Snart klar for enda en i flokken

ØnsketOmEnTil

Glad i forumet
Vi som prøver :)
Maiskolbene 2023 :-)
Hei alle sammen, tenkte kanskje jeg skulle prøve å føre dagbok for å få utløpe for litt tanker underveis i prosessen :)

Litt info om meg/oss. Vi er en familie på 4, meg og min forlovede, samt hund og ett barn på litt over 1 år. Vi var så heldige å få vår datter i mai 2023 etter et langt og tungt svangerskap. Jeg fikk bekkenløsning i uke 6-7 og det ble bare verre og verre underveis i graviditeten. Jeg var sykemeldt eller i svangerskapspenger fra to dager etter positiv test. Jeg har en aktiv jobb og lider av "flink pike" syndrom ovenfor arbeidsgiver/kollega. På det meste jobbet jeg 30% med halve dager og tilrettelagte arbeidsoppgaver, men jeg hadde jo ingenting på jobb å gjøre... Jeg gikk til fysio og kiropraktor hele graviditeten uten at det hjalp nevneverdig, brukte bekkenbelte uten effekt og til slutt endte jeg opp på krykker de siste månedene. Det var tungt for psyken å sitte så mye inne og ikke klare å gå på kjøpesenter, gå tur eller noe for å få tiden til å gå. Samboer og familien min stilte opp som helter og vasket hus, lagde mat, masserte meg og alt som måtte være :Heartred Jeg ble satt i gang en uke før termin grunnet "invalidiserende bekkenløsning" da jeg rett og slett ikke klarte mer. Måtte ha hjelp til absolutt alt fra å snu meg i senga, ta på meg truse o.l., jeg bare gråt og var på nippet til å sitte i rullestol.

Fra ballong ble satt inn og jeg var helt umoden til jenta vår var ute gikk det 25 timer, så jeg hadde en rask igangsettelse til å være førstegangsfødende. Det var en heftig opplevelse som jeg syntes var litt traumatisk med en gang, men nå er jeg der at jeg gleder meg igjen til neste gang. Kroppen og sinnet er merkelig sånn :hilarious::hilarious: Etter fødsel var det heller ingen dans på roser. Jeg ventet på at bekkenet skulle bli bedre bare barnet var ute, for det hadde jo alle trøstet meg med gjennom graviditeten. Det skjedde ikke i mitt tilfelle... Jeg hadde full betennelse i alle tre bekkenledd i mange mnd etter fødsel, så jeg fikk ikke trillet tur før veslemor var 5 mnd gammel. Jeg var helt avhengig av samboer for å få bysset jenta vår i søvn da jeg ikke klarte det selv og det tok flere uker før jeg klarte å stå ved stellebordet og skifte bleier. Jeg var livredd for at kroppen min var ødelagt for alltid og at jeg skulle bli ung ufør. Jeg ble veldig engstelig og tankekjøret var på døgnet rundt. Jeg var så lei meg for at jeg ikke fikk den fine barseltiden jeg hadde sett for meg og jeg gikk inn i en skikkelig fødselsdepresjon. Heldigvis ble dette plukket fort opp av de rundt meg og jeg fikk rask hjelp av kommunepsykolog og helsesøster! :Heartred

Etter mye tid, spesialisert fysioterapi og kiropraktortimer, trening, og egeninnsats er bekkenet nå på god bedring og jeg klarer faktisk å jobb 100%, noe som er helt utrolig. Jeg har fortsatt problemer, som kanskje alltid vil være der, og jeg må prioritere hva jeg bruker kroppen min på. Jeg kan ikke nødvendigvis både trene og jobbe samme dag, men det er levbart.

I lang tid så var både jeg og samboer usikre på om vi turte å få et barn til, men jeg klarer ikke å legge fra meg tanken og vi ser jo at kroppen har bedret seg. Så nå satser vi igjen og håper jeg ikke blir helt invalid på veien dit :nailbiting::p

Vi har funnet ut at vi gjerne ønsker oss barn født fra mai og utover igjen da vi syntes mai var en veldig fin tid med forrige barn. Så da må vi begynne å prøve i august, og det nærmer seg jo med stormskritt. Forrige satt på første ordentlige forsøk, så vi får se hvordan det går denne gangen. Både EL-tester og graviditetstester er nå på vei i posten og jeg begynte aldri på prevensjon etter fødsel så det er klart. Jeg skulle gjerne prøvd allerede, men da jeg skal begynne på et årsstudium i august som har eksamen tidlig i mai 2025 så føler vi at april passer litt dårlig. Barnehagedekning her er heller ikke så mye å skryte av, så barnet får ikke bhgplass før august året etter. Med maibarnet måtte vi ta ut mye ferie og 2 mnd ulønnet permisjon, det er jo en kostbar affære, så det er også en faktor... Men hvem vet, vi bruker ikke prevensjon og hopper av i svingen så man vet jo aldri :angelic:

Da er EL- og graviditetstester kommet i posten. Har også fått concive plus. Vi brukte det da jeg ble gravid med forrige baby så tenker hvorfor ikke bruke det igjen :) Jeg har startet på folsyre igjen og er nå på syklusdag 3. Skal bare komme meg gjennom denne syklusen så kan vi begynne å prøve :Heartred Kjenner jeg begynner å tenke stadig mer på prøving, graviditet osv, så kjenner at denne mnd gjerne kan gå fort :hilarious:

Okei, nye planer! Da det nå har skjedd ting på jobbfronten som rokker om på en del ting så har vi i kveld bestemt oss for å sette i gang med prøvingen allerede denne mnd :p Så da har jeg i følge Flo eggløsning om 7 dager og begynner eggløsningstesting allerede i kveld. Ting ble plutselig veldig virkelig :hilarious::Heartred

Okei, nye planer! Da det nå har skjedd ting på jobbfronten som rokker om på en del ting så har vi i kveld bestemt oss for å sette i gang med prøvingen allerede denne mnd :p Så da har jeg i følge Flo eggløsning om 7 dager og begynner eggløsningstesting allerede i kveld. Ting ble plutselig veldig virkelig :hilarious::Heartred
Æh! Spennende :D lykke til! Gleder meg til å følge deg!

PP 1 CD 17

Jeg venter og venter på EL. I følge Flo og Premom skulle jeg allerede hatt EL og jeg pleier egentlig å ha en ganske stabil syklus med EL ca. CD 14-16.
Trodde egentlig EL skulle komme i dag da jeg fikk blinkende smiley på morgenen og litt økte tester i går, men har ikke skjedd noe mer siden :rolleyes:
Typisk at når vi endelig skal begynne å prøve så lar EL vente på seg. Skjønner ikke helt hvorfor den er treg denne mnd. Jeg skjønner at noen dager til eller fra ikke er så farlig, men hver dag blir veldig lang og skuffende når man bare går og venter. Føler jo ikke at jeg tenker på noe annet og begynner nå å gå tom for tester snart.
IMG_5271.png

PP 1 CD 17

Jeg venter og venter på EL. I følge Flo og Premom skulle jeg allerede hatt EL og jeg pleier egentlig å ha en ganske stabil syklus med EL ca. CD 14-16.
Trodde egentlig EL skulle komme i dag da jeg fikk blinkende smiley på morgenen og litt økte tester i går, men har ikke skjedd noe mer siden :rolleyes:
Typisk at når vi endelig skal begynne å prøve så lar EL vente på seg. Skjønner ikke helt hvorfor den er treg denne mnd. Jeg skjønner at noen dager til eller fra ikke er så farlig, men hver dag blir veldig lang og skuffende når man bare går og venter. Føler jo ikke at jeg tenker på noe annet og begynner nå å gå tom for tester snart. Vis vedlegget 439496
Føler med deg, utrolig kjedelig å vente på eggløsning. Den kom CD27 her denne måneden. Håper den kommer snart for deg!

Såpass ja! Da er det virkelig lov å være lei venting... Har Lutealfasen da blitt kortere eller er den like lang som den pleier?
Vet ikke enda, er 4 DPO i dag. Men har tatt enkel dose letrozol denne måneden og går på progesteron nå. Vanligvis eggløsning rundt CD18 og defekt lutealfase.

PP 1 CD 18
IMG_5274.png

I dag er jeg egentlig litt lei meg. Skulle hatt EL 12/7, men her skjer det ingenting. Fått blinkende smiley på CB i 3 dager. Har egentlig gått greit til nå for jeg har hver dag hatt troen på at nå kommer snart eggløsning, men ikke i dag. Kjenner jeg bare er negativ og lei. Vil bare bli ferdig med denne syklusen.... Er så utrolig typisk at den mnd vi faktisk skal begynne å prøve så kommer den seneste EL jeg har hatt. Ikke at det er helt krise, men på grunn av faktorer på privaten og med jobb så skulle jeg virkelig håpe at prøvingen kunne begynne allerede denne måneden. Må bare bli gravid så fort som mulig. Tanken stresser meg nok litt, føler vel litt på presset. Samtidig så føles det ut som at alt jobber imot meg om dagen både på jobb og kroppslig, så det gjør vel følelsene litt forsterket. La inn aksjer igjen i går. Må kjøpe flere EL-tester i dag

Last edited:
PP1 CD 18

Tenke seg til, da knekken kom og jeg egemylig hadde gitt litt opp så kom plutselig dette noen timer etter første post jeg la ut her i dag. Utrolig at strimmeltesten kan øke så mye på så kort tid! Forrige graviditet så steg EL testene jevnt frem til den var på topp, men slik var det ikke denne gangen. Fikk også maksimal på CB testen, den hadde jo bare blinket på morgenen. Men da blir det aksjelegging i dag og i morgen også :love7

