Snart jobb igjen – men har problemer med å få i babyen drikke annet enn pupp...!

BKNO13041

Forelsket i forumet
En hel dag uten pupp kan bli vanskelig! Går veldig fint med mattilvenning, så han spiser mye og har god appetitt. Men til måltidene er det vanskelig å få i han noe særlig med vann, så da er puppen også en tørsteslukker etter måltidet.

Både flaske og tutekopp biter han bare på, det som fungerer best er å helle fra et glass faktisk. Men vil jo han skal lære å drikke av tutekopp! Flaske har han ikke villet ha siden han var 2 mnd ca...

Så – matmessig vil det jo gå fint, men han må jo få i seg nok væske ila dagen også. Jeg har tenkt å amme før jeg drar på jobb og når jeg kommer hjem fra jobb, og på kvelden, evt natta. Kanskje pumpe på jobb, men ser ikke helt behovet dersom pappaen ikke får det i han...

Noen som har gode tips?
 
Øve øve øve! Tilby til hvert måltid, og gjerne flere ganger til hvert måltid. Prøv med melk oppi først, eller frukt juice og bytt på med og ha vann oppi.

Min ville heller ikke ha annet enn pupp til og begynne med, nå drikker han kun fra flaske og drikkekopp. Du må gjerne prøve flere forskjellige typer kopp før du finner "rett sort"
 
Det er ikke det at det ikke er attraktivt, han gaper og rekker hendene etter mer vann :) Sliter bare med å drikke det. Tygger bare. Men skal prøve med noe fruktjuicegreier eller melk, og se om det blir endring :)

Kanskje jeg må gå til innkjøp av flere kopper ja, har to slags :)

Kanskje ikke noe vits i å styre mer med flaska når han er så gammel? (6 mnd)
 
Det er ikke det at det ikke er attraktivt, han gaper og rekker hendene etter mer vann :) Sliter bare med å drikke det. Tygger bare. Men skal prøve med noe fruktjuicegreier eller melk, og se om det blir endring :)

Kanskje jeg må gå til innkjøp av flere kopper ja, har to slags :)

Kanskje ikke noe vits i å styre mer med flaska når han er så gammel? (6 mnd)

Det gjør du som du vil med :) min drikker mme av flaske og vann av tutekopp. Jeg kjøpt 4 forskjellige kopper før jeg fant en han ville ha :p
 
Har akkurat samme problemet med min sønn. Tok ut ventilen (den som hindrer vannet i å renne ut) av tutekoppen og nå renner vannet inn i munnen hans. Ble løsningen her siden han bare gnager. Han ser veldig overraska ut hver gang han får i seg vann da. Hehe... Bruke glass før det.
 
Høres ut som noe for min, som også bare tygger haha :) Det skal jeg prøve! Har kjøpt Avent sin i dag (myk tut man kan suge eller tygge på, han tygger bare såklart), det er den jeg har mest tro på hittil... Men forsvant kanskje bare 5 mm i koppen da :-/

Det er da en begynnelse :) det er jo noe helt nytt for de og ikke alle tar det like fort. Min drakk heller ikke mer enn 5-10 ml første gangen, og meste parten havnet i smekka ;) drikker nok snart mer skal du se :)
 
Det er da en begynnelse :) det er jo noe helt nytt for de og ikke alle tar det like fort. Min drakk heller ikke mer enn 5-10 ml første gangen, og meste parten havnet i smekka ;) drikker nok snart mer skal du se :)

Håper det :)

Men en annen ting, si at jeg ammer før jeg drar på jobb (07 ca) og med en gang jeg kommer hjem (16 ca). Hvor mye MM bør han få i seg ila dagen han er hjemme da? Han er veldig glad i mat, så det er ikke noe problem å få i han mat, men han skal vel helst ha MM til hvert måltid eller?
 
Håper det :)

Men en annen ting, si at jeg ammer før jeg drar på jobb (07 ca) og med en gang jeg kommer hjem (16 ca). Hvor mye MM bør han få i seg ila dagen han er hjemme da? Han er veldig glad i mat, så det er ikke noe problem å få i han mat, men han skal vel helst ha MM til hvert måltid eller?
Nei.. Trenger ikke det.. Hvor mye spiser han?. Fulle porsjoner?
 
Jeg har lest i helsedir. sin brosjyre at morsmelk/erstatning bør være hovednæring til 12 mnd.?

Ja, han spiser fulle porsjoner til lunsj og kvelds, noen ganger også på morgenen/formiddagen :) Matlysten er det ingenting i veien med heldigvis, det er gøy :)

Når jeg skal på jobb igjen så må han jo sannsynligvis få et måltid på formiddagen, lunsj, evt et mellommåltid eller ekstra måltid før jeg kommer hjem fra jobb. Vil fortsatt (om alt går som det skal) amme minst 3 ganger i døgnet (morgen, ettermiddag og kveld), pluss om natta om han vil det.
 
Kan spørre helsesøster i neste uke også om hvordan jeg bør legge det opp :) Men fint å høre hvordan dere andre gjør det også.

