Snart 4 år krever mye stimuli

Min er 4½ og treng støtt underhaldast og bli sett. Skal heile tida vise nye "triks," leike med oss og sånt. Pappaen er veldig flink å tøyse og leike med han, men vi har tidvis vore utslitte og tydd til altfor mange lette løysingar, som å sette TV-en. Han har ingen søsken å leike med heller, så då må vi trå til. Det siste året har han fått gått litt fritt og leika med jamnaldrande born i nabolaget, og det har gått greit. Men det er jo berre i kortare periodar på ettermiddagen ettersom vindauget mellom ferdig i barnehage - ete middag - ete kvelds - legge seg, ikkje er stort i den alderen. Vi har jo dessutan fått ein del barn innom på besøk, og i ei lita leilighet er det ikkje så deilig for ein sliten voksenkropp rett etter arbeid.

Er det noko guten din interesserar seg veldig for? At han kunne klart å konsentrere seg med ei bok, eventuelt lydbok om det temaet? Puslespel, tegning, maling, bygging...?
Han er interessert i dinosaurer, vennskap, følelser, insekter (bare noen av dem), språk, bokstaver, gåter/mysterier og følelser/andres reaksjoner på ulike situasjoner. Bøker om det er veldig spennende, men han leser ikke selv og er veldig nysgjerrig på hvilken bokstav dette er, hvilke ord og navn begynner på den bokstaven, hvilke bilder hører til osv. Lydbok kan være interessant i bil, men ellers mister han interessen raskt. Han har flere bokstavpuslespill som han liker, og kan hjelpe broren med puslespill, men vil at vi skal se på. Vi har også alltid hatt mye besøk, eller vært på lekeplasser og lekt med andre barn der vi får det til :) etter at han startet i barnehage ble han roligere hjemme siden han fikk mye av det sosiale dekket i barnehagen :) enig i at ettermiddagene er ekstremt korte! Nå har vi heldigvis ferie :)
 
Han elsker å bade (hoppe, prøve å svømme, skli), hoppe på trampolina (hoppe høyt og løpe raskt), liker å huske på de store huskene, elsker å løpe (spesielt førstemann), kjøre sparkesykkel, klatre på ting og sånt ute. Inne liker han godt dinosaurer, puslespill, bøker, bygge lego og duplo, hoppe i senga, hoppa fra diverse møbler, klatre på møbler, lage telt/fort, lage hinderløype. Når han utforsker en ny leke er han mest selvstendig, og han liker å finne ut av hvordan ting fungerer, men det går aldri flere minutter før han vil vise oss hva han har gjort. Har nettopp begynt å lære ham en klapperegle, og det elsker han, selv om han ikke får det til enda. Han kan drive på med samme ting ganske lenge hvis vi er med ham, men vil raskt videre til neste lekeplass når han har lekt seg ferdig der vi er. Hvis det er andre barn han kan leke med der kan det ta lang tid, og er vi alene eller han leker ikke med de andre barna tar det 2-10 minutter før han vil videre.
Han høres ihvertfall helt herlig ut :):Heartred

Jeg syns ikke dette høres ut som noe å bekymre seg for, men dessverre er det mange mennesker som er rask til å ville sette barn i bås ved å nevne diagnoser av ymse slag. Håper det går seg til for dere :happy:
 
Han høres ihvertfall helt herlig ut :):Heartred

Jeg syns ikke dette høres ut som noe å bekymre seg for, men dessverre er det mange mennesker som er rask til å ville sette barn i bås ved å nevne diagnoser av ymse slag. Håper det går seg til for dere :happy:
Han er helt herlig :Heartred engasjert i alt, snill og hjelpsom, elsker alt og alle :) takk for svar! Håper også det går seg til, han har sovet flere timer i strekk nå xsmile9
 
Jeg ville ikke bekymret meg sp mye over dette, flere som har vært sånn men som roer seg etterhvert.
Passer man ikke inn i A4 boksen så kommenteres det glatt av andre enten man er for rolig eller for urolig å det skal stilles diagnose..
Han hørtes herlig ut synes jeg ❤️
 
Back
Topp