snuppa80 *link*

Glad70

Forumet er livet
Jeg kom til å tenke på deg når jeg kom over dette, hentet fra Arbeidsmiljøloven:

§ 12-9. Barns og barnepassers sykdom

(1) Arbeidstaker som har omsorg for barn har rett til permisjon:

a) for nødvendig tilsyn med barnet når det er sykt,
b) hvis barnet skal følges til legeundersøkelse eller annen oppfølging i forbindelse med sykdom, eller
c) hvis den som har det daglige barnetilsynet er syk eller har permisjon etter denne paragraf på grunn av et annet barn.

(2) Retten til permisjon etter paragrafen her gjelder til og med det kalenderåret barnet fyller 12 år. Arbeidstaker har rett til permisjon inntil 10 dager hvert kalenderår eller inntil 15 dager dersom arbeidstaker har omsorg for mer enn to barn. Arbeidstaker har uansett rett til permisjon når det ytes omsorgspenger, pleiepenger eller opplæringspenger fra folketrygden.

(3) Dersom barnet har kronisk sykdom, langvarig sykdom eller har nedsatt funksjonsevne og det derfor er en markert økning av risikoen for at arbeidstaker får fravær fra arbeidet, har arbeidstaker rett til fri etter første ledd i inntil 20 dager hvert kalenderår. Retten til permisjon gjelder til og med det kalenderåret barnet fyller 18 år. Arbeidstaker har i tillegg rett til permisjon for å delta i opplæring ved godkjent helseinstitusjon eller offentlig kompetansesenter for å kunne ta seg av og behandle barnet.

(4) Arbeidstaker som har omsorg for barn har rett til permisjon dersom:

a) barnet blir innlagt i helseinstitusjon og arbeidstaker oppholder seg ved helseinstitusjonen,
b) barnet er utskrevet fra helseinstitusjon og arbeidstaker må være hjemme fordi barnet trenger kontinuerlig tilsyn og pleie, eller
c) barnet har livstruende eller annen svært alvorlig sykdom eller skade.

Ved permisjon etter bokstavene a og b gjelder aldersgrensene i andre og tredje ledd. Rett til permisjon etter bokstav c gjelder til og med det kalenderåret barnet fyller 18 år, men uten hensyn til alder hvis barnet er psykisk utviklingshemmet.

Det betyr jo at du har rett til permisjon etter AML når Eirik skal inn til operasjon. Men det står ikke hvorvidt man har krav på lønn da. Det vet vel arbeidsgiveren din vil jeg tro. I Staten bruker man å ha krav på lønn når man har krav på velferdspermisjon mener jeg, og jeg tror mange kommuner følger noenlunde samme som Staten.

Her er link til der jeg fant det, om du er intr.: http://lovdata.no/all/hl-20050617-062.html#12-9

På jobben så sitter jeg i noe som heter MBU (medarbeiderutvalg). Der har jeg mange ganger tatt opp dette med permisjon, siden ALLE får avslag på søknadene sine, uansett hva det dreier seg om. Og velferdspermisjon får vi noen ganger, men det står at man har krav på inntil 10 dager MED lønn, og DET praktiseres ikke hos oss (det med lønn står i vårt perm.reglement). Vår leder mener man skal bruke sykedager når det har noe med sykehus og leger å gjøre...
Så jeg vet jeg har krav på permisjon, men jeg har ikke råd til å ha permisjon uten lønn... Jeg skal så klart søke, kan ikke gi meg med det, men jeg skal også høre med legen om dette med sykemelding for de dagene han er lagt inn.

Koselig at du tenker på meg da, jeg tenkte på deg i sta!![:D] Driver og søker om utvidede antall sykt-barn dager, og har en klage som skal avgårde. Satt i kø hos NAV 15 minutter før jeg kom frem, rett før jeg sendte deg en pm i stedet for å kaste vekk tida der[8D]

ORIGINAL: snuppa80

På jobben så sitter jeg i noe som heter MBU (medarbeiderutvalg). Der har jeg mange ganger tatt opp dette med permisjon, siden ALLE får avslag på søknadene sine, uansett hva det dreier seg om. Og velferdspermisjon får vi noen ganger, men det står at man har krav på inntil 10 dager MED lønn, og DET praktiseres ikke hos oss (det med lønn står i vårt perm.reglement). Vår leder mener man skal bruke sykedager når det har noe med sykehus og leger å gjøre...
Så jeg vet jeg har krav på permisjon, men jeg har ikke råd til å ha permisjon uten lønn... Jeg skal så klart søke, kan ikke gi meg med det, men jeg skal også høre med legen om dette med sykemelding for de dagene han er lagt inn.

