Snart 4mnd, starte med grøt?

Bee

Elsker forumet
Desemberglede 2015
Bare drøyt to uker til vesla mi er 4mnd og jeg tror faktisk vi kommer til å begynne med smaksprøver om ikke så lenge. Grunnen er en litt dårlig vektøkning.
Hva med dere andre?
Og hva starter dere ev. med?

Last edited:
Siden mi får bare mme så anbefales det grøt fra 4 mnd, så blir nok det her ja ;) ble enig med hs om å vente til etter 4mnd kontroll. - så blir litt over 4 mnd her da :) blir litt koselig det å :)

Husker sist at vi begynte med ris og mais grøt ved 4 mnd, så kommer til å begynne med det nå og. Men vi har 5 uker igjen til vi kan med grøt, dessverre. Kommer for øvrig til å velge den med minst fruktsukker i, og i 2011 var det nestle sin.

Sinlac grøt ble prøvd her i dag. Kun smaksprøve enda, men var veldig populært :)
Er det en spesiell grøt? Har ikke hørt om den... Men det er vel mye nytt siden sist jeg hadde baby, for 9 år siden :O

Sinlac grøt ble prøvd her i dag. Kun smaksprøve enda, men var veldig populært :)
Er din fylt 4 mnd? Har forstått det sånn at man IKKE skal starte før 4 mnd?

Vi har spist grøt i snart 1 måned. Noen dager opp mot en halv porsjon, andre dager bare en skje før snuppa med høye vræl gir klar beskjed om at hun ikke vil ha .
Siden hun ble født 4 måneder før termin, er magen blitt vant til mat lenge før enn hvis hun hadde vært terminfødt. For 1 måned siden spiste hun så mye mm og så ofte på kveldene, at helsestasjonen anbefalte å starte med grøt.
Foreløpig mest Nestles 4 mnds grøt, men skal forsøke Hipps 6 mnds snart. Ser den har B12 i seg, og var det ikke det det nylig var i nyhetene om - at babyer manglet?

Min lille kar har fått smake grøt i en uke nå, fikk idag en del mer enn bare en smak :-) Absolutt ingen reaksjon på grøten, han elsker det :-)
Nå ble vi anbefalt å starte me grøt av barnelege på sykehuset og helsesøster da, vekta er flatet så godt som helt ut, men han er lang å de mente han trengte litt mer enn bare melk for at vekta skal holde tritt med lengden :-P

Den er gluten og laktosefri, slik at den er en fin førstegangsgrøt :)
Aha, har de den på dagligvarebutikker?
Storebror her hadde egg og melkeallergi som baby så vi bør sikkert ta hensyn til det når vi starter.
Tenkte å kanskje begynne med avokado jeg. Har hørt at de sover så godt på det :P (hun har begynt å våkne annenhver time på natt, så det trengs...)

Vi starter med smaksprøver nå etter påske. Han ble 4mnd rett før påske. Virker egentlig ikke som han er klar, men vi begynner å smake litt så ser vi:) han tar ikke flaske, så hadde vært fint om Pappan kunne gitt noe mat...

Bør ikke man vente til 6 måneder? Jeg har fått forskjellige råd. På helsestasjon sier de fra 6 måneder og barnelegen sier fra 4 måneder. Hvordan vet dere at det er på tide?

Bør ikke man vente til 6 måneder? Jeg har fått forskjellige råd. På helsestasjon sier de fra 6 måneder og barnelegen sier fra 4 måneder. Hvordan vet dere at det er på tide?
Jeg venter til han selv viser interesse for det. Når han følger med på at vi spiser og gjerne smatter, da skal han få smake :)

Hvis man fullammer så er rådene fremdeles at man bør kun gi mm fra'n til 6 mnd såframt barnet legger på seg og virker fornøyd!

Men gir man mme så anbefales grøt fra 4 mnd (med storebror ble jeg rådet til å gi kun mme så lenge som mulig, men dette har tydeligvis endret seg)

Jeg ser det litt an. Hun er fire måneder om tre uker. Regner med hun får smaksprøver når hun bli fire måneder. Med storesøster begynte vi rett etter tre måneders alder pga at hun spiste så lite.

Min er nettopp blitt tre mnd, født i jula, men mat har jeg ikke planer om før hun er et halvt år.

Tar jeg feil eller inneholder Nestlé sin grøt palmeolje??? Det burde vel være skikkelig fy-fy for babyer?

Back
Topp