Snart toåring for glad i kumelk?

Det er vel litt delte meninger om det og siden melk nærmest er religion i Norge sies det lite høyt om det som ikke nødvendigvis er veldig bra :p
Men her er en forskningsstudie som peker på ulike risikoer ved høyt melkeinntak og hva som jevner det ut. Man må generelt spise mer frukt og grønt for å minske risikoen ved høyt melkeinntak, mens man derimot ikke har noen helserisiko ved å drikke lite melk :) så for meg taler det for at det beste er å begrense hvor mye som drikkes, men det er jo slik jeg tolker det.

Dette gjelder voksne, barn bør ikke ha fri tilgang til melk og den daglige dosen skal også legges sammen med det de eventuelt spiser av yoghurt. Det er for ikke å hemme kroppens opptak av jern :)
https://forskning.no/aldring-mat-og...melk-bor-ogsa-spise-mye-frukt-og-gront/361124

Det er viktig å se på hva ved høyt inntak av melk som gir en potensiell risiko, og det er fettet som er synderen her. De fleste av oss får i oss veldig mye mer fett gjennom andre ting enn et normalt inntak av melk. ;)

Det er viktig å se på hva ved høyt inntak av melk som gir en potensiell risiko, og det er fettet som er synderen her. De fleste av oss får i oss veldig mye mer fett gjennom andre ting enn et normalt inntak av melk. ;)

Ja, men så blir det jo ekstremt om man setter sammen et vanlig gjennomsnittlig kosthold pluss store mengder melk :)

Jeg puttet litt vann sammen med melken i koppen hennes i går kveld og i dag og hun slukte det allikevel☺️ Begrenset det også mer i går og i dag tidlig enn før, men som jeg også skrev så her vi begrenset inntaket hennes før også. Ungen spiser for det meste mat til alle måltider, men melk er det beste hun vet og det var litt det jeg lurte på om var normalt. Jeg drikker ikke melk selv, men gjorde det mye som barn og ungdom. Hadde aldri hørt at man måtte begrense det før HS sa det til meg på ettårskontrollen, men det er jo logisk. Hun spiser både kjøtt og grove kornprodukter så vil ikke tro det er noe mangel på jern i kroppen hennes. Hun er et friskt barn som sjeldent er syk med utrolig mye energi så har aldri mistenkt at hun får i seg for lite av noe. Men hun var i mine øyne «unormalt» glad i denne melken, men jeg ser jo at flere sine barn er det også. Vi får bare sørge for at hun ikke får i seg mer enn 5dl melk eller 4dl og en yoghurt daglig.

Vi fikk beskjed av hs om at barn skulle ha maks 500ml melk i døgnet. Det har med opptak av kalsium eller jern å gjøre. Husker ikke hva hun sa.

Og vi har gått over til mme igjen fordi hs sa det var anbefalt frem til barn er 3 år nå.
Der er også riktige sammensetninger av stoffer så man trenger ikke begrense mengden.

Får du i deg normal mengde mat så får du jo vitaminer og mineraler fra andre kilder, også det som melk mangler. Men tror nok problemet med jernopptak likevel kan være der, men da tror jeg nok realistisk at man snakker om ekstremtilfeller.
Ja melk hemmer jernopptak, ikke mye som skal til heller

Men er det da 5dl MME også om dagen eller kan det være mer MME enn melk? Vår gutt drikker 4 MME flasker i døgnet med rundt om 180ml pr flaske og havner jo da over. Pluss han får 0,5 dl melk til frokost og kveldsmat tilsammen. Hva mener dere?

Men er det da 5dl MME også om dagen eller kan det være mer MME enn melk? Vår gutt drikker 4 MME flasker i døgnet med rundt om 180ml pr flaske og havner jo da over. Pluss han får 0,5 dl melk til frokost og kveldsmat tilsammen. Hva mener dere?

