Snart 7 mnd, Våkner hver time natt

SN94

Betatt av forumet
Maiskolbene 2023 :-)
Hei

Har en gutt på snart 7 måneder som har våknet hver time til annenhver time siden han var 3 måneder. Begynte med grøt på kvelden da han var 4 måneder pga han lå litt over gjennomsnitt på vekt og høyde og tenkte han trengte mer mat. Nå spiser han en vanlig porsjon hver kveld med grøt, men ser ikke ut som det har effekt.

Han sovner ca 20:00 hver kveld. Har da gjerne ligget 1 time i sengen til han sovner. Bruker laaang tid på å sovne. Veldig rart siden siste hvil er senest til 15:30. han våkner alltid 40 min etter han har sovnet. Da er det pupp. Og våkner hver 40min eller hver time etter han er lagt. Prøver å gi tutt men han våkner fortere da og av og til våkner han helt opp og er våken i 1,5 t.

Vi la han på eget rom for 4 netter siden. Men han våkner like ofte som før…han kommer ofte oppi sengen min mellom 01-03 da jeg ikke orker å stå opp hver time midt på natten. på dagtid hviler han 2 hviler på alt fra 45 min til 3 timer. Men maks søvn på dagen er 3,5 timer.

Far skulle gjerne hjulpet til mer men vi har en annen sønn som har restless legs hver natt og kveld og bruker 1-2 timer på å sove hver kveld og hver natt pga kribling og urolige bein. Så han tar jo mye ansvar der. Har holdt på
Med det i 4 måneder.

Noen som har noen råd og erfaringer å komme med? Er jo så utslitt som har hatt det sånn i snart 4 måneder. Han er ikke grinete eller irritabel, faktisk er han veldig snill og rolig gutt, men våkner lett til og vil ha MYE melk. Drikker ekstremt mye. Han har også fått 4 tenner men har ikke merket noe ubehag med det.
 
Ingen råd dessverre, min erfaring er også at søvn er dritkjipt og forferdelig tungt mellom 4 og 10 måneder. :( Trøsten er at det blir jo heldigvis bedre, sakte men sikkert.
Forresten, et råd har jeg: ta imot all avlastning du kan! Både natt og dag. Av far, annen familie og venner, kanskje betale en tenåring i nabolaget for å trille en tur nå og da? Du må få sovet litt, da vil alt føles bittelitt bedre. :Heartred
 
Yngste her ammet hver time om natten veldig veeeldig lenge.
Sovnet 18.00, sov 30 min. Sovnet igjen etter kanskje en time, sov 40 min osv. til jeg ga opp og la meg.

Til slutt satte jeg tidspunkter for når det skulle være amming. Altså hun fikk pupp 6, 9, 12, 3 og 6.
Det var skikkelig dritt de første ukene, men etterhvert så hun litt lengre. Og så fikk jeg utvidet tidene til minst 4timer mellom, og nå snuser litt på ingen mat om natten (krysser fingrene). Hun blir 1år om 3 uker.

Vet ikke om det vil fungere for dere, men kan jo være verdt et forsøk..
På helsetasjonen fikk jeg som tips å gi mer grøt rett før leggetid eller prøve nan rett før legging.
Hadde ingen effekt her.
 
Yngste her ammet hver time om natten veldig veeeldig lenge.
Sovnet 18.00, sov 30 min. Sovnet igjen etter kanskje en time, sov 40 min osv. til jeg ga opp og la meg.

Til slutt satte jeg tidspunkter for når det skulle være amming. Altså hun fikk pupp 6, 9, 12, 3 og 6.
Det var skikkelig dritt de første ukene, men etterhvert så hun litt lengre. Og så fikk jeg utvidet tidene til minst 4timer mellom, og nå snuser litt på ingen mat om natten (krysser fingrene). Hun blir 1år om 3 uker.

Vet ikke om det vil fungere for dere, men kan jo være verdt et forsøk..
På helsetasjonen fikk jeg som tips å gi mer grøt rett før leggetid eller prøve nan rett før legging.
Hadde ingen effekt her.
Yngste her ammet hver time om natten veldig veeeldig lenge.
Sovnet 18.00, sov 30 min. Sovnet igjen etter kanskje en time, sov 40 min osv. til jeg ga opp og la meg.

Til slutt satte jeg tidspunkter for når det skulle være amming. Altså hun fikk pupp 6, 9, 12, 3 og 6.
Det var skikkelig dritt de første ukene, men etterhvert så hun litt lengre. Og så fikk jeg utvidet tidene til minst 4timer mellom, og nå snuser litt på ingen mat om natten (krysser fingrene). Hun blir 1år om 3 uker.

Vet ikke om det vil fungere for dere, men kan jo være verdt et forsøk..
På helsetasjonen fikk jeg som tips å gi mer grøt rett før leggetid eller prøve nan rett før legging.
Hadde ingen effekt her.

