Snart 5 mnd! Får ikke til rutiner til faste tider.

Barn har godt av rutiner, de trives veldig med det, men du trenger nok ikke føle at alt skal være rutiner enda :)

Barn er også veldig forskjellig, slik jeg har forstått det. Jeg har dog bare en å sammenligne med enda. Han var veldig rutinebaby, eller hadde behov for det. Sovingen ble bare trøbbel rundt 3 mnd når de kommer inn i den magiske grensen for å bli klar for rutiner. Da måtte vi få på plass faste dagdupper. Og ble han overtrøtt var det krise med sovingen, spesielt på natt. Måtte opp hver time på det verste og ha fri adgang til puppen.

Jeg fant en oversikt engang på typisk rutinemønster for barn ift. Dagsoving og det var gull verdt for oss. Husker ikke helt, men på den alderen mener jeg å huske de kun holder 1 time ca fra de står opp til de trenger første dupp. Så kanskje 2 timer mellom duppene ellers. Det var veldig viktig for oss å starte god, for da gikk dagen som regel bra. Da løste også ammingen seg naturlig og fra et kaos av mating ble det mating før og etter dupp som standard. Bleieskift etter der. Vipps var hele dagen rutiner rundt duppene og det gikk endelig an å planlegge andre aktiviteter innimellom :)

Ikke sikkert det funker for deg, men for oss var det virkelig redningen. Delta erfaringer underveis med barselgruppa og der var det 3 andre som hev seg på som også fikk samme gode effekten, så jeg følte det var noe hold i det :)
 
Er jeg helt udugelig og alene om dette?
Det føles som alle andre har rutiner og får babyen til å sove til faste tider.

Jeg er helt på randen til sammenbrudd nå! Babyen har tusen oppvåkninger på natt, vi samsover. Hun sover på andre siden av dobbeltsengen men når hun våkner så må jeg rulle over med puppen. Puppen er det eneste som får henne til å sovne igjen!! Jeg vil prøve sprinkelseng nå for å se om hun sover bedre, men lurer på hvordan det blir å få henne til å sovne igjen når hun våkner. Og mat på dagen vil hun ha ofte og spiser veldig lite av gangen så jeg er glad bare hun får spist...

Og det funker jævlig dårlig å legge inn rutiner litt pga at jeg jeg har null oversikt, hun er vanskelig å få til å sove. Og litt fordi at samboer mener hun er i stand til alt og at det bare er meg som har masse unødvendige tanker om å sette begrensninger i hverdagen...

Er det virkelig bare meg som ikke har rutiner til faste tider??
Hvis du ønsker rutiner, er det ofte lettest p begynne med enten morgen eller kveld for å få en start på det. Her feks står vi opp samme tid hver dag, for vi har en eldre gutt som skal i bhg. Dermed sovner hun alltid på vei hjem fra bhg, ca 0830. I denne periode hun er i er hun en sånn baby som sover ca 30 min av gangen, men varer 2-3 timer mellom hjulene. Lengre på ettermiddagen,kortere om morgenen. Tenker at hvis du vil ha hviler til samme tider kan det hjelpe å trille på tur da - forutsatt at babyen er e som sover i vogna når den trilles. Babyer i den alderen trenger ofre 3-4 hviler om dag.

For nattesøvn må du også egentlig prøve det samme. Lage kvledsstemning samme tid hver dag sånn ca, slå lys av, roe ned , ha ritualer som feks pysj. Det er det beste jeg kan foreslå, men alle babyer er ikke like.
 
Jeg har ikke lest de andre svarene her, så det er ikke meningen om jeg gjentar noe som allerede har blitt skrevet..
men, det er helt normalt at babyen kjører sitt eget løp med rutiner, mating og søvn. Man må ikke ha faste rutiner på en 5 mnd gammel baby om det bare skaper trøbbel for dere, man blir bare stresset, frustrert og lei seg! Også kan det jo være at babyen faktisk har rutiner, bare ikke slike rutiner «alle andre» mener den burde ha.
Det er heller ingenting galt med å amme babyen i søvn, fortsett med det om det er det som funker for dere. Det høres ut som at du har en baby som krever mye nærhet, nyt det mens du kan! Ikke tenk på alle råd som du får eller alle som sier at ting skal være slik eller sånn. Rutiner kommer før eller siden helt av seg selv. En annen ting, flott at dere samsover! Tenk så heldig babyen din er som får ha deg nær hele tiden❤️
 
