Snart 4 åring som fortsatt bruker bleier

SN94

Betatt av forumet
Maiskolbene 2023 :-)
Har en gutt på straks 4 år som fortsatt bruker bleier. Begynte i fjor med potte trening/ do trening. Han har hatt mye redsel for å gå på do. Gikk veldig bra de månedene vi holdt på. Han likte å tisse på doen. I høst så begynte han plutselig å kvie seg for å gå på do, nektet helt. Derfor hadde vi pause. Han snakker om at han ikke vil bruke bleie og blir sint når vi tar på han bleie. Men han vil heller ikke gå på do.

Noen som har noen gode råd og erfaringer rundt det? Har en eldre sønn som sluttet rundt 3 års alderen og det gikk knirkefritt, så dette er nytt for meg.

Har en gutt på straks 4 år som fortsatt bruker bleier. Begynte i fjor med potte trening/ do trening. Han har hatt mye redsel for å gå på do. Gikk veldig bra de månedene vi holdt på. Han likte å tisse på doen. I høst så begynte han plutselig å kvie seg for å gå på do, nektet helt. Derfor hadde vi pause. Han snakker om at han ikke vil bruke bleie og blir sint når vi tar på han bleie. Men han vil heller ikke gå på do.

Noen som har noen gode råd og erfaringer rundt det? Har en eldre sønn som sluttet rundt 3 års alderen og det gikk knirkefritt, så dette er nytt for meg.
Kanskje begynne med sånn tavle der han får belønning for og ha gått på do? Kan ellers brukes å til å rydde leker før legge tid og sånt - det skal vi skaffe oss når den tid kommer:)!

Jeg har ikke erfaring med akkurat 4-åring og bleieslutt, men holder på med pottetrening på 2-åringen nå.

Hva skjer hvis dere lar være å ta på bleie? Kan dere sette av litt tid, noen dager hvor dere er hjemme uten planer, og det ikke er så krise om det blir noen uhell. Og så la ham gå uten bleie hvis han ikke vil ha den på? Og være mye sammen, og prøve å plukke det opp når han trenger å gå på do? Og hvis/når det blir uhell snakke om det, at når man ikke har på bleie så må man tisse i do.

Belønning når han får det til (klistremerker e.l., når han har samlet så og så mange kan de byttes mot større premie f.eks. gjøre noe sammen, en ekstra god klem...) og ikke vis skuffelse/frustrasjon når han bruker bleie eller nekter å gå på do.
Skjer det det samme i bhg? Har du spurt HS? Hun har kanskje noen gode tips. :)

Tusen takk for tips. Jeg skal prøve med belønning skjema for han med klistremerke. Det var lurt! Han har av og til dratt av seg bleien og plutselig tisset på gulvet noen ganger, da han synes det er morsomt. Så tviler på det å gå uten bleie vil hjelpe noe, men kan jo prøve altså. I bgh går han av og til på do og noen ganger ikke: skal høre mer med de. Ellers så tenkte jeg å ta det opp med helsesykepleier på 4 års kontrollen. Satser på det går seg til

Anbefaler virkelig boka bleiefri på tre dager, eller «Oh crap potty training». Masse lykke til med bleieslutt!

Back
Topp