Tusen takk for svar: han får en vanlig porsjon grøt som står på grøtpakken, så føler ikke for å gi mer. Men skal definitivt prøve på faste ammetider
 
Ingen råd men jeg er like sliten av samme opplegg.
Vesla begynte med dette da hun var 4 mnd og er 10 mnd nå. Hun har hatt 3 netter de siste to ukene hvor hun har sovet noe bedre og det har ikke skjedd før. Så det kommer til å gå over.
Sover ganske dårlig på dagtid også men det har hun gjort siden fødsel....
Sender styrke ❤️
Og mi spiser forretsen følgende Ila en dag
En halv til en hel brødskive
En grøtportsjon
Lunsj bestående av feks ett egg og litt frukt, eller 1 fiskekake, middagsrester av feks 2 kjøttboller og litt potetmos og gulrot.
Middag sammen med oss. I dag spiste hun 1/4 laksefilet, litt brokkoli og litt pasta
Grøt til kveldsmat

Innimellom det her ammes hun 4-5 ganger mellom at vi står opp og legging. Også amming ca hver time/halvannen hele natta.
Jeg prøvde faste ammetider men hun bare skriker...
 
Huff, kjenner meg igjen! Akkurat samme her, mini har våknet hver time gjennom natten siden 3-3,5 mnd. Det er tøft! Vi prøvde å legge henne på eget rom i en måned etter råd fra helsesykepleier, men det syns jeg bare ble værre, så nå samsover vi igjen. Får mer søvn av det!

Har dere utelukket at det er noe som plager babyen? Magevondt feks?

Jeg har ingen tips eller råd, men noe som har hjulpet meg er å endre innstillingen og forventningene mine. Hvis jeg forventer at baby skal sove mer sammenhengende blir jeg bare frustrert når hun våkner hver time og jeg føler meg mer sliten. Når jeg har lave forventninger kan jeg heller bli positivt overraska over når hun feks sover 2 timer! :) Man kan selvfølgelig ikke tenke seg til å være mer uthvilt, men for meg har det hvertfall hjulpet en del å senke forventningene og endre tankesett, for dette kan være langvarig. Men en dag tar det slutt og barnet sover bedre!

Du har min fulle sympati, du er god som klarer å stå i det!!
 
Huff, kjenner meg igjen! Akkurat samme her, mini har våknet hver time gjennom natten siden 3-3,5 mnd. Det er tøft! Vi prøvde å legge henne på eget rom i en måned etter råd fra helsesykepleier, men det syns jeg bare ble værre, så nå samsover vi igjen. Får mer søvn av det!

Har dere utelukket at det er noe som plager babyen? Magevondt feks?

Jeg har ingen tips eller råd, men noe som har hjulpet meg er å endre innstillingen og forventningene mine. Hvis jeg forventer at baby skal sove mer sammenhengende blir jeg bare frustrert når hun våkner hver time og jeg føler meg mer sliten. Når jeg har lave forventninger kan jeg heller bli positivt overraska over når hun feks sover 2 timer! :) Man kan selvfølgelig ikke tenke seg til å være mer uthvilt, men for meg har det hvertfall hjulpet en del å senke forventningene og endre tankesett, for dette kan være langvarig. Men en dag tar det slutt og barnet sover bedre!

Du har min fulle sympati, du er god som klarer å stå i det!!
Tusen takk for svar! Huff, ja vet mange er i samme situasjon..takk for råd. Skal definitivt prøve å senke forventningene, så jeg ikke blir så skuffa. Føler ikke selv at han har noen smerter, men vurderer å gå tilbake til samsoving. Sover bedre da begge to.
 
Ingen råd men jeg er like sliten av samme opplegg.
Vesla begynte med dette da hun var 4 mnd og er 10 mnd nå. Hun har hatt 3 netter de siste to ukene hvor hun har sovet noe bedre og det har ikke skjedd før. Så det kommer til å gå over.
Sover ganske dårlig på dagtid også men det har hun gjort siden fødsel....
Sender styrke ❤️
Og mi spiser forretsen følgende Ila en dag
En halv til en hel brødskive
En grøtportsjon
Lunsj bestående av feks ett egg og litt frukt, eller 1 fiskekake, middagsrester av feks 2 kjøttboller og litt potetmos og gulrot.
Middag sammen med oss. I dag spiste hun 1/4 laksefilet, litt brokkoli og litt pasta
Grøt til kveldsmat

Innimellom det her ammes hun 4-5 ganger mellom at vi står opp og legging. Også amming ca hver time/halvannen hele natta.
Jeg prøvde faste ammetider men hun bare skriker...
Tusen takk for svar! Og håper det endrer seg hos deg også. Har hørt flere sier etter 10 mnd så kan søvnen bli litt bedre
 
Tusen takk for svar! Og håper det endrer seg hos deg også. Har hørt flere sier etter 10 mnd så kan søvnen bli litt bedre

Ja, jeg håper det skjer noe. Hun ble 10mnd den 4. januar så det er tydeligvis ingen magisk grense på 10-månedersdagen :hilarious:
Sist ordnet ting seg nærmere 1,5 år, så jeg har egentlig mentalt innstilt meg på at dette skal vare. Det gjør det lettere å holde ut :) også står mannen min opp med henne (hun starter dagen tidlig) og det hjelper også litt. Han sover på et annet rom sånn at han sover natta gjennom hver natt.
 
Back
Topp