Jeg har ikke lest de andre svarene her, så det er ikke meningen om jeg gjentar noe som allerede har blitt skrevet..
men, det er helt normalt at babyen kjører sitt eget løp med rutiner, mating og søvn. Man må ikke ha faste rutiner på en 5 mnd gammel baby om det bare skaper trøbbel for dere, man blir bare stresset, frustrert og lei seg! Også kan det jo være at babyen faktisk har rutiner, bare ikke slike rutiner «alle andre» mener den burde ha.
Det er heller ingenting galt med å amme babyen i søvn, fortsett med det om det er det som funker for dere. Det høres ut som at du har en baby som krever mye nærhet, nyt det mens du kan! Ikke tenk på alle råd som du får eller alle som sier at ting skal være slik eller sånn. Rutiner kommer før eller siden helt av seg selv. En annen ting, flott at dere samsover! Tenk så heldig babyen din er som får ha deg nær hele tiden❤️
Dette varmer:love7
Det var klokt sagt- at babyen har rutiner men ikke sånn som «alle andre» mener det burde ha. Den skal jeg ta til meg:Heartred

Godt å bli oppmuntret til å samsove! Og det er vel sånn min baby er, en baby med behov for mye nærhet som hun attpåtil er tydelig på at hun krever:)
 
Godt å høre at flere har det slik.
Jeg føler meg presset av min egen mor, svigermor og en venninne om at hun må over i egen seng og lære seg å finne søvnen selv... Samboer er veldig klar på at vi gjør det på vår måte mens jeg går å føler at jeg gjør alt galt siden andre har en mening om at babyer skal ikke ha en vane om å bli ammet i søvn eller å blir vant med sove i seng med foreldre.
Vi har gitt grøt på kveld i det siste og startet i går nmed å sette inn en høyttaler på soverommet med white noise. Det gjorde at hun hadde kun to oppvåkninger og roet seg fort ila en time, slik at vi fikk litt time out i stuen:)
Gjør det som er riktig for deg!! Jeg nyter også en sjelden time out med mannen min i stua om kvelden (når vi får det til), gull verdt!
 
Er jeg helt udugelig og alene om dette?
Det føles som alle andre har rutiner og får babyen til å sove til faste tider.

Jeg er helt på randen til sammenbrudd nå! Babyen har tusen oppvåkninger på natt, vi samsover. Hun sover på andre siden av dobbeltsengen men når hun våkner så må jeg rulle over med puppen. Puppen er det eneste som får henne til å sovne igjen!! Jeg vil prøve sprinkelseng nå for å se om hun sover bedre, men lurer på hvordan det blir å få henne til å sovne igjen når hun våkner. Og mat på dagen vil hun ha ofte og spiser veldig lite av gangen så jeg er glad bare hun får spist...

Og det funker jævlig dårlig å legge inn rutiner litt pga at jeg jeg har null oversikt, hun er vanskelig å få til å sove. Og litt fordi at samboer mener hun er i stand til alt og at det bare er meg som har masse unødvendige tanker om å sette begrensninger i hverdagen...

Er det virkelig bare meg som ikke har rutiner til faste tider??
Ser at du skrev dette for nesten en måned siden men jeg ville bare titte innom og si at vår lille på 15 måneder samsover fortsatt. Hun sovner med puppen og ammes nå og da igjennom natten når hun våkner for å sove igjen. (Babyer/små barn våkner ikke for å spise /bli ammet, de spiser/vil amme fordi de våkner--det er naturens "sovemedisin")

Du er absolutt ikke alene og din lille er jo veldig liten enda så det er slett ikke rart:)

Gjør det som passer deg og babyen, ikke bli presset til noe du/dere føler er unaturlig eller babyen ikke responderer positivt på er mitt tips. Du/dere kommer IKKE til å samsove med en 12 åring med puppen fremdeles i munnen;)

Hvordan går det nå?
 
Frøkna her er 7 mnd og har akkurat begynt å legge seg for kvelden, og det kom ikkke før dagsovingen var litt mer rutinert. Men dette kom av seg selv, jeg stressa ikke med det. Så slapp av:) det ordner seg. Jeg har to barn og begge to har stort sett våkna 900 ganger pr natt første leveåret. Noen barn sover bedre enn andre desverre. Det går seg til. Klem
 
Back
Topp