Snart to og vil ikke sove om kvelden

Nillo

Forelsket i forumet
Juligull2021
Hei! Vi fikk hjelp til leggesituasjon og innsovning/sove på egenhånd av helsesykepleier da mini var ca 18 måneder (4 måneder siden). Det tok noen dager og så gikk det stort sett knirkefritt. Frem til for snart tre uker siden. Det har jo blitt lysere om kvelden og det har vært veldig varmt (hvis vi forsøker å få det mørkt i rommet ved å lukke døren, er konsekvensen at det blir nærmere 30 grader på soverommet). Vi legger vanligvis rundt 19. Men de siste ukene har mini har ikke sovnet før rundt 22. Det gir jo dårlig stemning og utslitte foreldre som ikke får gjort annet. Har andre tilsvarende erfaringer med Mini-snart-to-år? Har noen råd? Kontakte helsesykepleier igjen?
 
Hvis dere fikk god hjelpe fra HS sist ville jeg endt om en ny samtale.

Videre er det veldig vanlig med problemer rundt innsovning rundt 2 år da. Dog har det her tatt minst 1time i godt over et år. Tar mellom 1 og 2 timer hver kveld, men varierer hvor mye styring det er i løpet av den tiden

Litt egger 2 år begynte de siste melkejekslene å presse seg frem her. De er enda ikke gjennom tannkjøttet, alle 4. Han er 2 år og 5 mnd nå, tennene har holdt på siden 2 år og 2 mnd. Jeksler tar sin tid, men ikke alle kvelder det plager han så veldig.

Varmt soverom gjør det umulig å sove for både liten og stor, så om det er kalr sammenheng mellom varmen og kråkeri ved legging, ville jeg tenkt at det skulle gå seg til npr temperaturen går ned igjen.
 
Her ble legginga mye verre ved 2 år. Med begge to faktisk. Tror det er ganske vanlig ved denne alderen.
 
Hei! Vi fikk hjelp til leggesituasjon og innsovning/sove på egenhånd av helsesykepleier da mini var ca 18 måneder (4 måneder siden). Det tok noen dager og så gikk det stort sett knirkefritt. Frem til for snart tre uker siden. Det har jo blitt lysere om kvelden og det har vært veldig varmt (hvis vi forsøker å få det mørkt i rommet ved å lukke døren, er konsekvensen at det blir nærmere 30 grader på soverommet). Vi legger vanligvis rundt 19. Men de siste ukene har mini har ikke sovnet før rundt 22. Det gir jo dårlig stemning og utslitte foreldre som ikke får gjort annet. Har andre tilsvarende erfaringer med Mini-snart-to-år? Har noen råd? Kontakte helsesykepleier igjen?
Vår lille er 18 måneder slik som din var omtrent første gangen dere fikk hjelp. Jeg har merket at varmen og at det er lyst lenge om kvelden har gjort at leggingen blir veldig forskjøvet her også.

Å lage rommet så mørkt som mulig med gardiner, persienner og/eller rullegardin osv kan man prøve. Og å lufte godt på rommet en god stund før leggetid, men er det varmt så kan jo ofte varmen komme inn istedet:wacky: så vifte kan være smart. Gir jo også en liten 'white noice' effekt og kan stå og blåse på litt svakt nivå om natten utover i rommet, altså ikke rett i fjeset på barnet hehe Jeg har gått på den smellen noen ganger selv, det er så deilig å sove med en sval bris men da var jeg god og hes morgenen etter:hilarious:

Ser det er mange erfarne jenter her inne skriver at det kan være både tenner, alder og en periode du er i som gjør leggingen vanskelig i tillegg til varme og lyse kvelder. En samtale med helsesøster kan være en god ide om det hjalp sist.


Håper du får noen gode tips her inne og eventuelt hos helsesøster :Heartred
 
Jeg lufter å gjør det kjølig før legging, å så åpner vi døren når de er sovna.
 
Jeg lufter å gjør det kjølig før legging, å så åpner vi døren når de er sovna.

Hadde man bare hatt sånn hus at det faktisk gikk an å lufte rommet kjølig :hilarious: det hadde vært noe.
 
Har varmepumpe med kjøling :) redda livet vårt i dette varme/kalde huset!

Ja, vi leier, så er vel ikke så lett å sette inn.
Men skal det være så varmt hele sommeren tror jeg vi må vurdere en vifte med noe kjøling, eller går over til å sove ute i telt i hagen :hilarious: der blir det skygge og kjølig mye fortere enn inne i huset
 
Back
Topp