Han er jo så liten at mme fortsatt kan være en stor del av maten hans. Ved ett år ammer jeg sønnen min 8 ganger per døgn, så selv om jeg ikke hadde oversikt over antall ml var jo mye av det han fikk i seg melk. Om han drikker 0,5 dl kumelk i tillegg synes jeg det høres mye ut, og med 4 flasker mme i døgnet ville jeg personlig bare gitt vann til måltidene i stedet sånn at det ikke tar opp plassen til fast føde, både sånn næringsinnholdsmessig og fordi melk som tørstedrikk fyller opp magen så man kjenner seg fort mett. Men sjekk med helsestasjonen om du er veldig usikker :)

Han er jo så liten at mme fortsatt kan være en stor del av maten hans. Ved ett år ammer jeg sønnen min 8 ganger per døgn, så selv om jeg ikke hadde oversikt over antall ml var jo mye av det han fikk i seg melk. Om han drikker 0,5 dl kumelk i tillegg synes jeg det høres mye ut, og med 4 flasker mme i døgnet ville jeg personlig bare gitt vann til måltidene i stedet sånn at det ikke tar opp plassen til fast føde, både sånn næringsinnholdsmessig og fordi melk som tørstedrikk fyller opp magen så man kjenner seg fort mett. Men sjekk med helsestasjonen om du er veldig usikker :)

Ja jeg overdrev med 0,5 for det er 0,05dl melk han drikker i tillegg til MME og vann. Men ja jeg merker også at han drikker seg mett fremfor å spise. Jeg bare synes det er så fælt å ta fra han melka. Var selv melk unge som drakk en liter melk når jeg var ferdig på skolen så slapp jeg å spise middag og kunne leke ute til kveldsmat. Det derimot får han ikke lov til da. Men er jo så kos med melk også sover han så mye bedre med en flaske melk i hånda.

Ja jeg overdrev med 0,5 for det er 0,05dl melk han drikker i tillegg til MME og vann. Men ja jeg merker også at han drikker seg mett fremfor å spise. Jeg bare synes det er så fælt å ta fra han melka. Var selv melk unge som drakk en liter melk når jeg var ferdig på skolen så slapp jeg å spise middag og kunne leke ute til kveldsmat. Det derimot får han ikke lov til da. Men er jo så kos med melk også sover han så mye bedre med en flaske melk i hånda.

Da er det ikke like mye. Du kan jo bare gi vann til måltidene i stedet om det virker som han drikker seg mett. Men mme til kvelden og de andre mmeflaskene du nevner Ila døgnet kan han helt sikkert få :) Han er sikkert tettest knyttet til flaskene med mme og tidspunktene han får dem, så antar han ikke synes det er såå gæli å få vann til frokosten likevel.

Da er det ikke like mye. Du kan jo bare gi vann til måltidene i stedet om det virker som han drikker seg mett. Men mme til kvelden og de andre mmeflaskene du nevner Ila døgnet kan han helt sikkert få :) Han er sikkert tettest knyttet til flaskene med mme og tidspunktene han får dem, så antar han ikke synes det er såå gæli å få vann til frokosten likevel.
Nei det er helt sant. Er nok jeg som er mest knytta til melk til frokost og kvelds. Men han må jo ikke ha det samme som meg :shy:

Beregner man melkeinnholdet i yoghurt som i vanlig melk? Typ. 1dl yoghurt = 1dl drikkemelk?
Og hvor mange dl er det i et lite yoghurtbeger?:p Her går det mest i juice og vann med isbit, men yoghurt er veldig poppis.

Beklager, må bare spør.. Er 0,5 dl mye?? Eller tenker dere liter her? Om barnet får 0,05dl melk hver dag tilsvarer det ei teskjei melk:p

Beregner man melkeinnholdet i yoghurt som i vanlig melk? Typ. 1dl yoghurt = 1dl drikkemelk?
Og hvor mange dl er det i et lite yoghurtbeger?:p Her går det mest i juice og vann med isbit, men yoghurt er veldig poppis.

Beklager, må bare spør.. Er 0,5 dl mye?? Eller tenker dere liter her? Om barnet får 0,05dl melk hver dag tilsvarer det ei teskjei melk:p

Er noen slurker til måltidet.

Er noen slurker til måltidet.
Var det jeg tenkte du mente :-) 0,5dl hørest riktig ut!
Om du synest det blir mye melk kan du jo bytte ut med juice? De skal helst ikke ha fra konsentrat når de er så små, mener jo også et alternativ å lage seg av en moden appelsin? Vi blander ut juicen med vann, ca 50/50. Toåringen synest den blir for sterk om ikke.

Jeg ville holdt meg til anbefalingene av meieriprodukter, spesielt ettersom melk er tilsatt jod, og det skal man ikke ha for mye av.

Back
Topp