Koselig at du tenker på meg da, jeg tenkte på deg i sta!![:D] Driver og søker om utvidede antall sykt-barn dager, og har en klage som skal avgårde. Satt i kø hos NAV 15 minutter før jeg kom frem, rett før jeg sendte deg en pm i stedet for å kaste vekk tida der[8D]

Nei, så koselig at du tenker på meg når du har noe å klage på da![&:][:D]

Jeg synes det virker som om lederen deres ikke følger regelverket deres etter intensjonen. Er det ikke noen lenger opp i systemet dere kan snakke med da, og høre hvordan dette praktiseres ellers i kommunen? Det bør jo være likt for alle ansatte i den aktuelle kommunen, om ikke annet (og hvis disse permisjonsreglene er felles for alle kommunalt ansatte bør det jo være likt for alle kommuneansatte i landet. Men jeg vet ikke hvorvidt kommunenorge har noen felles hovedavtale eller noe sånt?)

Greit nok at du kan spørre legen igjen om dette med sykmelding, men jeg synes det blir feil å gjøre det sånn, hvis det egentlig finnes andre løsninger på "problemet".

ORIGINAL: Glad70

Jeg synes det virker som om lederen deres ikke følger regelverket deres etter intensjonen. Er det ikke noen lenger opp i systemet dere kan snakke med da, og høre hvordan dette praktiseres ellers i kommunen? Det bør jo være likt for alle ansatte i den aktuelle kommunen, om ikke annet (og hvis disse permisjonsreglene er felles for alle kommunalt ansatte bør det jo være likt for alle kommuneansatte i landet. Men jeg vet ikke hvorvidt kommunenorge har noen felles hovedavtale eller noe sånt?)

Greit nok at du kan spørre legen igjen om dette med sykmelding, men jeg synes det blir feil å gjøre det sånn, hvis det egentlig finnes andre løsninger på "problemet".

Når jeg tenker NAV så tenker jeg på deg, og det er ikke bare klaging asså[;)] Så det så[:D]

Lederen vår er egentlig utrolig flink, har ingen ting å utsette på henne!! Bortsett fra det med permisjon... Jeg trur hver kommune (kan) ha hvert sitt reglement, men er ikke helt sikker der asså... I alle fall er det klokkeklart i vårt reglement synes nå jeg, at vi KAN få INNTIL 10 dager hvert år, med LØNNET velferdspermisjon. Leder som skal avgjøre lønn eller ikke, iht skjønn. Det har vært tatt opp, og personalsjefen skal visst komme å snakke om det, men det er noen mnd siden det ble sagt. Så vi får se, jeg tar det opp igjen neste uke[;)]
Og jeg ser jo heller ikke poenget med å få sykemelding, hvis bare regelverket kunne vært fulgt - og tolket likr. Jeg vet nemlig at et annet sted i kommunen fikk en mann perm med lønn for å følge sin samboer til en operasjon... En puppeplastisk operasjon...[8|][>:]

ORIGINAL: Glad70

Når jeg tenker NAV så tenker jeg på deg, og det er ikke bare klaging asså[;)] Så det så[:D]

Lederen vår er egentlig utrolig flink, har ingen ting å utsette på henne!! Bortsett fra det med permisjon... Jeg trur hver kommune (kan) ha hvert sitt reglement, men er ikke helt sikker der asså... I alle fall er det klokkeklart i vårt reglement synes nå jeg, at vi KAN få INNTIL 10 dager hvert år, med LØNNET velferdspermisjon. Leder som skal avgjøre lønn eller ikke, iht skjønn. Det har vært tatt opp, og personalsjefen skal visst komme å snakke om det, men det er noen mnd siden det ble sagt. Så vi får se, jeg tar det opp igjen neste uke[;)]
Og jeg ser jo heller ikke poenget med å få sykemelding, hvis bare regelverket kunne vært fulgt - og tolket likr. Jeg vet nemlig at et annet sted i kommunen fikk en mann perm med lønn for å følge sin samboer til en operasjon... En puppeplastisk operasjon...[8|][>:]

Det er jo helt absurd med slike forskjeller i en og samme kommune.[>:]

Jeg trodde forresten ikke den som ble operert fikk sykmelding en gang jeg, hvis det er snakk om rent plastiske operasjoner, sånne man gjør for forfengelighetens skyld. Ikke noe jeg har kjennskap til altså, så ikke ta det som sikkert, men mener å ha hørt at man ikke får sykmelding for slikt. Og i såfall blir det jo veldig rart om samboeren får velferdspermisjon for å følge henne.[8|]

Får håpe det blir en skikkelig gjennomgang av hvordan man skal utøve skjønn etter disse reglene i deres kommune da. Hos os er det en selvfølge at man får innvilget velferdspermisjon hvis man skal følge barnet til lege/spesialist/helsestasjon osv.

Back
Topp