Typisk at jeg akkurat hadde vært på apoteket og kjøpt EL tester for 300kr :hilarious::hilarious:

IMG_5276.jpeg

Last edited:
PP1 CD 18

Tenke seg til, da knekken kom og jeg egemylig hadde gitt litt opp så kom plutselig dette noen timer etter første post jeg la ut her i dag. Utrolig at strimmeltesten kan øke så mye på så kort tid! Forrige graviditet så steg EL testene jevnt frem til den var på topp, men slik var det ikke denne gangen. Fikk også maksimal på CB testen, den hadde jo bare blinket på morgenen. Men da blir det aksjelegging i dag og i morgen også :love7

Typisk at jeg akkurat hadde vært på apoteket og kjøpt EL tester for 300kr :hilarious::hilarious:

Vis vedlegget 439582
Det hjelper ofte å true kroppen litt og kjøpe en ny pakke tester man (forhåpentligvis) ikke trenger. Haha. Happy humping ❤️

PP 1 CD 20

I følge Flo var EL i går, og premom sier EL er i dag ut ifra testene jeg har tatt bilde av. Så da regner jeg at jeg er 1 DPO i morgen. Har fått lagt inn godt med aksjer denne runden da EL kom seint hvertfall :hilarious: Nå begynner den virkelige ventingen. Prøver å ikke få for høye forhåpninger, men samtidig så satt førstemann på det første ordentlig forsøket så hodet ønsker jo å tenke at det skjer igjen :angelic:
"Heldigvis" har jeg nå 11 vakter på rad, 2 fullført og 9 igjen, så da håper jeg at jeg kanskje ikke har kapasitet til å tenke så mye på ventingen. Det er mye som hadde klaffet fint om spiren satt nå, bortsett fra at svigerbestemor (er det egentlig et ord?:p) kommer på besøk ca.rundt tiden jeg skal begynne å teste. Har planlagt hvordan jeg eventuelt skal fortelle det til samboer, ikke at han vil bli så sjokkert, han har jo vært med på lagingen... Men det er dessverre ikke helt gjennomførbart med besøk oppå oss. Vi får bare se hva det blir til :Heartred
IMG_5285.jpeg

PP 1 - 2 DPO

Ja da er jeg også over i DPO-land. Det er veldig deilig å "endelig" føle at det går fremover da jeg syntes dagene frem til EL var grusomme denne gangen siden EL kom så sent. Ellers går det i mye jobb og kos med lille snuppa hjemme. Samboer er fortsatt i permisjon siden hun ikke begynner i bhg før i august. Prøver å ikke tenke for mye på ventingen, men kjenner jo at tanken streifer meg et tosifret antall ganger i løpet av en dag :hilarious: Veldig klar for å begynne å teste etterhvert. Håper jeg klarer å vente til 8 DPO, det var da jeg fikk positiv sist. Jeg er jo egentlig en kronisk testtøs, så tviler jo :p Prøver å holde meg opptatt nå i venteperioden, så i dag har jeg så smått begynt å pakke ned litt ting til vi skal til syden. Tenk at jenta vår skal på sin første sydentur :love7 Hun har flydd en gang innad i Europa på storbyferie som gikk helt supert, så tror det kommer til å gå fint. Vi har også med mamma, tante og kusinen min, så da er vi flere til å passe på og veksle litt mellom oss. Har blitt lovet at jeg og samboer skal få gå ut og spise litt middager alene, så det blir helt magisk! Spent på om vi klarer å holde det skjult dersom jeg finner ut at jeg er gravid før ferien, tviler egentlig sterkt... Vi får ta det som det kommer :Heartred

PP 1 - 7-8 DPO

Liten oppdatering. Har hatt en del murring på venstre side siste dagene, som er samme side som jeg tror egget slapp denne mnd. I går og i dag har jeg hatt bittelitt rosa spotting. Har hatt litt mer kremete utflod nå og i dag kom det små "blodflekker" eller bittesmå slintrer i den... Det har jeg aldri hatt før, men rett før det skjedde hadde jeg veldig mye murringer. Må ærlig innrømme at jeg blir litt sjokkert om jeg ikke er gravid denne mnd, da jeg normalt sett aldri har murringer :love7
Ellers er humøret litt opp og ned, men det kan også komme av at jobb er litt dritt om dagen. Jeg er en del fysen på søtsaker, men trenger jo absolutt ikke å være gravid av den grunn :hilarious::hilarious: Klarte ikke å holde meg og sprakk på testkjøret på morgenen i dag. Selvfølgelig var de negative, tror nok jeg er nærmere 7 enn 8 dpo, men er veldig usikker på når EL faktisk var. Nå som jeg først har begynt å teste så må jeg jo fortsette, så gleder meg allerede til i morgen :smiley-bounce012 Eneste kjipe var at jeg i dag kjente på den store skuffelsen med negative tester. Er rart med det selv om man vet at det er tidlig og sjansene er mye større for negativ selv om man kanskje er gravid, så er det en egen skuffelse med hver negative test. Jeg blir i alle fall fort lei meg og motløs av det. I morgen kommer bestemoren til samboer og skal bo hos oss i 5 dager så det blir forhåpentligvis koselig. Ellers skal jeg oppdatere når det skjer noe mer på denne fronten :Heartred

