føre til mobbing.
Hva med de som har noen ekstra kg?
Hva med de som drikker alkohol (uten å være gravid men ved barn)?
Fordømmer du mange eller " bare" de som røyker og snuser?
Ingen av oss er perfekte og utenforstående har faktisk ikke rett til å dømme!
Dømmer du de som bærer en skrikende unge ut fra butikken?
Dømmer du de som står ved en hylende unge uten å trøste?

Pass på plutselig kan du selv bli sittende der og da er det siste man vil å bli dømt av andre.

Mange som røyker snakker med jordmor/lege om det, og de følger det opp da har ikke privatpersoner noe de skulle sagt!

Vet at kommentaren din ikke var til meg - men synes det var et godt motargument, så fikk lyst å svare på det. Nå er det slik at helsemyndighetene går ut og sier at det er spesielt røyking og snus som er skadelig for fosteret - og øker risikoen for dødfødsel og lav fødselsvekt. Det er åpenbart en negativt ting å røyke/snuse som gravid. Og da mener jeg ikke man er fordomsfull ved å si at det er egoistisk eller dumt å røyke/snuse som gravid. For det er jo ikke bra! På samme måte som at jeg har spist litt sjokolade hver dag de siste ukene - jeg vet jo at det ikke er bra! Og da må jeg faktisk tåle å høre det fra for eksempel min samboer. Synes det er for lett å kalle andre fordomsfulle/frekke fordi man påpeker andres feil. Det bør ikke være så lett å bli krenket. Selvfølgelig, man skal ikke være frekk uten grunn og for eksempel rakke ned på andres utseende osv, men det er ganske åpenbart at røyking/snusing ikke er bra, og da må det være lov å si det.

Men interessant diskusjon! Og når det gjelder mange saker og ting - for eksempel hvor mye alkohol man kan drikke med barn til stede, og hvordan man skal håndtere en skrikende unge, så er det glidende overganger.

Vet at kommentaren din ikke var til meg - men synes det var et godt motargument, så fikk lyst å svare på det. Nå er det slik at helsemyndighetene går ut og sier at det er spesielt røyking og snus som er skadelig for fosteret - og øker risikoen for dødfødsel og lav fødselsvekt. Det er åpenbart en negativt ting å røyke/snuse som gravid. Og da mener jeg ikke man er fordomsfull ved å si at det er egoistisk eller dumt å røyke/snuse som gravid. For det er jo ikke bra! På samme måte som at jeg har spist litt sjokolade hver dag de siste ukene - jeg vet jo at det ikke er bra! Og da må jeg faktisk tåle å høre det fra for eksempel min samboer. Synes det er for lett å kalle andre fordomsfulle/frekke fordi man påpeker andres feil. Det bør ikke være så lett å bli krenket. Selvfølgelig, man skal ikke være frekk uten grunn og for eksempel rakke ned på andres utseende osv, men det er ganske åpenbart at røyking/snusing ikke er bra, og da må det være lov å si det.

Men interessant diskusjon! Og når det gjelder mange saker og ting - for eksempel hvor mye alkohol man kan drikke med barn til stede, og hvordan man skal håndtere en skrikende unge, så er det glidende overganger.
Poenget er at den personen nok føler seg elendig uten at andre skal åpenlyst dømme.
Og bedre å la helsesystemet ta hånd om dem fordi tro meg de aller fleste vet utrolig godt alle risikoer det er ved å røyke og å dømme de vil som sagt skape mer stress og mer røyking.
Også å si at de driver med omsorgssvikt osv blir å ta det veldig langt..etter noen år her inne har jeg hørt og sett mye men aldri at noen med viten og vilje prøver å ødelegge barnet sitt!

Back
Topp