Min baby er 6 måneder i dag da bare, vet at mange her er nesten en måned eldre :)
 
Jeg har lest i helsedir. sin brosjyre at morsmelk/erstatning bør være hovednæring til 12 mnd.?

Ja, han spiser fulle porsjoner til lunsj og kvelds, noen ganger også på morgenen/formiddagen :) Matlysten er det ingenting i veien med heldigvis, det er gøy :)

Når jeg skal på jobb igjen så må han jo sannsynligvis få et måltid på formiddagen, lunsj, evt et mellommåltid eller ekstra måltid før jeg kommer hjem fra jobb. Vil fortsatt (om alt går som det skal) amme minst 3 ganger i døgnet (morgen, ettermiddag og kveld), pluss om natta om han vil det.
Når de spiser fulle gode porsjoner flere ganger om dagen blir jo pupp bare mellommåltid :) men da må du jo øke antall måltider såklart. :)
 
Når de spiser fulle gode porsjoner flere ganger om dagen blir jo pupp bare mellommåltid :) men da må du jo øke antall måltider såklart. :)

Ja ikke sant? Er vel litt ambisiøst å si at det skal være hovednæringen? Hmm, men hvis han får for lite melk, kan jeg jo supplere med erstatning, f.eks. i grøt eller annen mat da kanskje, midt på dagen når jeg er på jobb.

Ja, får høre med HS i neste uke :)

Takk :Heartpink
 
Kan spørre helsesøster i neste uke også om hvordan jeg bør legge det opp :) Men fint å høre hvordan dere andre gjør det også.

Min baby er 6 måneder i dag da bare, vet at mange her er nesten en måned eldre :)
Min er født 13 juli. Så ikke så stor forskjell :D forøvrig mener jeg å ha lest at de anbefaler å amme til de er minst 1 år. Ikke at det skal være hovednæring :)
 
Ja ikke sant? Er vel litt ambisiøst å si at det skal være hovednæringen? Hmm, men hvis han får for lite melk, kan jeg jo supplere med erstatning, f.eks. i grøt eller annen mat da kanskje, midt på dagen når jeg er på jobb.

Ja, får høre med HS i neste uke :)

Takk :Heartpink
Jeg trooor kanskje det blir lettere for pappa ( eller barnehage?) og gi andre ting enn mm når du ikke er der også. Vanedyr disse babyer. Og din som min er tydeligvis puppegutter ;) her spiser han nesten ikke fastføde. Og nekter mme.. :p synes heldigvis det er digg med vann.
 
Min er født 13 juli. Så ikke så stor forskjell :D forøvrig mener jeg å ha lest at de anbefaler å amme til de er minst 1 år. Ikke at det skal være hovednæring :)

Ja, du har rett, det står eneste næring til 6 mnd., og anbefaler å amme til de er minst 1 år, og gjerne lengre. (Helsedir., Mat for spedbarn). :)

Men – samtidig står det også:

MÅLTIDSRYTME
I løpet av annet levehalvår kan barnet etter hvert komme inn i en rytme med fire til seks
måltider på dagtid, og ikke noe nattmåltid. Noen barn har likevel behov for flere måltider
enn dette. Det er mange måter å organisere måltidene på. Tabellen under viser bare ett
eksempel på en måltidsrytme:

EKSEMPEL PÅ MÅLTIDSRYTME:
Morgen Morsmelk
Frokost Morsmelk og brød
Formiddagsmat Morsmelk, grøt og ev. fruktmos
Middag Morsmelk og middag
Kveldsmat Morsmelk, grøt og tran
Sen kveld Morsmelk
For de som ikke ammes, byttes morsmelken ut med morsmelkerstatning.
Morsmelk hele tiden, så er ikke rart man blir i tvil om han får nok :)
 
Jeg trooor kanskje det blir lettere for pappa ( eller barnehage?) og gi andre ting enn mm når du ikke er der også. Vanedyr disse babyer. Og din som min er tydeligvis puppegutter ;) her spiser han nesten ikke fastføde. Og nekter mme.. :p synes heldigvis det er digg med vann.

JA ikke sant? Det tror jeg og... :) Og så blir det jo tross alt barnehage etter hvert også, men ikke før august da.

Haha. Han drikker hvertfall vann din gutt, da :) Det er jo noe!
 
Jeg begynte å jobbe i januar (poden her er litt over 7 mnd nå) og ammer fast fire ganger i døgnet. Morgen, etter jobb, før han legger seg også før jeg legger meg. Tror det holder. I tillegg spiser han to gode grøtporsjoner, litt middag, også frukt iløpet av dag/ettermiddag.

Jeg sluttet å nattamme da jeg begynte å jobbe, og da startet han å spise mye mer av fast føde på dagen. Så nå har han hatt en skikkelig vokseperiode, og det er fint for han har alltid vært litt liten..

Angående vann så bruker vi også den til Avent. Når han har slukket tørsten så liker han å leke med vannet, og det ender jo med klesskift, så det får han ikke lov til lenger. Han får i seg varierende mengde i løpet av dagen,, men det er jo også mye veske i maten han spiser. Så jeg bekymrer meg ikke for det.

Det går seg nok fint til :)
 
Back
Topp