PP 1 - 11 DPO

Denne syklusen er jeg så oppgitt over. Først kom EL flere dager senere enn forventet, og nå sitter jeg her og får hverken positiv test eller mensen. Har hatt småspotting i ca 5 dager tror jeg, men ingen mens... Jeg skulle hatt IKM 27/7 hadde EL kommet som normalt, men nå sier Flo og Premom at IKM er 31/7. Vi skal til syden 2/8 så hadde håpet jeg skulle vært ferdig med å blø innen den tid :angelic: Har ikke tatt noen test i dag for jeg blir like skuffa hver gang den viser negativ. Akkurat nå føler jeg bare at jeg ikke kommer meg videre. Skulle så gjerne bare begynt på neste syklus. Normalt sett så er jo syklusen min superstabil, så jeg stusser jo litt på hvorfor den nå tuller så mye. Skal sies at den siste mnd så har jeg hatt mye på privaten som preger psyken, mye dårlige følelser knyttet til jobb, så er vel kanskje stress som påvirker? Får bare krysse fingrene for at det skjer noe snart :rolleyes::Heartred

PP 2 - CD 1

Endelig kom TR! Forhåpentligvis rekker jeg å bli så godt som ferdig med mensen til vi skal til synden på fredag :love7 :smiley-bounce012
Jeg starter denne PP med godt mot. Jeg har også kjøpt to fertilityreadings på Etsy, ene sa august-september og andre sa september! Så blir gøy å se om det klaffer denne pp eller neste. Lillemor ble også født i mai og det var jo en fin måned, så tanken på å kanskje få et til maibarn er absolutt ikke å forakte. Vi får se hva denne mnd bringer. Vi skal bare være på ferie i 7 dager så trolig har jeg ikke EL før vi er hjemme igjen. Flo sier at EL er ca 15/7. Jeg tar nok med meg noen tester på ferie bare for å være på den sikre siden siden denne syklusen tullet litt

PP 2 - CD 16

I dag er trolig EL. Fikk fast smiley på CB lilla i går og positiv strimmel. Strimmelen er på tur nedover igjen i dag. Fikk heldigvis EL litt tidligere i syklusen denne mnd, plutselig så var den der. Jeg er fornøyd med aksjelegging denne syklusen, kommer til å ta en runde i dag også :Heartred Føler meg mye mer avslappet denne syklusen da det nå har landet en del ting på privaten. Så sånn sett så håper jeg at DPO dagene skal gå litt fortere, at jeg ikke føler like mye på presset om å bli gravid.
Denne syklusen har jeg prøvd å tempe, men det har gått så som så da vi har vært i syden og har en på 15mnd som plutselig våkner før alarmen på morgenen osv. Legger uansett ved bilde fra FF.
IMG_5706.jpeg

Ellers driver vi med barnehagetilvenning på lillemor denne uken. Hun har andre dag i dag og akkurat nå ligger hun der og sover dupp mens jeg er hjemme. Det virker som det går veldig bra, så jeg har troen på at overgangen neste uke hvor tilvenningen er ferdig kommer til å gå fint :love7

PP 2 - 7 dpo

Da er testkjøret i gang. Første test ble tatt på morgenen og var selvfølgelig blenda. Det er ennå så tidlig at jeg ikke er lei meg for negativ test i dag. Ellers er hvilepulsen min stadig økende og tempen er fortsatt høy. Jeg er ikke veldig god på å lese FF charts, men tror det er bra at den er høy selv om jeg ikke har hatt noen festedipp :) Dette høres sikkert skikkelig dust ut, men har på en måte ikke helt troen på denne PP da jeg har tatt to fertility readings tidligere i sommer som sa august-september og en sa september. Og jeg er jo såpass overtroisk at da blir det vel ikke unnfanget baby før september da :hilarious::hilarious: Lite symptomer denne syklusen, men kanskje det er positivt. Hadde jo masse symptomer forrige gang, men da var jeg jo ikke gravid
IMG_5752.jpeg
IMG_5758.jpeg

Back
Topp