Svar på tråd

Vårt/mitt møte med offentlig er ikke det beste.

Jeg hadde første time hos off gyn i nov 2018, og fikk diagnosen på stedet. Vi hadde ikke brukt prevensjon de siste seks mnd, pga manglende mens. Jeg sitter der, alene, og føler at verden raser sammen. Gyn gir meg et papir med minimalt om diagnosen printet ut, og en kommentar om vekten min. Jeg sitter der med tusen spørsmål, men hun er klar for neste pasient og skyver meg ut døren, med løfte om ny time om seks mnd.

Seks mnd kommer og går, jeg har fortsatt tusen og tre spørsmål og Googler aktivt. Ny time kommer til slutt, med ny undersøkelse, nye kommentarer om vekten min og en beskjed om å gå ned i vekt. Jeg får stilt noen spørsmål, men svarene er vage. Vi har nå nådd ett år uten prevensjon, jeg har hatt mens to-tre ganger siden sist gyn-besøk og sliter med metformin. Ny time om seks mnd, ut døra og værsågodnestemanntakk.

Seks mnd går, jeg Googler mer og blir litt mer klok. Finner medikamenter som pergotime, femar, otrivelle mm. Spør gyn om det er noe vi kan gjøre for å få meg gravid, men svaret er "nei." Da vet jeg at hun lyver. Blir lovd partime om tre mnd.

Mannen stiller opp, og leverer spermprøve som viser nedsatt ettellerannet. Han skal levere ny prøve om tre mnd, som viser det samme. Gyn snakker mest om adopsjon, men nevner prøverør i en bisetning. Vi er nå komt til februar 2020.

Ny partime høsten 2020, der gyn sier hun kan sende inn søknad til IVF, men pga vekten min skal forhåpninger våre vere tilnærmet lik null. Jeg får nok en gang vekten min kastet tilbake på meg, og når jeg spør om det er noe annet jeg kan prøve, gjøre, er svaret bare "metformin". Nå har jeg heldigvis kommet opp i 2x500 to ganger daglig, og får noe som ligner på skryt for første gang.

Siste time hadde vi februar/mars 2021, da vi fikk avslag på IVF og en beskjed om å ringe lege eller gynekolog når jeg hadde fått ned xx antall kilo. Frem til da er det ingenting de kan gjøre.

Vekten sitter som fastlimt. Jeg teller kalorier, holder meg aktivt men vekten står stabilt innenfor en ramme på tre-fire kg. Når håper jeg at myoinotisol skal gjøre susen og kickstarte litt forbrenning hos meg!

Back
Topp